Pan od Biedronki

Alexandre Soares dos Santos - Szef rady nadzorczej Jeronimo Martins. Od wielu lat jest najważniejszą osobą w portugalskim koncernie, do którego należy polska sieć dyskontowa

Publikacja: 26.09.2008 02:30

74-letni dziś Alexandre Soares dos Santos z firmą Jeronimo Martins jest związany już od 40 lat

74-letni dziś Alexandre Soares dos Santos z firmą Jeronimo Martins jest związany już od 40 lat

Foto: Rzeczpospolita, Raf Rafał Guz

W Portugalii Jeronimo Martins to firma-instytucja. Nie dość, że jej korzenie sięgają XVIII w., to należą do niej nie tylko największe w tym kraju sieci handlowe, ale i restauracje, kawiarnie. Firma zajmuje się też produkcją w ramach spółki joint venture z Unilever.

Głową rodziny, do której należy 55,9 proc. akcji koncernu, od lat jest Alexandre Soares dos Santos – miły starszy pan, zawsze uśmiechnięty i otwarty na kontakt z ludźmi. Choć ma już 74 lata, ciągle bierze udział w zarządzaniu firmą. Dość często przyjeżdża też do Polski – ostatni pobyt (na początku tego miesiąca) związany był z oficjalną wizytą w naszym kraju prezydenta Portugalii, który odwiedzał m.in. tysięczny sklep Biedronki. W zarządzaniu firmą mogła mu przeszkodzić tylko ciężka choroba, ale gdy czuł się lepiej, znowu starał się normalnie pracować.

Dos Santos przez lata zarządzał firmą, ale jego życie zawodowe to nie tylko praca w rodzinnym koncernie. Urodził się w Porto w 1934 r. Studiował prawo na Uniwersytecie w Lizbonie. Od 1957 r. zaczął pracę w holenderskim koncernie Unilever, staże odbywał m.in. w Niemczech i Irlandii. Kariera w międzynarodowej grupie nabierała rozpędu – w latach 1964 – 1968 był szefem marketingu w brazylijskiej filii grupy. Wtedy zdecydował się na powrót do Portugalii. Od razu trafia do rady nadzorczej Jeronimo Martins, jest też dyrektorem zarządzającym. W kolejnych latach zajmował w grupie inne funkcje, m.in. także dyrektora generalnego, ciągle zasiadał w radzie nadzorczej – na jej czele stanął w 1996 r.

Stawiał na rozwój w różnych formatach – super- i hipermarketach, hurtowniach – w większości firma na swoim rynku jest dziś liderem. W latach 90. zdecydował się na rozwój w Polsce. Odkupił od Mariusza Świtalskiego Biedronkę oraz sieć hurtowni Eurocash, która później została sprzedana.

Dyskontów z charakterystycznym logo jednak szybko przybywało i dzisiaj jest to pod względem obrotów – które w 2007 r. przekroczyły 9 mld zł – największa firma handlowa w naszym kraju.

Jeronimo Martins w Portugalii ma niemalże idealny wizerunek firmy z tradycjami, szanującej pracowników. Dlatego gdy kilka lat temu wybuchł skandal z nagminnym łamaniem praw pracowniczych w jej sklepach w Polsce, w Portugalii przyjęto to z ogromnym zaskoczeniem. – Jestem świadomy sytuacji, ale powiem wprost – nigdy nie mieliśmy problemów z pracownikami, jedynie pojedyncze przypadki – mówił Alexandre Soares dos Santos w rozmowie z „Rz”. – Nie można oczekiwać, że w każdym sklepie będzie zawsze wszystko idealnie, różne problemy mogą mieć miejsce. Zawsze przestrzegamy prawa – mamy bardzo niewiele spraw w sądzie pracy w stosunku do liczby zatrudnionych pracowników – dodaje.

W Portugalii Jeronimo Martins to firma-instytucja. Nie dość, że jej korzenie sięgają XVIII w., to należą do niej nie tylko największe w tym kraju sieci handlowe, ale i restauracje, kawiarnie. Firma zajmuje się też produkcją w ramach spółki joint venture z Unilever.

Głową rodziny, do której należy 55,9 proc. akcji koncernu, od lat jest Alexandre Soares dos Santos – miły starszy pan, zawsze uśmiechnięty i otwarty na kontakt z ludźmi. Choć ma już 74 lata, ciągle bierze udział w zarządzaniu firmą. Dość często przyjeżdża też do Polski – ostatni pobyt (na początku tego miesiąca) związany był z oficjalną wizytą w naszym kraju prezydenta Portugalii, który odwiedzał m.in. tysięczny sklep Biedronki. W zarządzaniu firmą mogła mu przeszkodzić tylko ciężka choroba, ale gdy czuł się lepiej, znowu starał się normalnie pracować.

Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości