Wrocław: „Trójkąt bermudzki” opery i teatru

We Wrocławiu Opera musi zwrócić pieniądze za dwa tysiące biletów sprzedanych na odwołane premiery. Teatr Polski po politycznych problemach poszedł do remontu. Od 2021 roku nie było Festiwalu Dialog.

Premiera „Czarnej maski”. Czy rzeczywiście nie ma ratunku dla świata

„Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego w Operze Narodowej to Big Brother show, klasyczny kryminał Agaty Christie i obraz brutalnej rzeczywistości w jednym spektaklu, który przez 90 minut niemal wbija widza w fotel.

Konkurs im. Adama Didura. Kobiety śpiewały najlepiej

Na zakończonym w niedzielę Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Adama Didura w Bytomiu wszystkie trzy główne nagrody zdobyły śpiewaczki. Bezapelacyjną zwyciężczynią została Gabriela Legun.

„Tosca” z Wrocławia to pierwsza w Polsce opera, która trafi do kin

Idąc śladem słynnych teatrów, Opera Wrocławska postanowiła swój spektakl pokazać na ekranach kinowych. Atutem dla widzów jest gwiazdorska obsada „Toski”: wystąpią Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Trzy polskie nominacje do operowych Oscarów 2024

Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała i polsko-ukraiński dyrygent Yaroslav Shemet znaleźli się wśród tegorocznych nominowanych do International Opera Awards. Nazwiska zdobywców operowych Oscarów poznamy 2 października na gali w Monachium.

Festiwal Chopin i jego Europa. Czy Włoch popsuł nam Moniuszkę

Na festiwalu Chopin i jego Europa Fabio Biondi zadyrygował „Strasznym dworem” i wzbudził oburzenie gorliwych obrońców naszych narodowych świętości.

Wyrok sądu. Anna Netrebko dyskryminowana nie przez politykę, a przez płeć

Sąd w Nowym Jorku oddalił trzy z czterech elementów pozwu, jaki Anna Netrebko złożyła przeciwko Metropolitan Opera, gdy ta zerwała z nią kontrakt po agresji Rosji na Ukrainę. Podtrzymano zarzut o dyskryminację ze względu na płeć.

Jakub Józef Orliński ze złotym medalem od minister kultury

Bohater otwarcia igrzysk w Paryżu Jakub Józef Orliński otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kultury Gloria Artis” przyznany mu przez minister kultury Hannę Wróblewską. A 23 sierpnia śpiewak wystąpi na finale Męskiego Grania w Warszawie.

„D’ARC”. Joanna na białym koniu w Muzeum Powstania Warszawskiego

Spektakl „D’ARC” to nocna wędrówka muzyczno-teatralna i jakże odmienny sposób pamięci o Powstaniu Warszawskim od zbiorowego śpiewania (nie)zakazanych piosenek.

Magdalena Kaczorowska nową dyrektorką Polskiej Opery Królewskiej

Konkurs ogłoszony w lutym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego został rozstrzygnięty. Polską Operą Królewską ma kierować jej dotychczasowa wicedyrektorka Magdalena Kaczorowska.

Baltic Opera Festival. W Sopocie las znowu zaśpiewa

Za sprawą Baltic Opera Festival sławna w przeszłości Opera Leśna w Sopocie po latach znów staje się europejską sceną, ale wymaga to uporu i wytrwałości.

Czy Gdańsk zasługuje na nowoczesny teatr operowy?

Jest nadzieja, że po wielu latach Opera Bałtycka zyska wreszcie godny XXI wieku własny dom teatralny. Premierą „Carmen” dowiodła, że na to zasługuje.

Zaskakujące atrakcje nowego sezonu w Operze Narodowej

Operowy debiut reżyserki filmowej Agnieszki Smoczyńskiej, inscenizacja Mariusza Trelińskiego i widowisko w języku kaszubskim to propozycje na sezon 2024–2025.

Warszawiacy śpiewają zgodnie w jednym chórze

Warszawski Chór Obywatelski zaśpiewa w poniedziałek w Operze Narodowej słynną „Odę do radości”, którą 200 lat temu Beethoven dopisał do swojej IX Symfonii i nie był z tego zadowolony.

Bydgoski Festiwal Operowy. Chińska księżniczka Turandot ze Lwowa

Wśród wielu przedstawień krajowych i zagranicznych zaproszonych na rozpoczynający się 20 kwietnia XXX Bydgoski Festiwal Operowy szczególnie cieszy obecność Opery Lwowskiej z „Turandot” wyreżyserowaną przez Michała Znanieckiego.

Polska Opera Królewska po wyborach. Gra w teatralną mękę

Wybitnym staropolskim spektaklem pasyjnym Polska Opera Królewska udowodniła swój wysoki poziom i to w szczególnie dla niej trudnej powyborczej sytuacji, gdy przyszłość jest niepewna.

Premiera "Cosi fan tutte" w Operze Narodowej: Co ma hippis do Mozarta

Dostojną, narodową sceną zawłaszczył tłum barwnych postaci, przedmiotów, gadżetów i kolorów oraz erotyczna atmosfera jak w skandalizującym musicalu „Hair”.

Mariusz Treliński zbiera pochwały i krytyki w Nowym Jorku

Po premierze „Mocy przeznaczenia” w Metropolitan Opera amerykańskie media najwięcej piszą o Mariuszu Trelińskim i norweskiej śpiewaczce Lise Davidsen.