Sprzedaż wina rośnie, winiarze walczą z mitami

W ciągu ostatniej dekady sprzedaż wina zwiększyła się w Polsce o około połowę. Rynek ma szanse na dalsze wzrosty, choć nie będą one raczej gwałtowne.

Publikacja: 11.06.2014 12:20

Sprzedaż wina rośnie, winiarze walczą z mitami

Foto: Flickr

W 2013 roku sprzedaż win sięgnęła w Polsce 114 mln litrów i była o nieco ponad 1 proc. wyższa niż przed rokiem – wynika z danych firmy badawczej Nielsen zaprezentowanych przez Polską Radę Winiarstwa. Jeszcze w 2004 roku zakupy win w Polsce nie przekraczały 80 litrów.

Branża liczy, że w tym roku dynamika sprzedaży może być wyższa niż w 2013 r.

- Pierwsze pięć miesięcy tego roku były udane na rynku wina. W całym 2014 roku jego sprzedaż może zwiększyć się o kilka procent – uważa Jacek Jantoń, prezes alkoholowej spółki Jantoń.

Potencjał rozwoju rynku jest nadal spory. Podczas gdy w takich państwach jak Francja, Włochy czy Portugalia rocznie wypija się ponad 40 litrów litrów wina na osobę, w Polsce ta wartość oscyluje w granicach 3 l per capita . Wyprzedzają nas nie tylko kraje regionu Morza Śródziemnego, jednoznacznie kojarzące się z kulturą picia wina, ale również takie państwa jak Szwajcaria czy Dania.

Wzrost rynku to przede wszystkim zasługa win gronowych.  Na popularności traciły w ostatnim czasie np. tanie wina owocowe. Tego trendu zdaniem branży nie da się zatrzymać. Producenci liczą jednak na to, że w Polsce będą zyskiwać na popularności wina owocowe premium.

- Owoce są naszym dobrem narodowym, a ostatnie dwa lata pokazały, że potrafimy wykorzystać ich dobrą jakość i tkwiący w nich potencjał. Przykładem na to są cydry – komentuje Anna Kalinowska ze spółki Vinpol.

Dodaje, że jeżeli wino owocowe jest wykonane z owoców dobrej jakości, a jego proces dojrzewania jest właściwy to nie musi odbiegać jakością o win gronowych.

Poprawa wizerunku wina owocowych w Polsce, które kojarzą się Polakom nadal głównie z jabolami czy aplagami, to jedno z zadań, jakie stawia obie Polska Rada Winiarstwa.

– Silna pozycja win gronowych na rynku polskim cieszy, ale nie powinniśmy zapominać również o winach z innych owoców. Wśród nich odnajdziemy wysokojakościowe trunki, które potrafią zaspokoić gusta nawet najbardziej wyrafinowanych konsumentów – podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

W wypromowaniu konsumpcji wina służy także konkurs organizowany przez PRW. W tym roku w kategorii letnie garden party wygrał Cydr Lubelski grupy Ambra, w kategorii food&wine Celebro Argentina firmy Jantoń, a w kategorii świętujemy Martini Royale Bianco. Zbójeckie Grzane Korzenne Jantonia zwyciężyło z kolei wśród trunków z kategorii długie zimowe wieczory.

W 2013 roku sprzedaż win sięgnęła w Polsce 114 mln litrów i była o nieco ponad 1 proc. wyższa niż przed rokiem – wynika z danych firmy badawczej Nielsen zaprezentowanych przez Polską Radę Winiarstwa. Jeszcze w 2004 roku zakupy win w Polsce nie przekraczały 80 litrów.

Branża liczy, że w tym roku dynamika sprzedaży może być wyższa niż w 2013 r.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową