– Rosnąca popularność cydru, do którego produkcji wykorzystuje się jabłka, może doprowadzić do zmiany postrzegania win owocowych przez Polaków. Jest szansa, że zobaczą w owocach surowce, z który można wytworzyć wina premium – mówi Jacek Jantoń, prezes firmy alkoholowej Jantoń. Lekkie alkohole z jabłek zaczęły zalewać rynek po tym, jak od 1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Finansów obniżyło na nie akcyzę z 158 do 97 zł za hl. Branża nie wyklucza nawet, że w tym roku sprzedaż cydrów może się w Polsce potroić.
Japończycy już piją
– Sprzedaż naszego cydru Desire wykazuje dużą dynamikę. Zachęceni tym sukcesem chcemy wprowadzić na rynek inne produkty – ujawnia Grzegorz Bartol, prezes firmy Bartex-Bartol.
Mają to być wina na bazie soków z aronii, gruszek, jagód, truskawek oraz czarnej porzeczki. – Wyroby te powinny pojawić się w naszej ofercie w drugiej połowie roku – zapowiada Grzegorz Bartol.
Kolejne wino premium z czarnej porzeczki czy wiśni ma w planach także Jantoń. – Prace nad nim już trwają. Nie wykluczamy, że pojawi się na rynku na początku przyszłego roku – zapowiada Jacek Jantoń.
Kilka lat temu spółka wprowadziła na rynek ekologiczne wino Aronica z aronii. Stworzyła go z myślą o podboju rynków zagranicznych. Dziś na eksport trafia 50 proc. Aroniki. Kupują ją głównie Niemcy, Szwajcarzy i Japończycy.