Po rozlicznych kontrowersjach dotyczących zarządzenia delegacji wyjazdu służbowego, zgodnie z komunikatem Rzecznika Prasowego Sądu Okręgowego w Olsztynie, "Wiceprezes Sądu Rejonowego w Olsztynie sędzia Krzysztof Krygielski w dniu 20 stycznia 2020 r. wydał zarządzenie o wystawieniu sędziemu Pawłowi Juszczyszynowi delegacji podróży służbowej do Warszawy. Tym samym zmieniona została wcześniejsza decyzja Prezesa Sądu Rejonowego w Olsztynie sędziego Macieja Nawackiego o odmowie wystawienia takiej delegacji sędziemu Juszczyszynowi". Zgodnie jednak z relacjami mediów w dniu zaplanowanej czynności procesowej, tj. 21 stycznia 2020 r., przełożony sędziego Pawła Juszczyszyna przerwał urlop, żeby anulować mu delegację, wskazując że Wiceprezes Sądu nie miał kompetencji do zmiany poprzedniego zarządzenia.
Czy nieudzielenie delegacji wyjazdu służbowego przekreśla możliwość przeprowadzenia dowodu z oględzin dokumentów w Kancelarii Sejmu?
Konstytucyjna zasada niezawisłości Sądu
Sąd cywilny proceduje w oparciu o ustawę Kodeks postępowania cywilnego, której normy regulują przebieg procesu cywilnego, wiążąc sąd i uczestników procesu. Zgodnie z art. 178 ust. 1 Konstytucji RP sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom, co znów jest materialną przesłanką warunkującą prawo człowieka do opisanego w art. 45 ust. 1 sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd. Wobec faktu, iż przepisy Konstytucji RP stosuje się co do zasady bezpośrednio, rację ma prof. Piotr Tuleja, iż "zasada niezawisłości statuowana w komentowanym przepisie odnosi się wyłącznie do tej sfery aktywności sędziów, która objęta jest pojęciem sprawowania urzędu. W świetle ustaleń doktrynalnych pojęcie to obejmuje szerszy zakres spraw aniżeli wyznaczony terminem „sprawowanie wymiaru sprawiedliwości”. Dotyczy bowiem nie tylko czynności bezpośrednio powiązanych z orzekaniem czy też zarządzaniem procesem orzekania (np. wyznaczania terminów rozpraw), ale także wykonywania innych czynności związanych z urzędem sędziego". Niezawisłość sędziowska jest szczególnym przywilejem, ale i szczególną odpowiedzialnością, która wynika z tego, że sędzia w sprawowaniu urzędu podlega jedynie przepisom Konstytucji RP i ustaw, także własnemu sumieniu, a w ujęciu negatywnym oznacza wolność od nacisków i instrukcji co do sposobu wykonywania obowiązków orzeczniczych, wreszcie zakłada samodzielność sędziego wobec władz i innych organów sądowych.
Kwestia delegacji
Mając na uwadze specyfikę pracy sędziów i przyjmując za usprawiedliwione twierdzenie, że sędzia nie może domagać się kodeksowej ochrony, z jakiej korzystają "zwykli pracownicy", w przypadku delegacji wyjazdu służbowego możemy przez analogię odnieść się do regulacji Kodeksu pracy art. 77