SSL jest protokołem sieciowym używanym do bezpiecznych połączeń internetowych, przyjętym jako standard szyfrowania na stronach internetowych. Obecnie jest to podstawowy, najprostszy i najpewniejszy sposób weryfikacji witryny. Może być wykorzystywany w każdej branży i w każdej organizacji.
W przypadku stron WWW, które nie korzystają z certyfikatu SSL, formularze oraz inne informacje są przesyłane do serwera przez sieć otwartym tekstem, a ten stosunkowo łatwo przechwycić. Dlatego każda firma zajmująca się usługami i prowadząca działalność przez Internet, w celu ochrony przetwarzanych danych i transakcji oraz w trosce o bezpieczeństwo klientów, powinna zaopatrzyć się w certyfikaty SSL. Zastosowanie szyfrowania gwarantuje bowiem zachowanie poufności informacji przekazywanych drogą elektroniczną.
Posiadanie certyfikatu SSL przynosi szereg korzyści. Gwarantuje spełnienie wymogów ustawy o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 Nr 101, poz. 926, ze zm.), pozwala na szybką ocenę, czy dana witryna jest bezpieczna, broni przed nieuczciwymi próbami przejęcia lub modyfikowania informacji podawanych za pośrednictwem witryny.
Użytkownik korzystający z zabezpieczonej strony ma pewność, że przesyłane informacje nie trafią w niepowołane ręce. Dlatego chętniej dokona zakupów bądź wypełni formularz kontaktowy. Certyfikat SSL potwierdza wiarygodność strony WWW, a przy bardziej zaawansowanych certyfikatach EV – także całej firmy. Klient otrzymuje sygnał, że firma jest poważnym kontrahentem, któremu można zaufać.
Trzy klasy
W praktyce SSL jest rozpoznawany na podstawie ikony kłódki i członu https (zamiast http) w adresie strony WWW. Człon ten jest wpisany w pasek przeglądarki internetowej. W zależności od zastosowanego certyfikatu może się zmieniać kolor paska adresowego.