Wybór Borisa Kudlički – artysty od lat związanego z Operą Narodową – wydaje się być rozwiązaniem dla ministry Hanny Wróblewskiej, która konsekwentnie wymienia dyrektorów instytucji artystycznych w drodze konkursowej. W przypadku Opery Narodowej jej decyzja spotkała się z wieloma głosami krytycznymi i protestami. Głównym powodem wymiany dyrekcji w tej instytucji była bowiem zbyt długa kadencja obecnego szefa Waldemara Dąbrowskiego. Bulwersujące było też tempo tej wymiany, mogące zaszkodzić ciągłości działalności artystycznej Opery Narodowej.
Na początku była „Madame Butterfly”
Decyzja komisji konkursowa daje szansę na pogodzenie sprzecznych tendencji: szybkiego działania ministry Wróblewskiej ze stabilnością niezbędną w Operze Narodowej. Boris Kudlička zna bowiem ten teatr najlepiej ze wszystkich osób, którym zaproponowano udział w konkursie. Jest z nim związany od 30 lat, zaczynał w niej pracę jako asystent najwybitniejszego polskiego scenografa operowego Andrzeja Kreütz Majewskiego. W kolejnych latach zrealizował tu kilkadziesiąt projektów scenograficznych, począwszy od legendarnej już dzisiaj, a ciągle obecnej w repertuarze „Madame Butterfly” z 1999 roku.
„Madame Butterfly” , Opera Narodowa
„Madame Butterfly” w scenografii Borisa Kudlički, Opera Narodowa
Przez ponad ćwierć wieku działał w artystycznym tandemie z Mariuszem Trelińskim, ale na licznych scenach zagranicznych współpracował z rozmaitymi wybitnymi reżyserami. Stworzył scenografie do około stu inscenizacji.
Od kilkunastu lat prowadzi też samodzielną działalność projektową i architektoniczną. W 2018 roku założył własne biuro architektoniczne Boris Kudlička with Partners. Jest autorem i współautorem m. in. scenariusza i oprawy plastycznej Pawilonu Polskiego na EXPO 2010 w Szanghaju, projektu i realizacji wnętrz Hotelu Europejskiego w Warszawie czy ekspozycji Muzeum Historii Polski w Warszawie. Dzięki tej takiej aktywności zawodowej ma liczne kontakty ze światem biznesu.