Mężczyźni częściej kupują pod wpływem chwili, kobiety częściej tego żałują

Co czwarty Polak przynajmniej raz dokonał impulsywnego zakupu za przynajmniej 500 zł. Pozwalają sobie na nie zdecydowanie częściej mężczyźni, a wśród najmłodszych ankietowanych mówi tak aż połowa.

Publikacja: 05.04.2025 11:44

Mężczyźni częściej kupują pod wpływem chwili, kobiety częściej tego żałują

Foto: Adobe Stock

Ogółem 31 proc. mężczyzn przyznało, że zdarzyło im się dokonać impulsowego zakupu pod wpływem chwili, podczas gdy wśród kobiet wynik wyniósł 20 proc. – wynika z badania dla Krajowego Rejestru Długów, którego wyniki Rzeczpospolita poznała jako pierwsza.

Czytaj więcej

Sieci handlowe dalej na wojnie. Biedronka prowadzi na punkty

Najbardziej skłonne do impulsywnych zakupów są osoby w wieku 18-24 lat – aż 48,5 proc. z nich przyznało, że wydało przynajmniej 500 zł pod wpływem chwili. Natomiast tylko co czwarty młody człowiek żałował takiego zakupu.

Młodzi kupują impulsowo

Z wiekiem skłonność do impulsywnych zakupów maleje, a osoby powyżej 65. roku życia najrzadziej ulegają takim pokusom (29 proc.). Jednocześnie wśród seniorów jest też najwięcej konsumentów – 71 proc. – którzy nigdy nie dokonali takiego zakupu.

Zdaniem ekspertów impulsywne zakupy, choć mogą napędzać gospodarkę, niosą też ryzyko poważnych problemów finansowych.

Choć to mężczyźni częściej pozwalają sobie na spontaniczne wydatki o znacznej wartości, to kobiety są bardziej skłonne do refleksji nad swoimi decyzjami zakupowymi – 29 proc. z nich przyznało, że żałowało takiego wydatku, a przyznało tak 26 proc. mężczyzn.

– Jak widać, zachowania zakupowe różnią się w zależności od płci. Mężczyźni często podejmują decyzje szybciej i bardziej spontanicznie, natomiast kobiety są bardziej skłonne do analizowania swoich wyborów po fakcie. Przedstawiciele obu płci zgadzają się natomiast, że kobiety częściej wydają pieniądze na ubrania, kosmetyki i buty, podczas gdy mężczyźni z reguły dokonują impulsywnych zakupów sprzętu elektronicznego i gadżetów – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Czytaj więcej

Zetki marzą o pracy na stabilnym etacie

W efekcie częste uleganie zachciankom – nawet tym pozornie niewinnym – może doprowadzić do poważnych problemów finansowych. – Młodsze pokolenia są bardziej podatne na bodźce marketingowe i emocjonalne zakupy. Dodatkowo, w tym wieku często nie posiadają jeszcze ugruntowanych nawyków finansowych, co może prowadzić do częstszych impulsywnych decyzji – mówi Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Badanie AliExpress. Polacy mistrzami rozwagi na zakupach

Inne badania także pokazują, że jednak większość Polaków kupuje ostrożnie i opiera się impulsom. To przeprowadzone dla platformy AliExpress pokazało, że 78 proc. kupuje z rozmysłem, a tylko 20 proc. ulega impulsywnym zakupom.

Dane pokazują, że na tle innych państw europejskich Polacy są mistrzami rozwagi i ostrożności. Średnio 69 proc. Europejczyków kupuje z rozwagą i bez ulegania impulsom. Dodatkowo pocieszające jest, choć dla handlu to niekoniecznie dobra wiadomość, że 72 proc. Polaków zamierza skupić się na kupowaniu mniejszej liczby produktów, ale o wyższej jakości. Co więcej wciąż stosunek jakości do ceny jest kluczowym czynnikiem dla polskich konsumentów – 78 proc. aktywnie poszukuje lepszych ofert, wyprzedzając wiele innych krajów europejskich. W kategoriach takich jak uroda i zdrowie (46 proc. w Polsce vs. 33 proc. w Europie), sprzęt AGD i elektronika użytkowa (32 proc. vs. 21 proc.) oraz narzędzia do domu i ogrodu (33 proc. vs. 25 proc.) przypada największy udział w wydatkach Polaków, zatem stawiają głównie na praktyczne zakupy.

Starsi konsumenci (55+) są najbardziej zorientowani na wartość, 83 proc. stawia na stosunek jakości do ceny, podczas gdy młodsi (18–24) częściej kupują dla samonagradzania – 57 proc. planuje w 2025 roku częściej robić sobie przyjemności zakupowe.

– Polscy konsumenci nie szukają tylko dobrych ofert – zależy im na znaczących interakcjach i dostosowanych do nich doświadczeniach zakupowych. Naszym celem jest przewidywanie tych trendów i dostarczanie innowacji – mówi Gary Topp, dyrektor handlowy AliExpress na Europę.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł