– Nasze dane pokazują, że w okresie przedświątecznym
konsumenci chętniej sięgają po produkty z drugiej ręki. Szczególnym
zainteresowaniem cieszą się używana elektronika, ubrania oraz artykuły
wyposażenia wnętrz. W okresie przedświątecznym możemy się też spodziewać
tradycyjnego wzrostu popytu w takich kategoriach, jak książki, muzyka czy gry
planszowe i komputerowe – mówi Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX. – Część z tych przedmiotów z pewnością kupowana jest z przeznaczeniem na prezent,
co wpisuje się w globalne trendy, popularyzowane głównie przez młodszych
konsumentów. Jak wynika z naszych danych, 65 proc. młodych konsumentów oprócz
rzeczy nowych, kupuje też używane, a powodem dla którego sięgają po te drugie,
jest możliwość zdobycia rzeczy unikalnej lub trudno dostępnej.
Ale
wręczanie tego typu prezentów doskonale ilustruje nie tylko zmianę pokoleniową,
co przede wszystkim zmianę kulturową. Dzisiaj w opozycji do zunifikowanego
świata, stawiamy na indywidualność. Masowość i anonimowość przestały być dla
nas wyznacznikiem jakości prezentu. – Obecnie większe znaczenie niż
wartość materialna mają unikatowość i historia, która kryje się za wręczanym
upominkiem, a te znajdujemy w przedmiotach z drugiej ręki – wskazuje ekspert.
Tańsze i unikalne produkty
Również Allegro Lokalnie przyznaje, że w tygodniach
przedświątecznych w 2023 r. zauważyło znaczny wzrost średniego tygodniowego ruchu
na stronie w porównaniu z pozostałymi tygodniami IV kw. 2023 r. – W tym roku również
spodziewamy się wzrostu wizyt w analogicznym okresie. W trakcie
przedświątecznych wizyt na Allegro Lokalnie Polacy najchętniej kupowali w
kategoriach: dziecko (głównie zabawki), dom i ogród (dekoracje świąteczne,
lampki i oświetlenie, stroiki i wieńce świąteczne). Odnotowaliśmy także
zainteresowanie sprzętem sportowym, głównie nartami i łyżwami – mówi Marcin
Gruszka, rzecznik Allegro. Niektórzy klienci robili jeszcze zakupy związane z
motoryzacją, głównie były to opony zimowe i części samochodowe. Ciekawą
kategoria, która również interesuje klientów Allegro Lokalnie przed świętami
jest Lokalny Ryneczek, na którym możemy znaleźć warzywa i owoce od rolników,
naturalne miody, gotowe pierniki, orzechy i bakalie, suszone grzyby czy domowe
przetwory. – Warto pamiętać, że rzeczy z drugiej ręki nie muszą być wcześniej
przez nikogo używane – często prywatne osoby z różnych powodów sprzedają
przedmioty nowe, z metką, nierozpakowane, oryginalnie zapakowane nawet o
kilkadziesiąt procent taniej niż cena regularna w sklepie. Takie rzeczy
idealnie nadają się na prezent pod choinkę – dodaje Marcin Gruszka.
Po świętach klienci Allegro Lokalnie chętnie korzystają z
akcji „Sprzedaj nietrafiony prezent”. Zachęcamy w niej do sprzedaży prezentów,
które nie były trafione, dania im drugiego życia, zamiast chowania głęboko w szafie.
W tym roku kampania startuje 27 grudnia.
Z danych Dun & Bradstreet Poland wynika, że po pierwszym
półroczu liczba sklepów stacjonarnych z takimi produktami ustabilizowała się na
poziomie 13,8 tys., choć jeszcze kilka lat temu znikało ich nawet po 2 tys.
rocznie. Firma upatruje spadku liczby
sklepów w gwałtownym wzroście cen za energię i rosnących kosztów
własnych, które tak mocno uderzyły w handel detaliczny. Do tego należy dodać
handel w sieci, który także nie pozostaje bez negatywnego wpływu na handel
tradycyjny. Polacy teraz coraz
chętniej kupują używane artykuły, co mocno wpisuje się w modę na recykling i i
ekotrendy.
61 proc. Polaków mówi o oszczędzaniu dzięki kupowaniu
produktów z drugiej ręki – wynika z ubiegłorocznego, europejskiego badania
Opinium dla operatora płatniczego Visa. Osoby robiące takie zakupy oceniają, że
pozwala im to zaoszczędzić średnio 200 zł miesięcznie, a 22 proc. twierdzi, że
to 280 zł lub więcej. Ci, którzy poza kupowaniem takich rzeczy sami też sprzedają
niepotrzebne im rzeczy, szacują, że zyskują na tym średnio 140 zł miesięcznie.
Kwota ta wzrasta w grupie osób 18–34 lat do 185 zł.