W 2013 roku sprzedaż win sięgnęła w Polsce 114 mln litrów i była o nieco ponad 1 proc. wyższa niż przed rokiem – wynika z danych firmy badawczej Nielsen zaprezentowanych przez Polską Radę Winiarstwa. Jeszcze w 2004 roku zakupy win w Polsce nie przekraczały 80 litrów.
Branża liczy, że w tym roku dynamika sprzedaży może być wyższa niż w 2013 r.
- Pierwsze pięć miesięcy tego roku były udane na rynku wina. W całym 2014 roku jego sprzedaż może zwiększyć się o kilka procent – uważa Jacek Jantoń, prezes alkoholowej spółki Jantoń.
Potencjał rozwoju rynku jest nadal spory. Podczas gdy w takich państwach jak Francja, Włochy czy Portugalia rocznie wypija się ponad 40 litrów litrów wina na osobę, w Polsce ta wartość oscyluje w granicach 3 l per capita . Wyprzedzają nas nie tylko kraje regionu Morza Śródziemnego, jednoznacznie kojarzące się z kulturą picia wina, ale również takie państwa jak Szwajcaria czy Dania.
Wzrost rynku to przede wszystkim zasługa win gronowych. Na popularności traciły w ostatnim czasie np. tanie wina owocowe. Tego trendu zdaniem branży nie da się zatrzymać. Producenci liczą jednak na to, że w Polsce będą zyskiwać na popularności wina owocowe premium.