Sprzedaż wina rośnie, winiarze walczą z mitami

W ciągu ostatniej dekady sprzedaż wina zwiększyła się w Polsce o około połowę. Rynek ma szanse na dalsze wzrosty, choć nie będą one raczej gwałtowne.

Publikacja: 11.06.2014 12:20

Sprzedaż wina rośnie, winiarze walczą z mitami

Foto: Flickr

W 2013 roku sprzedaż win sięgnęła w Polsce 114 mln litrów i była o nieco ponad 1 proc. wyższa niż przed rokiem – wynika z danych firmy badawczej Nielsen zaprezentowanych przez Polską Radę Winiarstwa. Jeszcze w 2004 roku zakupy win w Polsce nie przekraczały 80 litrów.

Branża liczy, że w tym roku dynamika sprzedaży może być wyższa niż w 2013 r.

- Pierwsze pięć miesięcy tego roku były udane na rynku wina. W całym 2014 roku jego sprzedaż może zwiększyć się o kilka procent – uważa Jacek Jantoń, prezes alkoholowej spółki Jantoń.

Potencjał rozwoju rynku jest nadal spory. Podczas gdy w takich państwach jak Francja, Włochy czy Portugalia rocznie wypija się ponad 40 litrów litrów wina na osobę, w Polsce ta wartość oscyluje w granicach 3 l per capita . Wyprzedzają nas nie tylko kraje regionu Morza Śródziemnego, jednoznacznie kojarzące się z kulturą picia wina, ale również takie państwa jak Szwajcaria czy Dania.

Wzrost rynku to przede wszystkim zasługa win gronowych.  Na popularności traciły w ostatnim czasie np. tanie wina owocowe. Tego trendu zdaniem branży nie da się zatrzymać. Producenci liczą jednak na to, że w Polsce będą zyskiwać na popularności wina owocowe premium.

- Owoce są naszym dobrem narodowym, a ostatnie dwa lata pokazały, że potrafimy wykorzystać ich dobrą jakość i tkwiący w nich potencjał. Przykładem na to są cydry – komentuje Anna Kalinowska ze spółki Vinpol.

Dodaje, że jeżeli wino owocowe jest wykonane z owoców dobrej jakości, a jego proces dojrzewania jest właściwy to nie musi odbiegać jakością o win gronowych.

Poprawa wizerunku wina owocowych w Polsce, które kojarzą się Polakom nadal głównie z jabolami czy aplagami, to jedno z zadań, jakie stawia obie Polska Rada Winiarstwa.

– Silna pozycja win gronowych na rynku polskim cieszy, ale nie powinniśmy zapominać również o winach z innych owoców. Wśród nich odnajdziemy wysokojakościowe trunki, które potrafią zaspokoić gusta nawet najbardziej wyrafinowanych konsumentów – podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

W wypromowaniu konsumpcji wina służy także konkurs organizowany przez PRW. W tym roku w kategorii letnie garden party wygrał Cydr Lubelski grupy Ambra, w kategorii food&wine Celebro Argentina firmy Jantoń, a w kategorii świętujemy Martini Royale Bianco. Zbójeckie Grzane Korzenne Jantonia zwyciężyło z kolei wśród trunków z kategorii długie zimowe wieczory.

W 2013 roku sprzedaż win sięgnęła w Polsce 114 mln litrów i była o nieco ponad 1 proc. wyższa niż przed rokiem – wynika z danych firmy badawczej Nielsen zaprezentowanych przez Polską Radę Winiarstwa. Jeszcze w 2004 roku zakupy win w Polsce nie przekraczały 80 litrów.

Branża liczy, że w tym roku dynamika sprzedaży może być wyższa niż w 2013 r.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Biznes
Nowe prawo nie da szybko wiatraków
Biznes
Wojciech Mach, GFT Poland: Zmierzamy do hiperpersonalizacji
Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje