Większość kontraktów drogowych zakończy się stratami wykonawców

Organizacje reprezentujące firmy branży budowlanej domagają się od ministra infrastruktury zwiększenia limitu waloryzacji z obecnych 15 proc. do 21 proc. kontraktów na budowę dróg zawartych przed wybuchem wojny w Ukrainie.

Publikacja: 11.04.2025 05:03

W ciągu roku czy dwóch rynek czeka kumulacja inwestycji infrastrukturalnych, która niemal na pewno d

W ciągu roku czy dwóch rynek czeka kumulacja inwestycji infrastrukturalnych, która niemal na pewno doprowadzi do rekordowych wzrostów cen i kosztów robocizny

Foto: 65388949

Kontrakty drogowe podpisane lub ofertowane przed inwazją Rosji na Ukrainę przyniosą wykonawcom duże straty – ostrzegają organizacje branży budowlanej. Domagają się zwiększenia waloryzacji tych umów do poziomu 21 proc. Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD) wysłały w tej sprawie wniosek do resortu infrastruktury.

Obie organizacje dokonały analizy blisko trzech czwartych kontraktów sprzed 24 lutego 2022 r. Okazało się, że 33 na 65 analizowanych umów realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) dziś przekracza 15-proc. limit waloryzacji, która na tych kontraktach, by zrekompensować straty, już teraz powinna sięgnąć 19,15 proc. Oznacza to, że obecny mechanizm waloryzacyjny nie rekompensuje realnych kosztów wykonawców. Ceny materiałów, koszty robocizny oraz usług podwykonawczych w ostatnich latach znacząco wzrosły, co powoduje zagrożenie dla realizacji inwestycji na czas i w zakładanym budżecie – wynika z analizy.

Czytaj więcej

Branża materiałów budowlanych ożywienia nie widzi

Jako bazę do wyliczeń przyjęto mechanizm waloryzacji określony w kontraktach z GDDKiA, dane GUS, wartości kontraktów, ich zaawansowanie i okres trwania, kontraktowy moment zakończenia i potencjalne zwyżki cen. – Na tej podstawie stwierdzamy, że obecny limit waloryzacji jest niewystarczający i nie odpowiada realnym zmianom kosztów w branży budowlanej – stwierdzają PZPB i OIGD.

Sytuacja jeszcze się pogorszy. Z prognoz wynika, że 60 na 65 kontraktów z RPBDK przekroczy limit 15 proc. na zakończenie kontraktu ze średnim poziomem wartości potrzebnej waloryzacji około 20,8 proc. (skrajne wartości dochodzą do 26 proc.).

Problemy to gwałtowny wzrost cen surowców i materiałów budowlanych, drożejąca energia oraz wzrost wynagrodzeń. Szczególnie odczuwalne są wzrosty cen stali, cementu, asfaltu oraz innych materiałów konstrukcyjnych (w latach 2022–2024 podskoczyły o kilkadziesiąt procent). Negatywny wpływ na kondycję sektora miała zmieniająca się sytuacja makroekonomiczna, niestabilność kursów walutowych oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw.

GDDKiA jednak uważa, że system waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku. – Bierze pod uwagę szereg wskaźników publikowanych przez GUS, kluczowych dla robót drogowych. To ceny paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży – wyjaśnia dyrekcja.

Branża jednak argumentuje, że przez wojnę w Ukrainie sytuacja na rynku stała się nieprzewidywalna. – Z naszych analiz wynika, że niemal wszystkie kontrakty drogowe ofertowane i zawarte przed agresją Rosji przynoszą wykonawcom duże straty finansowe, a niektóre firmy ciągną budowy ostatkiem sił. Sytuacja jest szczególnie niebezpieczna, bo w ciągu roku, dwóch lat rynek czeka kumulacja inwestycji infrastrukturalnych, która niemal na pewno doprowadzi do rekordowych wzrostów cen i kosztów robocizny. Nie możemy dopuścić, by sektor budowlany wszedł w ten okres w złej kondycji finansowej – ostrzega Damian Kaźmierczak, wiceprezes PZPB. W przeciwnym razie ryzykujemy fiaskiem wielu zaplanowanych przez rząd inwestycji – w sektorach drogowym, kolejowym, energetycznym i wojskowym.

Zdaniem przedstawicieli Mirbudu, o ile dziś konieczne jest podniesienie poziomu waloryzacji do 21 proc., o tyle należy pamiętać, iż aktualnie obowiązujący mechanizm przewiduje podział ryzyk 50/50. Zatem w rzeczywistości nawet 21-proc. waloryzacja zapewnia firmom pokrycie straty na danym kontrakcie do 10,5 proc. – Podniesienie waloryzacji do 21 proc. nie przewiduje pokrycia strat na niektórych kontraktach drogowych. W przyszłości zapewne konieczna będzie dalsza zmiana wysokości stawki waloryzacyjnej dla kontraktów sprzed 24 lutego 2022 r., a które są aktualnie w końcowej fazie realizacji – mówi Paweł Bruger, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Mirbudu. Już obecne statystyki dotyczące niewypłacalności są porażające. Według danych Coface w 2024 r. niewypłacalność ogłosiła rekordowa liczba firm budowlanych – prawie 900, czyli o 40 proc. więcej niż w 2023 r. i przeszło trzy razy więcej niż w 2022 r.

Kontrakty drogowe podpisane lub ofertowane przed inwazją Rosji na Ukrainę przyniosą wykonawcom duże straty – ostrzegają organizacje branży budowlanej. Domagają się zwiększenia waloryzacji tych umów do poziomu 21 proc. Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD) wysłały w tej sprawie wniosek do resortu infrastruktury.

Obie organizacje dokonały analizy blisko trzech czwartych kontraktów sprzed 24 lutego 2022 r. Okazało się, że 33 na 65 analizowanych umów realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) dziś przekracza 15-proc. limit waloryzacji, która na tych kontraktach, by zrekompensować straty, już teraz powinna sięgnąć 19,15 proc. Oznacza to, że obecny mechanizm waloryzacyjny nie rekompensuje realnych kosztów wykonawców. Ceny materiałów, koszty robocizny oraz usług podwykonawczych w ostatnich latach znacząco wzrosły, co powoduje zagrożenie dla realizacji inwestycji na czas i w zakładanym budżecie – wynika z analizy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
Branża materiałów budowlanych ożywienia nie widzi
Budownictwo
Rząd planuje uszczelnić rynek budowlany. Ma to ukrócić nieuczciwą konkurencję
Budownictwo
Budimex po konferencji: oczekiwany wzrost przychodów, rynek będzie kipiał od kontraktów
Budownictwo
Polski rynek budowlany w końcu pod większą ochroną. Dobre wieści dla wykonawców
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Materiał Promocyjny
Pieniądze uciekają przez… sufit. Postaw na izolację, która zatrzyma ciepło u Ciebie