Zmiany w VAT, konieczne zmiany w systemach informatycznych

Już od 1 stycznia będą obowiązywać inne niż dotychczas zasady wystawiania faktur. Kolejne duże zmiany związane z VAT pojawią się 1 kwietnia 2013 r. Przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje systemy informatyczne do nowych przepisów

Publikacja: 13.12.2012 00:08

Zmienia się sposób rozliczania VAT. Wszystkie przedsiębiorstwa muszą aktualizować oprogramowanie. Zakres tej aktualizacji jest tym razem duży, gdyż zmiany dotyczące VAT są największe od 19 lat (wprowadza się je po to, by zbliżyć polskie przepisy do obowiązujących w Unii Europejskiej).

– Od pierwszych miesięcy 2011 r. rząd zapowiadał liczne zmiany. Pierwotnie miały one wejść w życie od 1 stycznia 2013 r. Następnie podzielono je na dwie transze. Pierwsza z mniej fundamentalnymi zmianami miała obowiązywać od 1 stycznia 2013 r., a druga od 1 lipca 2013 r. W toku prac sejmowych ten drugi termin zamieniono na 1 stycznia 2014 r. Ostatecznie Senat przegłosował przesunięcie terminu pierwszej transzy na 1 kwietnia 2013 r. – mówi Marek Pyznarski z firmy InsERT.

Zmiany dotyczące fakturowania wejdą jednak w życie już od 1 stycznia 2013 r. Czyli już od początku przyszłego roku przedsiębiorcy będą musieli zmienić przyzwyczajenia i faktyczne zasady fakturowania oraz rozliczania VAT.

Jedni aktualizują, inni całkowicie wymieniają

Jak to się przełoży na systemy informatyczne w firmach? Niewykluczone, że w niektórych przedsiębiorstwach wystarczy zakup aktualizacji. Czasami potrzebna będzie nowa wersja systemu finansowo-księgowego (albo ERP) lub wymiana systemu na całkiem nowy. Dodatkowe koszty mogą ponieść firmy, które korzystają z systemów „pudełkowych" albo stworzonych na zamówienie przed kilkoma laty oraz te, które nie mają wykupionych pakietów wsparcia. Właściwie powinny one rozważyć wdrożenie nowego oprogramowania.

W niektórych przypadkach oprócz aktualizacji niezbędny będzie zakup bazy danych czy licencji na nowszy system operacyjny. Niektóre firmy będą musiały zainwestować w sprzęt komputerowy. Dlatego jak najszybciej należy podjąć decyzję o aktualizacji systemów, aby wiedzieć, co konkretnie należy zrobić.

Przedsiębiorstwa, które mają starsze oprogramowanie, powinny pamiętać, że jego aktualizacja może być czasochłonna, a usługi wykonywane w trybie ekspresowym są kosztowne.

Czas na e-faktury

Najistotniejsze zmiany, dotyczące największej grupy przedsiębiorstw, związane są z momentem powstawania obowiązku podatkowego. Obecnie obowiązek ten powstaje, z pewnymi wyjątkami, w momencie wystawienia faktury, czyli w ciągu siedmiu dni od sprzedaży towaru czy usługi. Po zmianie termin ten zostanie przesunięty do czasu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Kolejna zmiana dotyczy terminu odliczeń naliczonego podatku. Obecnie decyduje o tym data otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Po nowelizacji będzie to moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy (ale nie wcześniej niż w momencie otrzymania faktury).

Zmienia się zawartość informacyjna faktury VAT. Między innymi nie będzie obowiązku umieszczania na dokumencie tytułu „Faktura VAT". Podać należy nie datę sprzedaży, lecz datę zakończenia dostawy towaru czy usługi. Planowane jest też umożliwienie wystawiania faktur uproszczonych w przypadku transakcji nieprzekraczających 100 euro oraz zniesienie obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych. Ewidencja podatkowa zdarzeń wewnętrznych będzie stanowić wystarczającą dokumentację na potrzeby rozliczeń VAT.

Następuje również zrównanie e-faktury z dokumentem papierowym. Podatnik samodzielnie będzie musiał ustalić, w jaki sposób faktury będą zabezpieczane (nie musi to być kwalifikowany podpis elektroniczny czy procedury EDI).

– Liberalizacja standardów przesyłania i przechowywania faktur to dobra okazja dla przedsiębiorców do wprowadzenia e-faktury. Warto to zrobić, gdyż e-faktura nie tylko przyczynia się do zminimalizowania ilości papiero-

wych dokumentów, ale także usprawnia proces obsługi sprzedaży – mówi Renata Łukasik, dyrektor ds. oprogramowania i członek zarządu Macrologic.

Rewolucja w VAT oznacza konieczność wprowadzenia zmian w formularzach dokumentów stosowanych w systemach do zarządzania i księgowości. Programy trzeba dostosować tak, aby po zmianie przepisów potrafiły obsłużyć stare i nowe scenariusze handlowe.

Jak twierdzą fachowcy z firmy Unit4Teta, w systemach ERP trzeba uwzględnić m. in. nową zasadę ustalania terminu powstania obowiązku podatkowego, wprowadzenie faktury uproszczonej, zmiany w sposobie przeliczania podstawy opodatkowania, nowy typ kursu (kurs Europejskiego Banku Centralnego), nowe formularze deklaracji VAT.

Abonament czy system w promocji

Producenci mają już gotowe aktualizacje. Prowadzą też akcje informacyjne, uruchamiają infolinie, organizują spotkania dla firm: tradycyjne, a także online.

Na przykład Macrologic przygotował dla klientów Pakiet Usługowy Lex Ready. Gwarantuje on zgodność oprogramowania z przepisami bez konieczności monitorowania przez klienta zmian prawnych. To wygodne rozwiązanie biorąc pod uwagę, że zmiany będą następowały w długim okresie.

Sprzedawcy aplikacji finansowo-księgowych oferują promocyjne ceny, nieraz niższe nawet o 40 proc. w porównaniu ze standardowymi, w przypadku wymiany systemu (np. Comarch proponuje 40-proc. zniżkę tym klientom, którzy przechodzą z ERP Klasyka po gwarancji na system ERP Optima). Może to być więc dobra okazja do zakupu nowocześniejszego systemu.

Dobrym rozwiązaniem może być wybór oprogramowania w modelu abonamentowym (Software as a Sernice); chodzi o coraz popularniejsze używanie aplikacji w tzw. chmurze.

Główne zalety tej formy dostępu do oprogramowania to niskie koszty, szybkie wdrożenie, stała aktualizacja dostosowująca aplikację do zmieniających się przepisów. Przedsiębiorca po prostu wynajmuje program płacąc zwykle miesięczny abonament. Wszystkimi sprawami technicznymi zajmuje się producent aplikacji.

– Obserwujemy większe zainteresowanie rozwiązaniami w modelu Software as a Sernice, zwłaszcza wśród firm mikro i dużych. Małe i średnie przedsiębiorstwa nadal zdecydowanie częściej wybierają tradycyjny model korzystania z oprogramowania – mówi Wojciech Salwiński, dyrektor zarządzający w Streamsoft.

Najważniejsze zmiany wchodzące w życie 1 stycznia 2013 r.

- Będzie można wystawiać faktury uproszczone.

Podatnik dokonujący sprzedaży do kwoty brutto 450 zł będzie mógł wystawiać tzw. faktury uproszczone. Wystarczy wtedy podać NIP nabywcy, nie trzeba wpisywać adresu i nazwy.

- Będzie można wystawiać faktury zbiorcze.

Podatnik, który zrealizuje więcej niż jedną dostawę towarów lub usług dla jednego kontrahenta w jednym miesiącu kalendarzowym, może wystawić fakturę zbiorczą.

- Nie trzeba podawać numeru rejestracyjnego auta na fakturze za zakup paliwa.

- Większa swoboda w posługiwaniu się fakturami elektronicznymi.

Obecnie gdy firma chce wystawić e-fakturę, ma obowiązek uzyskać zgodę odbiorcy na otrzymanie dokumentu w tej formie. Od nowego roku ten obowiązek zostanie zniesiony.

- Przestaną funkcjonować faktury wewnętrzne.

Faktury wewnętrzne wystawiane od przyszłego roku nie będą miały żadnego skutku finansowego, podatkowego ani prawnego.

- Poprawa płynności finansowej przedsiębiorstwa dzięki  „sprawiedliwej metodzie kasowej".

Obecnie „metoda kasowa" zakłada, że obowiązek podatkowy powstaje mimo braku zapłaty należności w terminie 90 dni od zapłaty na fakturze VAT. Po zmianach termin zostanie wydłużony do 180 dni (dla organizacji o obrocie rocznym do 1,2 miliona euro).

- Faktury wystawią także podatnicy zwolnieni z VAT.

Możliwość wystawiania faktur przez podatników, którzy są zwolnieni z VAT – na żądanie nabywcy.

- Przestaną funkcjonować noty korygujące.

- Wzrosną stawki VAT na wybrane towary.

Na przykład VAT na gotowe dania na wynos wzrośnie z 5 do 8 proc.

źródło: Sage na podstawie projektu ustawy i rozporządzeń

Opinie

Piotr Krzysztoporski, dyrektor ds. konsultingu IT Epicor

Najistotniejsze różnice między obowiązującymi a nowymi przepisami ustawy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten będzie się odnosił do daty dostawy towaru lub daty wykonania usługi. Nasz system przechowuje takie informacje w bazie danych i firma może dowolnie zarządzać ustawieniami. Ponadto przygotowujemy dokument opisujący możliwość modyfikacji parametrów lub zainstalowania nowego zestawu raportów. Wdrożenie można zrealizować niewielkim nakładem pracy, dlatego nie przewidujemy większych zakłóceń w księgowości przedsiębiorstw. Zmienić się mają również regulacje dotyczące faktur uproszczonych oraz metody kasowej VAT. Dotyczy to jednak niewielkiej grupy klientów użytkujących systemy Epicor; z przepisów tych mogą korzystać firmy o niewielkim obrocie. System ma już takie funkcje, pozostaje więc kwestia indywidualnych szkoleń i dostosowania parametrów. Użytkownicy opłacający serwis mają dostęp do najnowszych wersji systemu. Muszą się tylko liczyć z kosztami samej usługi wykonania aktualizacji.

Marek Pyznarski, menedżer produktu Subiekt GT InsERT

Faktury uproszczone będą miały kilka ograniczeń: kwota całkowitej wartości dokumentu nie będzie mogła przekraczać 450 zł lub 100 euro; będą mogły być stosowane wyłącznie do dokumentowania sprzedaży krajowej; na wystawianych do nich korektach będą musiały być wykazywane pełne dane. Mimo wszystko wydaje się, że ten rodzaj faktur znajdzie szerokie zastosowanie w punktach sprzedaży, gdzie jest wielu różnych i często zmieniających się nabywców, np. na stacjach benzynowych lub w hotelach. W naszych programach takie zmiany zostały uwzględnione. Naszym głównym celem było maksymalne uproszczenie wystawiania dokumentów. Przyczyni się do tego m.in. automatyczny zapis danych kontrahenta określonego jedynie przez NIP lub PESEL oraz elastyczność obsługi; jeśli faktura uproszczona nie będzie już spełniać wyznaczonych kryteriów (np. zostanie przekroczony próg kwotowy), zostanie automatycznie przekształcona w zwykłą. Obsługa faktur uproszczonych będzie jednolita we wszystkich naszych programach do fakturowania.

Zmienia się sposób rozliczania VAT. Wszystkie przedsiębiorstwa muszą aktualizować oprogramowanie. Zakres tej aktualizacji jest tym razem duży, gdyż zmiany dotyczące VAT są największe od 19 lat (wprowadza się je po to, by zbliżyć polskie przepisy do obowiązujących w Unii Europejskiej).

– Od pierwszych miesięcy 2011 r. rząd zapowiadał liczne zmiany. Pierwotnie miały one wejść w życie od 1 stycznia 2013 r. Następnie podzielono je na dwie transze. Pierwsza z mniej fundamentalnymi zmianami miała obowiązywać od 1 stycznia 2013 r., a druga od 1 lipca 2013 r. W toku prac sejmowych ten drugi termin zamieniono na 1 stycznia 2014 r. Ostatecznie Senat przegłosował przesunięcie terminu pierwszej transzy na 1 kwietnia 2013 r. – mówi Marek Pyznarski z firmy InsERT.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości
Opinie Ekonomiczne
Grzegorz W. Kołodko: Szeroki świat czy narodowy zaścianek?
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Damian Guzman: Czy polskie firmy będą przenosić się do Rumunii?
Opinie Ekonomiczne
Marek Góra: Nieuchronność dłuższej aktywności zawodowej