Nowa dyrektorka Opery Wrocławskiej, czyli kobieta na kryzys

Agnieszka Franków-Żelazny pokieruje od 2 stycznia znajdującą się w głębokim kryzysie Operą Wrocławską. Taki jest wynik kolejnego, oby ostatniego, konkursu ogłoszonego przez zarząd województwa dolnośląskiego.

Publikacja: 02.01.2025 15:27

Agnieszka Franków–Żelazny

Agnieszka Franków–Żelazny

Foto: Narodowe Forum Muzyki

Do nowego miejsca w Operze Wrocławskiej Agnieszka Franków–Żelazny wkroczyła w sposób niespotykany dla instytucji kulturalnych, bo w samym środku sezonu. Dodajmy zresztą, że tego sezonu właściwie nie ma, choć Opera Wrocławska działa i odbywają się przedstawienia, ale wszystkie zapowiedziane premiery zniknęły.

Agnieszka Franków–Żelazny będzie szóstym dyrektorem w ostatnich latach

Nikt też nie potrafi powiedzieć, jak Opera Wrocławska zamierza działać w sezonie 2025-2026 - a przecież w każdym normalnie funkcjonującym teatrze operowym powinien on być już zaplanowany, by dyrekcja mogła myśleć o zamierzeniach na kolejne lata.

Stan, w jakim znalazła się Opera Wrocławska, to efekt nieustannych zawirowań personalnych, których doświadcza ta instytucja o bogatej tradycji i wciąż dużym potencjale artystycznym. Wystarczy przypomnieć, że Agnieszka Franków–Żelazny będzie szóstym dyrektorem, który podejmie się prowadzenia Opery Wrocławskiej (pod tą nazwą instytucja ta funkcjonuje od 2005 roku), nie licząc dyrektorów i kierowników muzycznych, którzy pojawiali się tu na krótki z reguły czas. Permanentny kryzys to efekt ciągłych konfliktów między kierownictwem Opery Wrocławskiej a zarządem województwa dolnośląskiego, wynikających przede wszystkich z niezrozumienia przez samorządowców zasad funkcjonowania takiej instytucji.

Agnieszka Franków–Żelazny wraca na dobrze jej znany teren. Wprawdzie studia z zakresu edukacji muzycznej, wokalistyki oraz dyrygentury chóralnej ukończyła w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, ale niemal całe życie zawodowe związała z Wrocławiem. Na tamtejszym uniwersytecie została także absolwentką na Wydziale Biologii.

Czytaj więcej

Wrocław: „Trójkąt bermudzki” opery i teatru

– Z biologicznego punktu widzenia śpiew podnosi poziom endorfin, a tym samym może uzależniać – powiedziała kiedyś w wywiadzie, tłumacząc w ten sposób zależności między tak różnymi dziedzinami.

Wieloletnia dyrektorka chóru Narodowego Forum Muzyki

Franków-Żelazny najbardziej znana jest z wieloletniego kierowania – od 2006 roku – chórem Narodowego Forum Muzyki (wcześniej działającym pod szyldem Filharmonii Wrocławskiej). W 2013 roku stworzyła i prowadziła Polski Chór Młodzieżowy, dwa lata później została dyrektorką programową Akademii Chóralnej. Jest także profesorem Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Lista dokonań artystycznych Agnieszki Franków-Żelazny jest bardzo długa. To także wiele nagranych płyt czy koncertów z różnymi zespołami. W tym sezonie była na przykład współrealizatorką premiery „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego w Operze Narodowej, odpowiadała za przygotowanie chóru.

Przez ostatnie dwa i pół roku była dyrektorką Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Po wygranym konkursie Agnieszka Franków–Żelazny tę pracę musiała jednak przerwać i wkroczyła na nowy, zdecydowanie trudniejszy do opanowania teren Opery Wrocławskiej.

Do nowego miejsca w Operze Wrocławskiej Agnieszka Franków–Żelazny wkroczyła w sposób niespotykany dla instytucji kulturalnych, bo w samym środku sezonu. Dodajmy zresztą, że tego sezonu właściwie nie ma, choć Opera Wrocławska działa i odbywają się przedstawienia, ale wszystkie zapowiedziane premiery zniknęły.

Agnieszka Franków–Żelazny będzie szóstym dyrektorem w ostatnich latach

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opera
Wrocław: „Trójkąt bermudzki” opery i teatru
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Opera
Premiera „Czarnej maski”. Czy rzeczywiście nie ma ratunku dla świata
Opera
Konkurs im. Adama Didura. Kobiety śpiewały najlepiej
Opera
„Tosca” z Wrocławia to pierwsza w Polsce opera, która trafi do kin
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Opera
Trzy polskie nominacje do operowych Oscarów 2024
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay