Diageo stawia na luksusowe alkohole

Polacy kupują coraz więcej drogiej whisky. Chce to wykorzystać brytyjski koncern. Potencjał widzi też w ekskluzywnych wódkach

Publikacja: 27.08.2012 18:04

Diageo stawia na luksusowe alkohole

Foto: Bloomberg

O 55 proc. urosła w Polsce sprzedaż whisky single malt od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. – szacuje firma Diageo Polska powołując się na instytut badawczy Nielsen. W tym czasie łączne wydatki na whisky zwiększyły się o 26 proc. Był to najlepszy wynik na polskim rynku mocnych alkoholi.

– Udział single maltów w rynku whisky jest nadal niewielki, ale będą one zyskiwać na popularności, ponieważ polski konsument będzie coraz częściej sięgał po alkohole z wyższej półki – mówi „Rz" Krzysztof Michalski, dyrektor generalny Diageo Polska. Należąca do brytyjskiego koncernu spółka – z udziałami nieco przekraczającymi 28 proc. – jest liderem polskiego rynku whisky wartego już ponad 850 mln zł.

Platynowy Johnnie Walker idzie do Polski

Z danych Nielsena wynika, że w swoim ostatnim roku finansowym (zakończył się 30 czerwca 2012 r.) Diageo Polska zwiększyło sprzedaż whisky single malt o 123 proc.

– Przesunęliśmy się na pozycję lidera tego segmentu – mówi Krzysztof Michalski.

Według firmy Nielsen udziały Diageo Polska sięgnęły w nim 35,7 proc. w ujęciu wartościowym. Były prawie o  11 pkt. proc. wyższe niż rok wcześniej. Firma wyprzedziła CEDC, który oferuje w Polsce, m.in. Glenfiddich.

Awans wśród single maltów Diageo Polska zawdzięcza głównie 12 – letniej whisky Singleton, wprowadzonej do sklepów rok temu. Udany debiut sprawił, że Diageo zdecydowało się rozszerzyć ofertę po tą marką.

– Niedługo rozpoczniemy sprzedaż 15-letniej whisky Singleton, a jeszcze w tym roku dołączy do niej starsza wersja – informuje Krzysztof Michalski.

Nowe odmiany zyska na polskim rynku także Johnnie Walker. Wersje gold i green zastąpią 18-letni Johnnie Walker Platinum oraz Johnnie Walker Gold Reserve. Kosztują odpowiednio 200 i 300 zł za butelkę.

Whisky kontra wódka

Czerwona odmiana flagowej marki Diageo – Johnnie Walker Red -  jest obok Ballantine's Finest należącym do Pernod Ricard, najpopularniejszą szkocką whisky w Polsce ze średniej półki cenowej. Do standardowych whisky należy dwie trzecie całego rynku.

- Whisky standardowe  utrzymają w Polsce swoją dominującą pozycję – mówi Krzysztof Michalski.

– Przeciętne spożycie wódki w Polsce jest już na bardzo wysokim poziomie i sprzedaż jej nie ma już szans rosnąć w szybkim tempie. Whisky natomiast raz do roku próbuje zaledwie 15 proc. dorosłych konsumentów pijących alkohole mocne. Daje to więc jej nadal duże możliwości rozwoju – uważa szef Diageo Polska.

Według niego już w 2013 r. wartość rynku whisky ma szansę przekroczyć 1 mld zł. Dalszego wzrostu wartości rynku można spodziewa się też w najbliższych latach.

Na dojrzałym rynku wódki Diageo widzi swoje miejsce wśród droższych alkoholi. Od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. sprzedaż jego marki Smirnoff Black urosła o 93 proc., najbardziej spośród największych marek segmentu wódek top premium (należą do nich m.in. Finlandia i Absolut).

W tym czasie ich łączna spadła o 4 proc. Udziały czarnego Smirnoffa w segmencie wódek top premium podwoiły się w ciągu ostatniego roku i sięgają dziś 4 proc.

Koncern Diageo, do którego należy polska spółka ma swojej ofercie luksusowe wódki Ciroc i Ketel One. – Nie wykluczamy wprowadzenia ich w przyszłości na rynek polski – przyznaje Krzysztof Michalski.

Udany rok w regionie

Polska przyczyniła się do poprawy wyników Diageo w Europie Wschodniej zanotowanych w roku finansowym 2011/2012. W sumie wielkość sprzedaży zwiększyła się w tym regionie o 14 proc., a przychody netto ze sprzedaży urosły tutaj - w ujęciu organicznym - o 16 proc.

Wzrost w regionie – kluczowym rynkiem jest tutaj dla Diageo Rosja - napędzany był przez szkocką whisky. O 11 proc. wzrosła sprzedaż marki Johnnie Walker, o 57 proc. Bell's, a o 17 proc. White Horse.  Koncern podał, że jego wydatki marketingowe koncentrowały się na marce Johnnie Walker oraz na pierwszej w historii lokalnej kampanii dla White Horse, największej marki whisky w Rosji.

Łączne przychody koncernu Diageo sięgnęły ok. 10,76 mld funtów brytyjskich. Były (organicznie) o 6 proc. wyższe niż przed rokiem. Zysk na akcję - bez uwzględnienia pozycji nadzwyczajnych - wzrósł o 13 proc.,  do 94,2 pensów.

O 55 proc. urosła w Polsce sprzedaż whisky single malt od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r. – szacuje firma Diageo Polska powołując się na instytut badawczy Nielsen. W tym czasie łączne wydatki na whisky zwiększyły się o 26 proc. Był to najlepszy wynik na polskim rynku mocnych alkoholi.

– Udział single maltów w rynku whisky jest nadal niewielki, ale będą one zyskiwać na popularności, ponieważ polski konsument będzie coraz częściej sięgał po alkohole z wyższej półki – mówi „Rz" Krzysztof Michalski, dyrektor generalny Diageo Polska. Należąca do brytyjskiego koncernu spółka – z udziałami nieco przekraczającymi 28 proc. – jest liderem polskiego rynku whisky wartego już ponad 850 mln zł.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne