Gwarancja bankowa nie jest tania, ponieważ bank bierze na siebie całe ryzyko niewypłacalności kontrahenta.
Jej koszty w dużym stopniu są pochodną oceny zdolności kredytowej firmy kupującej (importera).
– Wysokość opłat za wystawienie gwarancji zależy m.in. od kwoty gwarancji, okresu, na jaki ma zostać udzielona, poziomu ryzyka związanego z zabezpieczeniem kontraktu, zabezpieczenia przedstawionego przez klienta. Zwykle pobierane są dwie opłaty: przygotowawcza oraz prowizja za udzielenie gwarancji, zależna od czasu obowiązywania umowy – wyjaśnia Edyta Gogacz, dyrektor Centrum Trade Finance i Faktoringu Deutsche Bank PBC.
Eksperci oceniają, że w przypadku gwarancji z reguły prowizja kształtuje się od 0,5 proc. do 3 proc. jej wartości za kwartał. Natomiast w przypadku ubezpieczenia należności głównym kosztem jest składka ubezpieczeniowa, która naliczana jest od wysokości obrotów w kredycie kupieckim lub salda należności.
– Wysokość stawki jest zależna od wielu czynników, takich jak: struktura klientów, zakres terytorialny, struktura należności, branża, analiza dotychczasowych strat klienta, wysokość obrotu, analiza wskaźnika spływu należności – wymienia Jacek Krzemień, dyrektor działu umów ubezpieczeniowych w Coface Poland.