Kiedy i na jakich warunkach można zwrócić towar? Zakupy stacjonarne i przez internet

Co zrobić, gdy zakup stacjonarny lub online okazał się niekoniecznie udany? Jednym z praw chroniących konsumentów jest prawo do zwrotu towaru. Jakie podstawowe warunki należy spełnić, aby móc towar zwrócić? Zwrot jakich produktów nie jest możliwy?

Publikacja: 04.12.2024 06:19

Przed zakupem online warto zapoznać się z regulaminem sklepu i warunkami dotyczącymi zwrotu towarów

Przed zakupem online warto zapoznać się z regulaminem sklepu i warunkami dotyczącymi zwrotu towarów

Foto: Adobe Stock

Jeden z najgorętszych marketingowo weekendów w roku już za nami. Niestety, zakupy realizowane podczas sezonu intensywnych promocji nie zawsze są w pełni udane. Konsumentowi przysługuje jednak na określonych warunkach prawo do zwrotu zakupionego towaru. To będzie zależeć m.in. od miejsca i formy zakupu, a także od kategorii zakupionego przedmiotu. 

Towar kupiony w sklepie stacjonarnym. Czy można zwrócić?

Kupujący w sklepie stacjonarnym muszą pamiętać, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru,. Taka opcja jest możliwa w przypadku sklepów stacjonarnych, które zapewniły możliwość zwrotu towaru w polityce sprzedaży (nie wynika to jednak z obowiązku prawnego). W tym przypadku ewentualny zwrot jest możliwy na precyzyjnie określonych warunkach, które ustalił sprzedawca. Jak wyjaśnia portal biznes.gov.pl, sprzedawca może zapewnić konsumentowi możliwość zwrotu towaru w określonym terminie np. 14 lub 30 dni. Przykładowy, standardowy warunek zwrotu może dotyczyć oddania produktu w stanie nienaruszonym, z oryginalną metką i dowodem zakupu. 

Czytaj więcej

Świąteczne wydatki wzrosną w tym roku w całej Europie. Polska wiceliderem

Zwrot towaru kupionego przez internet. Ważne terminy

Prawo do zwrotu towaru to tzw. prawo odstąpienia od umowy. Klient korzystający ze sklepu online wybiera towar sugerując się jego opisem, podaną specyfikacją i udostępnianymi przez sprzedawcę zdjęciami. Nie ma jednak bezpośredniego kontaktu z towarem, stąd przewidziana forma ochrony (i zasady zwrotów) jest dużo szersza niż w przypadku zakupu stacjonarnego.

Jak wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), kupujący produkty przez internet mogą je zwrócić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny i zażądać zwrotu zapłaconej ceny. Co istotne, zwracany towar może zostać odpakowany, ale nie może posiadać znamion użytkowania. Początek biegu 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (w tym wypadku zawartej przez internet) lub poza lokalem przedsiębiorcy zaczyna się:

  • od daty otrzymania towaru przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią – dla umów sprzedaży dotyczących pojedynczego towaru,
  • od daty otrzymania przez konsumenta ostatniego towaru (partii lub części), jeżeli sprzedaż obejmowała wiele towarów wysyłanych osobno, w partiach lub częściach,
  • od daty otrzymania przez konsumenta pierwszego towaru w przypadku towarów dostarczanych przez określony czas (tu np. prenumerata czasopisma).

Czytaj więcej

Pokolenie Z spędza rekordową ilość czasu online. Wyniki brytyjskich badań

Jakich produktów nie można zwrócić?

Klient dokonujący zakupu przez internet musi pamiętać, że niektóre kategorie produktów nie podlegają zwrotowi. Chodzi m.in. o towar, który przygotowano z uwzględnieniem specyfikacji klienta np. przedmioty z indywidualnym grawerem lub koszulka ze spersonalizowanym nadrukiem. Zwrotom nie podlegają także m.in. leki, rozpieczętowane kosmetyki i otwarte po dostarczeniu środki o charakterze higienicznym. Nie można również zwrócić produktów mających krótki termin przydatności do spożycia (np. produkty spożywcze) lub ulegających szybkiemu zepsuciu.

Brak opcji zwrotu dotyczy także zakupu nagrań dźwiękowych lub wizualnych oraz programów komputerowych – dostarczonych na fizycznych, zapieczętowanych nośnikach, które rozpieczętowano po dostarczeniu (uwaga: inne zasady będą dotyczyć produktów cyfrowych niedostarczanych na nośnikach materialnych). Zwrotu nie można też wykonać w przypadku umowy zakupu zawartej w drodze aukcji publicznej. Kolejna kategoria to dostarczane dzienniki, periodyki lub czasopisma – z wyjątkiem umów o prenumeratę.

Jeden z najgorętszych marketingowo weekendów w roku już za nami. Niestety, zakupy realizowane podczas sezonu intensywnych promocji nie zawsze są w pełni udane. Konsumentowi przysługuje jednak na określonych warunkach prawo do zwrotu zakupionego towaru. To będzie zależeć m.in. od miejsca i formy zakupu, a także od kategorii zakupionego przedmiotu. 

Towar kupiony w sklepie stacjonarnym. Czy można zwrócić?

Pozostało 90% artykułu
Sądy i trybunały
Rezygnacja Julii Przyłębskiej to jest czysta kalkulacja
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
W sądzie i w urzędzie
Upoważnienie do konta bankowego na wypadek śmierci. Jak zrobić to zgodnie z prawem?
Podatki
Pułapka na frankowiczów: po ugodzie może być PIT
Konsumenci
Jak otrzymać ulgę na prąd? Kto może mniej zapłacić za energię? Ekspert odpowiada
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Nieruchomości
SN: kiedy mieszkanie u rodziców prowadzi do zasiedzenia
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska