Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją

Należąca do LPP sieć Sinsay to najczęściej wybierana przez Polaków marka odzieżowa. Wśród pięciu liderów trzy to firmy krajowe. Co dziesiąty konsument kupuje już także chińską markę Shein.

Publikacja: 15.02.2025 09:16

Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją

Foto: Adobestock

30 proc. Polaków przyznało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy kupiło produkt marki Sinsay - wynika z badania Kondo&Partners Consulting na próbie ponad 1 tys. konsumentów. Marka należąca do grupy LPP wygrywa mocno z zagraniczną konkurencję. H&M został wskazany przez 26 proc., a Nike 18 proc. Między nimi znalazły się jeszcze 4F z 20 proc. wskazań oraz kolejna marka LPP czyli Reserved, z 20 proc.

Sinsay liderem rynku

Autorzy badania wskazują, że polscy producenci mogą konkurować z firmami zagranicznymi. – Polskie marki fast-fashion, aby konkurować muszą przyjąć szybsze cykle produkcyjne i zwiększyć swoje możliwości prognozowania trendów. Marki z wieloletnią tradycją mogą z kolei wprowadzać bardziej współczesne projekty, aby wypełnić lukę między tradycją a nowoczesnością - mówi Martyna Skibicka, ekspertka ds. brand experience i marketingu w Kondo&Partners Consulting. - Polskie marki mogą wykorzystywać te same trendy, co globalni gracze, ale powinny uczynić je bardziej dopasowanymi dla odbiorców w Polsce - dodaje.

Wyniki nie są dla lidera zaskoczeniem. - Zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach, gdzie jesteśmy obecni, klienci chcą mieć możliwość dokonywania rozsądnych wyborów, które z jednej strony spełniają ich oczekiwania estetyczne i funkcjonalne, a przy tym są atrakcyjne cenowo. Sinsay wypełnia te potrzeby, stąd duże zainteresowanie marką - mówi Monika Wszeborowska, rzecznik prasowy LPP. - Niezależnie od tego, czy klienci cenią sobie komfort zakupów stacjonarnych czy różnorodność oferty online, zyskują tu dostęp do szerokiej gamy produktów na wyciągnięcie ręki. To właśnie decyduje o popularności najdynamiczniej rozwijającej się obecnie marki w portfolio LPP, która dziś ma już blisko 50 proc. udziału w całości sprzedaży grupy. Chcemy rozwijać ten format, dlatego tylko w tym roku planujemy otworzyć 1500 nowych sklepów Sinsaya w Polsce i poza jej granicami – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy kupują Gucci i Louis Vuitton także z drugiej ręki

Cena ubrań najważniejsza

Z badania wynika, że na decyzje zakupowe Polaków ma wpływ wiele czynników, ale najbardziej kluczowe są cena, z 26 proc. wskazań, oraz jakość z 21 proc. i trwałość, którą wymieniło 18 proc. Ekologia oraz reputacja marki okazują się mieć najmniejsze znaczenie, co zdaniem autorów badania stanowi niepokojący sygnał. Niewielu respondentów potrafiło wskazać ekologiczne marki odzieżowe, co sugeruje niski poziom zainteresowania tym tematem. Brak przywiązywania wagi do ekologii i reputacji marki może wskazywać na potrzebę większego edukowania konsumentów oraz promowania zrównoważonych praktyk w branży odzieżowej.

Wśród 10 najpopularniejszych marek ostatnie miejsce zajmuje chiński Shein, który w ostatnich 3 miesiącach kupiło 10 proc. badanych. - Cieszymy się, że marka zdobyła zaufanie tak wielu klientów w Polsce. Ten sukces jest potwierdzeniem naszego unikalnego modelu biznesowego „na żądanie”, który minimalizuje nadprodukcję i ogranicza negatywny wpływ na środowisko, jednocześnie zapewniając klientom dostęp do modnej i wysokiej jakości odzieży w przystępnych cenach - podaje biuro prasowe Shein. - Jesteśmy zaangażowani w innowacje i zrównoważony rozwój, wdrażając rozwiązania przyjazne środowisku, takie jak wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu oraz optymalizację procesów produkcyjnych. Shein koncentruje się na tworzeniu wartości dla klientów oraz na pozytywnym wpływie na polską gospodarkę. Równolegle inwestujemy w rozbudowę naszej infrastruktury logistycznej w Polsce, tworząc nowe miejsca pracy, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów zarówno w kraju, jak i w całej Europie – dodaje.

Czytaj więcej

Pożegnanie z kolejnymi znanymi markami odzieżowymi

Trudno utrzymać klientów

Z badania wynika, że na lojalność konsumentów wobec konkretnego brandu największy wpływ ciągle ma cena, co wskazało 70 proc., a także preferowany design ubrań, wymieniony przez 63 proc. Konsekwentnie liczy się też wysoka jakość z 54 proc. wskazań. Co ciekawe, wzornictwo wpływa na na lojalność 67 proc. kobiet i 59 proc. mężczyzn.

– Podczas gdy polskie marki są cenione za jakość, pozostają w tyle pod względem innowacyjności produktów i trendów. Z kolei globalne marki przodują w oferowaniu równowagi między przystępną ceną, jakością i aktualnością trendów. Aby rodzime brandy mogły skutecznie konkurować, zwłaszcza w segmencie fast-fashion i premium, muszą wprowadzać innowacje w projektowaniu produktów bez uszczerbku dla ich jakości – tłumaczy Sho Kondo, partner zarządzający w Kondo&Partners.

Budowy lojalności polskie marki również mogą uczyć się od zagranicznej konkurencji. Firmy te budują aspiracyjne narracje, które wykraczają poza ofertę produktów, aby promować marki kojarzące się ze stylem życia. Na przykład Nike uosabia styl życia oparty na sporcie i determinacji poprzez swoje kultowe hasło „Just Do It”, trafiające do konsumentów, którzy aspirują do prowadzenia aktywnego stylu życia. Z kolei marki takie jak Lululemon, integrują swoje produkty z szerszą narracją luksusu i dobrego samopoczucia, przemawiając do konsumentów poszukujących holistycznego stylu życia.

30 proc. Polaków przyznało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy kupiło produkt marki Sinsay - wynika z badania Kondo&Partners Consulting na próbie ponad 1 tys. konsumentów. Marka należąca do grupy LPP wygrywa mocno z zagraniczną konkurencję. H&M został wskazany przez 26 proc., a Nike 18 proc. Między nimi znalazły się jeszcze 4F z 20 proc. wskazań oraz kolejna marka LPP czyli Reserved, z 20 proc.

Sinsay liderem rynku

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
UE proponuje USA pokój. I szykuje się na wojnę
Handel
Polacy kupują Gucci i Louis Vuitton także z drugiej ręki
Handel
CCC odwołało debiut Modivo na GPW. Akcje zyskują po wstępnych wynikach kwartału
Handel
Masło nadal liderem drożyzny w Polsce
Handel
Coraz większe kłopoty z jajami w USA. Sklepy ograniczają klientom zakupy