Świąteczne wydatki wzrosną w tym roku w całej Europie. Polska wiceliderem

Wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym mają zwiększyć się o 2,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4 proc. znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich.

Publikacja: 02.12.2024 14:24

Wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym mają zwiększyć się o 2,9 proc. w porównaniu do roku

Wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym mają zwiększyć się o 2,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego

Foto: Adobe Stock

Według Mastercard Economics Institute wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym w 2024 roku (od listopada do grudnia) mają zwiększyć się o 2,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego (z wyjątkiem sprzedaży samochodów). Wzrost ten obejmuje zarówno sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych, jak i online, dotyczy wszystkich form płatności. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4 proc. znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich. Wyprzedzają nas jedynie Węgrzy (7,7 proc.). Podczas Black Friday 2023 w Europie widoczny był wzrost wydatków na luksusową odzież - konsumenci przenieśli swoje zakupy z rynku masowego na marki premium, korzystając z obniżonych cen. Duża wrażliwość cenowa w 2024 roku może prowadzić do podobnych zachowań także w okresie świątecznym.

Czytaj więcej

Prezenty coraz częściej także z drugiej ręki

Konsumenci optymistycznie, ale i ostrożni

Konsumentów w Polsce i w innych krajach europejskich cechuje ostrożność, choć ogólny klimat gospodarczy coraz bardziej sprzyja wydatkom. Stopa bezrobocia w Europie utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, a inflacja wykazuje tendencję spadkową. W Polsce, rok do roku, wzrost płac (10,3 proc.) przekroczył wzrost inflacji (4,2 proc.) - co przełożyło się na zwiększenie siły nabywczej. Po silnym ożywieniu w ostatnich latach, wskaźnik zaufania polskich konsumentów w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0.2 proc.. Dla porównania w analogicznym okresie 2022 roku wynosił on -18.5 procent.

Czytaj więcej

Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek

– Europejscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny 2024 z większym optymizmem niż w ubiegłym roku, choć wciąż zachowują ostrożność w kwestii wydatków. Najpopularniejsze pod względem przewidywanych wzrostów sprzedaży będą kategorie prezentowe takie jak moda, kosmetyki i elektronika. Obserwujemy duże zainteresowanie ofertami z okazji Black Friday, które pozwalają konsumentom maksymalizować wartość zakupów – mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka Mastercard Economics Institute.

Najpopularniejsze zakupy: elektronika, kosmetyki i moda

Według Instytutu, w okresie przedświątecznym nastąpi dalszy wzrost wydatków na elektronikę oraz sprzęt AGD, których sprzedaż zaczęła ponownie rosnąć po okresie spadków w tej kategorii zaobserwowanych po zakończeniu pandemii. W okresie świątecznym duży potencjał rozwoju mają popularne kategorie prezentowe: kosmetyki, moda oraz właśnie elektronika. Wydatki na odzież najbardziej wzrosną wśród Węgrów (+5,9 proc. r/r), Hiszpanów (+4,5 proc. r/r) i Czechów (+4,5 proc. r/r), z kolei na elektronikę wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii (+5,5 proc. r/r), Niemczech (+4,5 proc. r/r) i Czech (+3,2 proc. r/r).

Następuje zwiększenie wrażliwości cenowej i zmiany preferencji zakupowych. Zarówno w Polsce, jak i w Europie w wyniku silniejszego wzrostu gospodarczego, konsumenci coraz częściej sięgają po produkty z wyższej półki. Zjawisko to, związane z rosnącą wrażliwością cenową, jest szczególnie widoczne w segmencie sprzedaży online.

Czytaj więcej

Co się dzieje z polskim konsumentem? Zagorączkował, ale raczej nie jest chory

Rośnie zaufanie konsumentów. Poprawa nastrojów dotyczących finansów osobistych doprowadziła do wzrostu zaufania konsumentów, szczególnie w krajach Europy Południowej, Środkowej i Wschodniej.

W okresie Świąt i Sylwestra zyskują na popularności podróże, szczególnie wśród osób pragnących połączyć wizyty u bliskich z wypoczynkiem. Coraz częściej obserwuje się także „shop-cation”, czyli turystykę zakupową, zwłaszcza w obszarze mody. Dużym zainteresowaniem w tym okresie cieszą się też słoneczne kierunki. W tym roku najpopularniejsze wśród Europejczyków kierunki na zimowe wakacje obejmują słoneczne lokalizacje w Maroku, Portugalii i Hiszpanii, a także bardziej przyjazne dla budżetu zimowe wyjazdy do krajów takich jak Węgry i Polska. Do Polski najczęściej przyjeżdżają Holendrzy, Szwedzi, Włosi i Hiszpanie. Kraków jest jednym z wiodących kierunków turystycznych wśród europejskich turystów. Polacy natomiast najchętniej wybierają się do hiszpańskiej Malagi i Barcelony, a także na Cypr.

Według Mastercard Economics Institute wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym w 2024 roku (od listopada do grudnia) mają zwiększyć się o 2,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego (z wyjątkiem sprzedaży samochodów). Wzrost ten obejmuje zarówno sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych, jak i online, dotyczy wszystkich form płatności. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4 proc. znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich. Wyprzedzają nas jedynie Węgrzy (7,7 proc.). Podczas Black Friday 2023 w Europie widoczny był wzrost wydatków na luksusową odzież - konsumenci przenieśli swoje zakupy z rynku masowego na marki premium, korzystając z obniżonych cen. Duża wrażliwość cenowa w 2024 roku może prowadzić do podobnych zachowań także w okresie świątecznym.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Nowe zasady sprzedaży owoców i warzyw od 2025 roku. Co oznaczają dla klientów?
Handel
Księgarnie nadal znikają. Książki kupujemy w internecie i spożywczaku
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2024. Kiedy dokładnie są?
Handel
Światowa Organizacja Handlu wybrała szefową na kolejną kadencję. Kandydatka była tylko jedna
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Handel
Japoński gigant odzieżowy po raz pierwszy zabrał głos ws. Ujgurów. Rozgniewa Chiny?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska