Złote wyprzedaże łamały prawa konsumenckie stosując niedozwolone postanowienia umowne

Sklep internetowy Złotewyprzedaże.pl zdaniem UOKiK stosował niedozwolone postanowienia umowne wobec konsumentów.

Publikacja: 02.10.2013 14:30

Sklep internetowy Złotewyprzedaże.pl zdaniem UOKiK stosował niedozwolone postanowienia umowne wobec

Sklep internetowy Złotewyprzedaże.pl zdaniem UOKiK stosował niedozwolone postanowienia umowne wobec konsumentów.

Foto: www.sxc.hu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął z urzędu postępowanie przeciwko spółce akcyjnej Złote Wyprzedaże. Urząd zakwestionował postanowienia, które znalazły się w regulaminie zakupów.

Jednym z podważonych zapisów była kwestia zwrotu zakupionych w sklepie internetowym produktów bez oryginalnego opakowania. Przedsiębiorca zastrzegł w regulaminie, że klient odstępujący od umowy powinien zwrócić towar w takim opakowaniu, w jakim został wysłany.

Kolejnym, budzącym zastrzeżenia punktem regulaminu było uregulowanie dotyczące składania reklamacji przez kupującego. Użytkownicy sklepu internetowego chcąc zareklamować towar mieli jedynie możliwość naprawy produktu.

Zdaniem Prezesa UOKiK Złotewyprzedaże.pl stosowały praktyki ograniczające prawa konsumentów, które tym samym naruszały ich zbiorowe interesy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami konsument będący stroną umowy zawartej przez Internet podlega szczególnej ochronie. Uprzywilejowane traktowanie e-konsumentów wynika z uwagi na brak możliwości bezpośredniego sprawdzenia towaru przed ich nabyciem.

Konsument, który dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu może zwrócić towar bez podania przyczyn i poniesienia kosztów. Stanowią o tym przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów w art. 7 pkt 1. Spółka natomiast ograniczała odstąpienia od umowy konsumentom przez uniemożliwienie zwrotu towaru bez oryginalnego opakowania.

Za stosowanie podobnych praktyk dotyczących pierwotnego opakowania Prezes UOKiK ukarał ostatnio internetowy salon optyczny vision express.

Niezgodne z prawem klauzule, które stosowały Złotewyprzedaże.pl polegały również na zastrzeżeniu dotyczącym reklamacji. Według regulaminu sklepu internetowego klient chcący zareklamować towar musiał się zgodzić jedynie na naprawę towaru. W świetle obowiązujących ustaw konsument nie może być w ten sposób ograniczany. To do niego należy decyzja o wyborze sposobu reklamacji produktu. Kupiona rzecz obok naprawy może równocześnie podlegać wymianie na nową.

Złote Wyprzedaże zobowiązały się do zmiany sprzecznych z prawem klauzul. Wykreślenie nielegalnych postanowień ma nastąpić w ciągu dwóch miesięcy od momentu uprawomocnienia się decyzji.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął z urzędu postępowanie przeciwko spółce akcyjnej Złote Wyprzedaże. Urząd zakwestionował postanowienia, które znalazły się w regulaminie zakupów.

Jednym z podważonych zapisów była kwestia zwrotu zakupionych w sklepie internetowym produktów bez oryginalnego opakowania. Przedsiębiorca zastrzegł w regulaminie, że klient odstępujący od umowy powinien zwrócić towar w takim opakowaniu, w jakim został wysłany.

Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce