Wina owocowe wracają do łaski

Dzięki cydrowi Polacy zaczynają doceniać trunki z owoców. Chcą to wykorzystać firmy winiarskie.

Aktualizacja: 04.05.2014 15:47 Publikacja: 02.05.2014 13:30

Wina owocowe wracają do łaski

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

– Rosnąca popularność cydru, do którego produkcji wykorzystuje się jabłka, może doprowadzić do zmiany postrzegania win owocowych przez Polaków. Jest szansa, że zobaczą w owocach surowce, z który można wytworzyć wina premium – mówi Jacek Jantoń, prezes firmy alkoholowej Jantoń. Lekkie alkohole z jabłek zaczęły zalewać rynek po tym, jak od 1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Finansów obniżyło na nie akcyzę z 158 do 97 zł za hl. Branża nie wyklucza nawet, że w tym roku sprzedaż cydrów może się w Polsce potroić.

Japończycy już piją

– Sprzedaż naszego cydru Desire wykazuje dużą dynamikę. Zachęceni tym sukcesem chcemy wprowadzić na rynek inne produkty – ujawnia Grzegorz Bartol, prezes firmy Bartex-Bartol.

Mają to być wina na bazie soków z aronii, gruszek, jagód, truskawek oraz czarnej porzeczki. – Wyroby te powinny pojawić się w naszej ofercie w drugiej połowie roku – zapowiada Grzegorz Bartol.

Kolejne wino premium z czarnej porzeczki czy wiśni ma w planach także Jantoń. – Prace nad nim już trwają. Nie wykluczamy, że pojawi się na rynku na początku przyszłego roku – zapowiada Jacek Jantoń.

Kilka lat temu spółka wprowadziła na rynek ekologiczne wino Aronica z aronii. Stworzyła go z myślą o podboju rynków zagranicznych. Dziś na eksport trafia 50 proc. Aroniki. Kupują ją głównie Niemcy, Szwajcarzy i Japończycy.

Eksport rozwija także Bartex. Jego produkty winiarskie trafiają do Niemiec, Czech, Belgii, Hiszpanii oraz na Litwę. Z winem premium pod marką Potęga Tradycji zamierza wyjść poza Polskę spółka Vin-Kon. Prowadzi już rozmowy w tej sprawie.

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że wina owocowe mają w Polsce jakikolwiek szanse na sukces.

– Konsumenci przez lata kojarzyli wina owocowe jedynie z tanimi wyrobami niskiej jakości. Teraz zła sława odchodzi w zapomnienie i powoli zaczynają być znowu doceniane – mówi Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

GUS podaje, że po kilku latach spadków w 2013 r. produkcja win owocowych zwiększyła się o 4,7 proc. Natomiast w pierwszym kwartale tego roku urosła o 12,8 proc. O kilkanaście procent poszła w górę w tym czasie sprzedaż win Potęga Tradycji.

Gronowym nic nie grozi

Branża szacuje, że jeszcze pod koniec lat 90. wielkość polskiego rynku win owocowych wynosiła 240 mln l. Dziś sprzedaje się ich ok. 130 mln l rocznie. Pomimo spadku nadal popyt na nie o niemal 30 mln l przewyższa sprzedaż win gronowych.

Marki premium, na które przypada dziś nieco ponad 20 proc. sprzedaży win owocowych, będą zwiększać udziały kosztem tanich jaboli czy alpag. Nie zatrzymają jednak ekspansji win gronowych, które wkrótce mogą zdominować polski rynek.

– Wątpię, by wina owocowe wpłynęły w jakikolwiek sposób na rynek win gronowych. Okazje do ich picia się różnią. Inni są także ich konsumenci – uważa Agata Andrzejczyk, ekspert firmy International Wine & Spirit Research.

Co piją Polacy

Najpopularniejszym alkoholem w Polsce jest piwo. Przypada na nie niemal co druga złotówka wydana na alkohol w sklepach i na stacjach benzynowych – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Grupa Żywiec, wicelider branży, podaje, że co roku przybywa pół miliona osób pijących piwo. Nowi konsumenci to głównie kobiety, które sięgają po piwa smakowe czy radlery. Drugie miejsce pod względem wydatków – z udziałami przekraczającymi 30 proc. – zajmuje wódka. Traci jednak na popularności, głównie na rzecz whisky, której sprzedaż rośnie najszybciej spośród mocnych alkoholi. W ubiegłym roku zwiększyła się – wartościowo – o niemal 15 proc.

– Rosnąca popularność cydru, do którego produkcji wykorzystuje się jabłka, może doprowadzić do zmiany postrzegania win owocowych przez Polaków. Jest szansa, że zobaczą w owocach surowce, z który można wytworzyć wina premium – mówi Jacek Jantoń, prezes firmy alkoholowej Jantoń. Lekkie alkohole z jabłek zaczęły zalewać rynek po tym, jak od 1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Finansów obniżyło na nie akcyzę z 158 do 97 zł za hl. Branża nie wyklucza nawet, że w tym roku sprzedaż cydrów może się w Polsce potroić.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Biznes
Nowe prawo nie da szybko wiatraków
Biznes
Wojciech Mach, GFT Poland: Zmierzamy do hiperpersonalizacji
Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje