Aktualizacja: 03.08.2023 06:31 Publikacja: 03.08.2023 03:00
Energetyki w ostatnich latach zaczęły się rozpędzać
Foto: Adobe Stock
Zakup napoju energetycznego jest często jedynym powodem, by wejść do sklepu, zauważa firma badawcza CMR. Po energetyki sięga co czwarty klient, w ubiegłym roku Polacy kupili 800 mln puszek mocno słodzonych napojów z kofeiną lub tauryną. Według szacunków Euromonitora rynek skoczył w dwa lata o 46 proc. i w tym roku osiągnie wartość 3,25 mld zł. Wydatki reklamowe sektora to już 123 mln zł.
Nadmierną popularność napojów wśród młodzieży monitorują od dawna naukowcy, a posłowie w końcówce bieżącej kadencji Sejmu zajęli się zakazem sprzedaży energetyków dla dzieci poniżej 18 r.ż. i – mimo wakacji parlamentu – nadal może im się to udać.
W Polsce ewidentnie brakuje pieniędzy w tzw. rundach pre-seed. Pod względem finansowania start-upów na tym etapie jesteśmy w ogonie Europy Środkowo-Wschodniej.
Jedną z głównych osi dyskusji na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym (23–25 kwietnia br.) będzie konkurencyjność i deregulacja. – Widzimy wzmożone zainteresowanie i wielką potrzebę omówienia tego, czego doświadczamy – podkreślają organizatorzy.
Prezydent Rosji Władimir Putin polecił swojemu gabinetowi przygotowanie się na powrót zachodnich firm na rosyjski rynek. Jak zaznaczył, krajowi producenci mają posiadać nad nimi „pewne korzyści” w ramach odwetu za sankcje.
W 2024 r. koncern Leonardo podpisał nowe zamówienia na ponad 20 mld euro. To wzrost o prawie 20 proc. w skali roku. Właściciel PZL Świdnik chwali się zyskiem w wysokości ponad 1,5 mld euro.
Negocjacje celne między UE a USA nabierają tempa, polski przemysł AGD traci pozycję lidera na rzecz Chin, a wydatki na obronność w Polsce wzrosną do 5% PKB w 2026 roku. Jakie konsekwencje przyniosą te zmiany dla gospodarki?
Petycję do minister zdrowia Izabeli Leszczyny podpisało 48 tys. osób, z wnioskiem, by zakazać możliwości reklamowania piwa. Dlaczego? 40 proc. dzieci w pieczy zastępczej jest tam z powodu alkoholizmu rodziców. Reklama piwa w Polsce jest warta 174 mln zł rocznie.
Czekolada dubajska zrobiła światową furorę, jej popularność dotarła także do Europy – i do Polski. Miłośnicy dubajskiego przysmaku zachwalają smak tej czekolady, nie odstraszają ich wysokie ceny ani fakt, że producentka ustanowiła limit produkcji: tylko 500 tabliczek dziennie.
Francja wprowadza obowiązek informowania konsumentów w lokalach gastronomicznych o pochodzeniu mięsa podawanego w potrawach. To samo dotyczy sklepów. Przewiduje to dekret premiera Francois Bayrou.
Nad Polskę nadciągnęły siarczyste mrozy. Niskie temperatury cieszą producentów win lodowych, którzy właśnie rozpoczęli zbiory.
Początek roku to zazwyczaj przykry okres dla piwoszy, miłośników mocniejszych trunków i palaczy. Powodem jest wzrost cen związany z podnoszeniem podatku akcyzowego. W tym roku, obok zwykłej podwyżki, pojawiły się spekulacje o możliwych dalej idących zmianach dotyczących piwa.
Alkohole z Polski podbijają rynki zagraniczne, a najlepiej radzą sobie trunki mocne, z wódką na czele. Spada natomiast eksport piwa, a nowym hitem sprzedażowym stają się wina z Polski.
Nową butelkę brytyjskiej firmy Frugalpac pokazały w praktyce trzy firmy winiarskie na salonie Wine Paris (10-12 lutego). Jest atrakcyjna pod wieloma względami, zwłaszcza może zwiększyć eksport wina z Francji – sugeruje federacja eksporterów FEVS.
Ceny w styczniu wzrosły średnio o 5,9 proc. i już tylko jedna kategoria produktów jest minimalnie tańsza niż przed rokiem. Najmocniej drożeją słodycze, choć liderem jest nadal masło z 30-proc. skokiem cen.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas