Asbis, właściciel takich marek jak Prestigio, ogłosił wyniki finansowe i podsumował działalność w I kwartale 2015 roku. Mimo że w Polsce urządzenia (głównie smartfony) pod marką własną przyczyniały się nadal do skokowego wzrostu wpływów z naszego rynku, to słabość rynków czeskiego oraz za wschodnią granicą sprawiły, że łączne przychody firmy spadły o 17,7 proc. rok do roku.
Jeszcze gorzej prezentuje się zysk brutto, który spadł z 22,2 mln USD do 6,9 mln. To wynik o ponad 69 proc. słabszy rok do roku, ale - wg. zarządu - wpływ na to miały jednorazowe zdarzenia, które w kolejnych kwartałach nie powinny mieć miejsca.
Jednym z przykładów jest zmiana asortymentu w magazynach, która wymagała upłynnienia starszych produktów, a zatem także obniżenia ich cen. Drugim jednorazowym problemem okazały się koszty wynikające z realizacji gwarancji, które przekroczyły rezerwę firmy.
Zgodnie z deklaracjami kierujących spółką, teraz staranniej dobierane będą produkty wprowadzane do portfolio grupy. Równocześnie spółka po opodatkowaniu wygenerowala stratę w wysokości 12,4 mln USD, pogłębiając ją wobec poziomu z ub.r. (-3,4 mln USD).
Rynek polski jest jednym z najmocniejszych pod względem sprzedaży w kontekście całej grupy. Asbis urósł tu o prawie 73 proc. rok do roku. W grupie przoduje Kazachstan, który dzięki wyłączności na dystrybucje iPhone'a, dał grupie przychody o ponad 173 proc. wyższe niż rok wcześniej.