Wybór partnerów biznesowych do realizacji wynegocjowanych z Komisją Europejską środków zaradczych w związku z procesem przejęcia Lotosu przez Orlen to jeden z kluczowych etapów budowy koncernu multienergetycznego w Polsce.
Czytaj więcej
Przejęcie gdańskiego koncernu jest już o krok. Udziały w rafinerii chce kupić Saudi Aramco, stacje paliw – MOL, biznes asfaltowy i logistykę – Unimot, a biopaliwowy Rossi Biofuel Zrt.
Zakłada się, że powstały podmiot będzie gwarantował bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju, a także stabilne i atrakcyjne ceny energii dla klientów. W realizacji tego celu ma pomóc m.in. Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco), największa na świecie zintegrowana firma energetyczno-chemiczna. Podmiot ten kupi od Lotosu 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii, aktywa obejmujące produkcję oraz hurtową sprzedaż paliw i 50 proc. firmy Lotos-Air BP Polska.
Ponadto, jeśli dojdzie do finalizacji fuzji, Saudi Aramco będzie dostarczał grupie Orlen od 200 do 337 tys. baryłek surowca dziennie. To powinno pozwolić mu zaspokajać do 45 proc. łącznego zapotrzebowania całej grupy na ropę – zarówno w Polsce, jak i na Litwie oraz w Czechach.