Boris Kudlička będzie nowym dyrektorem Opery Narodowej

Komisja konkursowa powołana do wyboru kandydata na nowego dyrektora Teatru Wielkiego–Opery Narodowej jednogłośnie wskazała Borisa Kudličkę. Decyzję musi zatwierdzić ministra kultury Hanna Wróblewska, choć to chyba formalność.

Publikacja: 29.03.2025 09:08

Boris Kudlička

Boris Kudlička

Foto: PAP/Marcin Obara

Wybór Borisa Kudlički – artysty od lat związanego z Operą Narodową – wydaje się być rozwiązaniem dla ministry Hanny Wróblewskiej, która konsekwentnie wymienia dyrektorów instytucji artystycznych w drodze konkursowej. W przypadku Opery Narodowej jej decyzja spotkała się z wieloma głosami krytycznymi i protestami. Głównym powodem wymiany dyrekcji w tej instytucji była bowiem zbyt długa kadencja obecnego szefa Waldemara Dąbrowskiego. Bulwersujące było też tempo tej wymiany, mogące zaszkodzić ciągłości działalności artystycznej Opery Narodowej.

Na początku była „Madame Butterfly”

Decyzja komisji konkursowa daje szansę na pogodzenie sprzecznych tendencji: szybkiego działania ministry Wróblewskiej ze stabilnością niezbędną w Operze Narodowej. Boris Kudlička zna bowiem ten teatr najlepiej ze wszystkich osób, którym zaproponowano udział w konkursie. Jest z nim związany od 30 lat, zaczynał w niej pracę jako asystent najwybitniejszego polskiego scenografa operowego Andrzeja Kreütz Majewskiego. W kolejnych latach zrealizował tu kilkadziesiąt projektów scenograficznych, począwszy od legendarnej już dzisiaj, a ciągle obecnej w repertuarze „Madame Butterfly” z 1999 roku.

„Madame Butterfly” w scenografii Borisa Kudlički, Opera Narodowa

„Madame Butterfly” , Opera Narodowa

„Madame Butterfly” w scenografii Borisa Kudlički, Opera Narodowa

Foto: mat. pras.

Przez ponad ćwierć wieku działał w artystycznym tandemie z Mariuszem Trelińskim, ale na licznych scenach zagranicznych współpracował z rozmaitymi wybitnymi reżyserami. Stworzył scenografie do około stu inscenizacji.

Od kilkunastu lat prowadzi też samodzielną działalność projektową i architektoniczną. W 2018 roku założył własne biuro architektoniczne Boris Kudlička with Partners.  Jest autorem i współautorem m. in. scenariusza i oprawy plastycznej Pawilonu Polskiego na EXPO 2010 w Szanghaju, projektu i realizacji wnętrz Hotelu Europejskiego w Warszawie czy ekspozycji Muzeum Historii Polski w Warszawie. Dzięki tej takiej aktywności zawodowej ma liczne kontakty ze światem biznesu.

Premiery Mariusza Trelińskiego, Marka Weissa i Barbary Wysockiej

Boris Kudlička przedstawił program działania Opery Narodowej na lata 2025-2030. Jest to program kontynuacji, ale także pewnych znaczących zmian. Umieszczone w tym programie premiery następnego sezonu zostały oczywiście zaplanowane lub wręcz już realizowane. To m. in. prapremiera opery o Warszawie „Najlepsze miasto świata” Cezarego Duchnowskiego w reż. Barbary Wiśniewskiej, „Kobieta bez cienia” Richarda Straussa w reż. Mariusza Trelińskiego (premiera tej inscenizacji odbyła się w 2024 roku w Operze w Lyonie), „Falstaff” Verdiego w reż. Marka Weissa, pozyskana z Semperoper w Dreźnie inscenizacja „Romeo i Julii” Gounoda w reż. Barbary Wysockiej czy balet „Łowca androidów” Przemysława Zycha w choreografii Roberta Bondary.

„Kobieta bez cienia” w reżyserii Mariusza Trelińskiego w Operze w Lyonie

Kobieta bez cienia, reż. Mariusz Treliński

„Kobieta bez cienia” w reżyserii Mariusza Trelińskiego w Operze w Lyonie

Foto: Bertrand Stofleth

Ciekawie zapowiada się system zarządzania Operą Narodową. Wzmocnieniu ma ulec pozycja dyrektora muzycznego, który będzie zastępcą dyrektora naczelnego (kandydata na to stanowisko Boris Kudlička jeszcze nie podał), a także decydującego o obsadach dyrektora ds. castingu. Obecnie taką funkcję pełni tu wybitna śpiewaczka i pedagog Izabela Kłosińska. Boris Kudlička chce też kontynuować współpracę z dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego, Krzysztofem Pastorem.

Waldemar Dąbrowski ma przewodniczyć Radzie Powierniczej

Nowy dyrektor chce ponadto, by powstała Rada Powiernicza Opery Narodowej, której członkami byliby uznani eksperci w zarządzaniu i biznesie, doradztwa i prawa autorskiego, muzyki oraz mediów. W wielu krajach tego typu rady działają przy wielkich teatrach operowych, niekiedy to one mają głos znaczący w wyborze kandydata na dyrektora teatru. Funkcję przewodniczącego Rady Powierniczej Boris Kudlička chciałby powierzyć Waldemarowi Dąbrowskiemu.

W skład komisji konkursowej, która zadecydowała o wyborze Borisa Kudlički wchodzili: Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk, Joanna Wnuk-Nazarowa, Tomasz Konieczny, Maja Meissner, Paweł Orski (wskazany przez Radę ds. Instytucji Artystycznych MKiDN), oraz przedstawiciele organizacji związkowych: Wojciech Ślęzak i Justyna Rogozińska-Czeżyk.

Wybór Borisa Kudlički – artysty od lat związanego z Operą Narodową – wydaje się być rozwiązaniem dla ministry Hanny Wróblewskiej, która konsekwentnie wymienia dyrektorów instytucji artystycznych w drodze konkursowej. W przypadku Opery Narodowej jej decyzja spotkała się z wieloma głosami krytycznymi i protestami. Głównym powodem wymiany dyrekcji w tej instytucji była bowiem zbyt długa kadencja obecnego szefa Waldemara Dąbrowskiego. Bulwersujące było też tempo tej wymiany, mogące zaszkodzić ciągłości działalności artystycznej Opery Narodowej.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opera
Nowy spektakl Krzysztofa Warlikowskiego o tragediach kobiet
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Opera
Polscy śpiewacy robią furorę w Nowym Jorku
Opera
W Operze Narodowej polityczna wojna i apel do premiera
Opera
Opera Narodowa. Reżyserski debiut artystki filmowej
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Opera
Opera Narodowa. Dyrektor poszukiwany w trybie ekspresowym
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście