TikTok kontra Spotify. Starcie o nagrania koncertów

TikTok uruchamia płatny serwis muzyczny z nagraniami najważniejszych koncernów, który ma konkurować ze Spotify. Na razie w Brazylii i Indonezji.

Publikacja: 11.07.2023 03:00

Noel Gallagher w lipcu miał już 1,5 mln słuchaczy w Spotify, zaś w TikToku łącznie 475 mln wyświetle

Noel Gallagher w lipcu miał już 1,5 mln słuchaczy w Spotify, zaś w TikToku łącznie 475 mln wyświetleń. Poleca aplikacje z muzyką medytacyjną Live Nation

Foto: Ben Houdijk/Shutterstock

Kontrowersyjny, bo oskarżany o chińską inwigilację, jednak niezwykle popularny wśród młodzieży TikTok, wedle różnych danych potwierdził swój błyskawiczny rozwój szacowanymi na 12 mld dolarów wpływami w 2022 r., trzykrotnie większymi niż w 2021 r.

Od początku wywoływał dodatkowe kontrowersje, będąc w konflikcie w sprawie opłat licencyjnych za nagrania z trójką największych koncernów fonograficznych – Universalem, Sony, Warnerem, mającą kontrakty z największymi gwiazdami. Tym bardziej na początku roku emocjonowano się negocjacjami TikToka z „wielką trójką” w kulisach Grammy w Los Angeles. Elementem nacisku chińskiego właściciela aplikacji mobilnej było wycofanie przez TikToka nagrań największych gwiazd w Australii, by sprawdzić, jak zareaguje rynek.

Poligon doświadczalny

Już w 2022 r. spodziewano się od TikToka dużych tantiem, ponieważ miał ponad miliard użytkowników i wspomniane 12 mld dolarów wpływów. Płacił trzy centy za każdy nowy filmik, w którym odtwarzana jest piosenka. Milion odtworzeń dawało 30 tys. dolarów.

Czytaj więcej

Depeche Mode wystąpią w Polsce aż cztery razy

Elementem nacisku na „wielką trójkę” było też uruchomienie w Australii niezależnej platformy dystrybucyjnej, która zaczęła działalność wcześniej w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Indonezji.

Właśnie Brazylia i Indonezja stały się przyczółkiem nowej usługi TikToka po pomyślnym zakończeniu negocjacji z koncernami.

Według Ole Obermanna, Global Head of Music Business Development w TikToku, nowa aplikacja oferuje „pełny katalog muzyki od tysięcy wytwórni i artystów, nieprzerwane słuchanie bez reklam oraz funkcję pobierania do słuchania offline”.

Czytaj więcej

Madonna po sepsie osłabiona przed tournée

Inne funkcje w TikTok Music obejmują wyszukiwanie tekstów piosenek, możliwość śpiewania w stylu karaoke i narzędzie do identyfikacji utworów w stylu Shazam o nazwie Song Catch.

W pierwszym miesiącu dostęp do serwisu jest bezpłatny, potem zaś kosztować będzie do 3,5 dolara miesięcznie.

Według Datareportal Brazylia jest trzecim co do wielkości rynkiem TikToka z ponad 84 milionami użytkowników, zaś Indonezja drugim z szacunkową liczbą 113 milionów aktywnych użytkowników.

Wybór rynków, gdzie TikTok testuje nową ofertę, jest nieprzypadkowy, ponieważ brazylijski rynek nagrań muzycznych wzrósł w zeszłym roku o 15,4 proc. według Międzynarodowej Federacji Producentów Fonograficznych (IFPI), a jako największy rynek muzyczny w Ameryce Łacińskiej przyczynił się do wzrostu całego regionu o 25,9 proc. Przychody ze streamingu stanowiły 85,2 proc. rynku Ameryki Łacińskiej w 2022 r.

Czytaj więcej

The Rolling Stones przyłapani na nagrywaniu teledysku do nowej płyty

Jak ocenia dobrze poinformowany portal MWB, Spotify będzie bardzo uważnie obserwować nowego konkurenta w Brazylii, dziewiątym co do wielkości rynku muzycznym na świecie. Tymczasem ten światowy lider w muzycznym streamingu świętuje nowy rekord, ponieważ odnotował w pierwszym kwartale 2023 r. najlepsze wyniki od czasu wejścia na giełdę w 2018 r. Prawie wszystkie wskaźniki przekroczyły oczekiwania analityków. Przychody wyniosły 11,7 mld euro.

Miesięczna liczba aktywnych użytkowników wzrosła o 22 proc. rok do roku – do 515 mln i to dzięki dobrym wynikom zarówno na rynkach rozwiniętych, jak i rozwijających się, a także w prawie wszystkich grupach wiekowych. Ważne jest to, że liczba płacących abonentów premium wzrosła o 15 proc. (rok do roku) do 210 mln, a wzrost był zasługą lepszych wyników we wszystkich regionach, na czele z Europą i Ameryką Łacińską.

Muzyka medytacji

Przychody ogółem wzrosły o 14 proc. rok do roku, do 3 mld euro, przede wszystkim dzięki wzrostowi liczby abonentów. Marża brutto wyniosła 25,2 proc., odzwierciedlając lepszą rentowność muzyki i podcastów.

Zgodnie z logiką funduszy inwestycyjnych większość firm związanych z rynkiem muzycznym stara się poszerzyć swoją działalność o streaming. Live Nation, czyli globalny lider koncertowy, który w pandemii inwestował w portale transmitujące wydarzenia, 6 lipca uruchomił Mindful Nation, aplikację, „która bezproblemowo włącza muzykę do praktyki medytacji”, wyselekcjonowaną przez producentów i niezależnych artystów, w tym Janaxa Pacha, Mose Musica, Chrisa IDH i innych.

Biorąc pod uwagę, że joga zdobywa coraz większą popularność – wielką demonstracją była sesja na Time Square – ta aplikacja ma spore szanse powodzenia, gdy wcześniej wiele osób praktykujących jogę korzystało przy okazji ćwiczeń ze Spotify. Za aplikacją stoi bardzo doświadczony w branży Niamh McCarthy, który pracował dla Madonny i zespołu zarządzającego U2 w Maverick. Po „egzystencjalnym wypaleniu” zaczął studiować medytację, pracę z oddechem i jogę.

Czytaj więcej

U2 świętuje 30-lecie albumu „Zooropa” przed koncertami

„Aplikacja Mindful Nation w wyjątkowy sposób łączy medytację i muzykę” – powiedział Michael Rapino, dyrektor generalny i prezes Live Nation. Wspiera ją Noel Gallagher, który powiedział, że „pisanie muzyki i albumów to rodzaj medytacji (…). Muzyka jest bramą do znalezienia lepszego spokoju, a ta platforma pozwoli większej liczbie osób na dostęp do medytacji w sposób, który ma dla nich sens. To naprawdę fajne”.

Muzyka popularna
150 mln zł ze Spotify dla polskiej branży muzycznej
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Muzyka popularna
Lady Gaga zapowiedziała nowy album
Muzyka popularna
David Garrett: lubię na skrzypcach włączyć siódmy bieg
Muzyka popularna
AC/DC 4 lipca na PGE Narodowym. Giganci wracają
Muzyka popularna
Grammy’25: Beyoncé i Kendrick Lamar triumfują. Naga partnerka Kanye Westa wyproszona