Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek

Aż 80 proc. Polaków wciąż boi się wzrostu cen zwłaszcza podstawowych produktów. W efekcie stawiają na oszczędzanie, choć jednocześnie ponad 70 proc. planuje polować na okazje podczas czarnego piątku.

Publikacja: 22.11.2024 04:23

Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek

Black Friday

Foto: Adobe Stock

Poziom obaw wśród konsumentów jest nadal wysoki, a przekłada się to na wiele zachowań zakupowych. Niemal połowa wciąż ogranicza zakupy do najpotrzebniejszych towarów czy sięga po marki bardziej przystępne cenowo – wynika z badania Boston Consulting Group, przeprowadzonego w największych krajach UE oraz USA, Kanadzie czy Australii.

Foto: Paweł Krupecki

Polacy boją się inflacji

– Chociaż obawy związane ze wzrostem kosztów życia osłabły w porównaniu z ubiegłym rokiem, Polscy konsumenci nadal obawiają się wpływu czynników makroekonomicznych (głównie inflacji) bardziej niż Francuzi, Niemcy czy Hiszpanie – mówi Bartosz Król, dyrektor w BCG. – W związku z tym duża część z nas wybiera tańsze zamienniki, 46 proc. ogranicza zbędne zakupy, a 48 proc. jeszcze częściej szuka obniżek cen i promocji – dodaje.

Czytaj więcej

Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór

Ponad 70 proc. szykuje się też na wydatki w związku z czarnym piątkiem, a podczas listopadowych wyprzedaży chcą średnio wydać 1390 zł. – W tym roku w Polsce przewiduje się niewielki wzrost średnich wydatków podczas listopadowych wyprzedaży o około 9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym – dodaje Bartosz Król.

– Czwarty kwartał roku to kluczowy okres w handlu – w tym czasie, od Black Friday i Cyber Monday aż po święta Bożego Narodzenia, sklepy zyskują największe przychody. Dla wielu marek te ostatnie dwa miesiące roku stanowią ostatnią szansę, by spełnić roczne plany sprzedażowe i maksymalnie zwiększyć zyski – mówi Michał Wilczyński, dyrektor sprzedaży w iPoster. – Reklamodawcy konkurują więc w kreatywności i intensyfikują działania promocyjne, starając się przyciągnąć uwagę klientów zarówno w kanałach online, jak i offline – dodaje.

W zakupach pomaga sztuczna inteligencja

– Z perspektywy polskiego handlu Black Friday to wstęp do najgorętszego okresu związanego ze świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod tym hasłem kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją sprzedaży – mówi dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. – Najbardziej pożądanymi przez klientów zabiegami są obniżki cen, działania up-selling, cross-selling, mile widziane są także odroczone płatności i raty 0 proc. W e-commerce liczy się także darmowa dostawa i zwrot, które poprzez wzrost kosztów obsługi logistycznej są coraz trudniejsze do zaoferowania – dodaje. 

Autorzy badania zauważają też wiele ciekawych trendów, bowiem aż 55 proc. Polaków w ramach nadchodzących promocji celuje w produkty droższe, luksusowe lub takie, na które oszczędzają od dłuższego czasu. To sporo częściej niż inne nacje – wskazuje tak 40 proc. Hiszpanów, 43 proc. Francuzów oraz 43 proc. Niemców. Często też zaczynamy szukać okazji jeszcze w październiku, co przyznaje 29 proc., lub na początku listopada, na co wskazuje 28 proc. – To, gdzie się wyróżniamy, to również wykorzystanie technologii takiej jak GenAI m.in. do porównywania ofert/cen, sprawdzenia dostępności, recenzji czy generowania list zakupowych – podkreśla ekspert z BCG.

Aż 50 proc. polskich konsumentów planujących wykorzystanie listopadowych promocji korzysta podczas zakupów z rozwiązań GenAI. Wyróżniamy się na tym polu nawet w porównaniu z innymi rynkami – USA (35 proc.), Kanada (34 proc.), Australia (39 proc.), Niemcy (44 proc.), Francja (40 proc.), Hiszpania (45 proc.), Wielka Brytania (36 proc.).

– W ostatnim czasie sztuczna inteligencja (AI) znacząco przekształca krajobraz e-commerce podczas Black Friday, oferując detalistom narzędzia do precyzyjnego prognozowania popytu, personalizacji ofert oraz optymalizacji procesów sprzedażowych – mówi Tomasz Kurzątkowski, członek AI Chamber i partner w QED Software. – Czarny piątek to bez wątpienia najbardziej intensywny okres zakupowy w roku, dlatego AI i automatyzacja obsługi klienta stają się filarami strategii sprzedażowej firm – dodaje.

Black Friday i Cyber Monday. Nowe trendy w najważniejszym dla handlu okresie roku

Jak już pisaliśmy, firma ID Logistics spodziewa się, że w okresie Black Friday i Cyber Monday liczba zamówień będzie 250 proc. wyższa względem poprzedzającego go tygodnia. Z magazynów firma wyśle nawet pół miliona paczek dziennie. – Rynek odzieżowy w Europie pozostaje w dobrej formie, a platformy e-commerce z nadzieją spoglądają na zbliżający się sezon wyprzedaży. Zatowarowanie magazynów zaczyna się jednak już w październiku. Coraz wyraźniejszy, szczególnie w przypadku dużych platform, staje się także trend rozpoczynania akcji promocyjnych wcześniej – mówi Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics.

– W okresie wyprzedaży z okazji Black Friday i Cyber Monday spodziewamy się wzrostu zamówień na poziomie nawet 250 proc. względem poprzedzającego go tygodnia. Około połowy grudnia liczba zamówień wraca do poziomu zbliżonego do tego sprzed Black Friday, by ponownie zwiększyć się na przełomie roku wraz z sezonem zimowych wyprzedaży. Okres od końca listopada do połowy stycznia jest dla branży logistycznej wyjątkowo wymagający – dodaje.

Badanie Federal Express Corporation wskazuje, że od października do grudnia 2024 r. firmy kurierskie w Polsce dostarczą łącznie 456 mln przesyłek. To oznacza wzrost o 14,2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, znacznie przewyższając średnią europejską, która wynosi 9 proc.

Poziom obaw wśród konsumentów jest nadal wysoki, a przekłada się to na wiele zachowań zakupowych. Niemal połowa wciąż ogranicza zakupy do najpotrzebniejszych towarów czy sięga po marki bardziej przystępne cenowo – wynika z badania Boston Consulting Group, przeprowadzonego w największych krajach UE oraz USA, Kanadzie czy Australii.

Polacy boją się inflacji

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd