Jeden z najgorętszych marketingowo weekendów w roku już za nami. Niestety, zakupy realizowane podczas sezonu intensywnych promocji nie zawsze są w pełni udane. Konsumentowi przysługuje jednak na określonych warunkach prawo do zwrotu zakupionego towaru. To będzie zależeć m.in. od miejsca i formy zakupu, a także od kategorii zakupionego przedmiotu.
Towar kupiony w sklepie stacjonarnym. Czy można zwrócić?
Kupujący w sklepie stacjonarnym muszą pamiętać, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru,. Taka opcja jest możliwa w przypadku sklepów stacjonarnych, które zapewniły możliwość zwrotu towaru w polityce sprzedaży (nie wynika to jednak z obowiązku prawnego). W tym przypadku ewentualny zwrot jest możliwy na precyzyjnie określonych warunkach, które ustalił sprzedawca. Jak wyjaśnia portal biznes.gov.pl, sprzedawca może zapewnić konsumentowi możliwość zwrotu towaru w określonym terminie np. 14 lub 30 dni. Przykładowy, standardowy warunek zwrotu może dotyczyć oddania produktu w stanie nienaruszonym, z oryginalną metką i dowodem zakupu.
Czytaj więcej
Wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym mają zwiększyć się o 2,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4 proc. znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich.
Zwrot towaru kupionego przez internet. Ważne terminy
Prawo do zwrotu towaru to tzw. prawo odstąpienia od umowy. Klient korzystający ze sklepu online wybiera towar sugerując się jego opisem, podaną specyfikacją i udostępnianymi przez sprzedawcę zdjęciami. Nie ma jednak bezpośredniego kontaktu z towarem, stąd przewidziana forma ochrony (i zasady zwrotów) jest dużo szersza niż w przypadku zakupu stacjonarnego.
Jak wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), kupujący produkty przez internet mogą je zwrócić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny i zażądać zwrotu zapłaconej ceny. Co istotne, zwracany towar może zostać odpakowany, ale nie może posiadać znamion użytkowania. Początek biegu 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (w tym wypadku zawartej przez internet) lub poza lokalem przedsiębiorcy zaczyna się: