Aktualizacja: 22.09.2015 23:14 Publikacja: 22.09.2015 22:00
1 zdjęcie
ZobaczWódka wciąż najpopularniejsza
Foto: Rzeczpospolita
Niespełna 271 mln litrów napojów spirytusowych kupią w tym roku Polacy – szacuje w swoim najnowszym raporcie firma badawcza International Wine & Spirits Research (IWSR). To nie tylko o blisko 6 proc. mniej niż przed rokiem – jeszcze pięć lat temu sama sprzedaż wódki była u nas o niemal 5 proc. wyższa niż tegoroczna łączna sprzedaż wszystkich mocnych trunków.
To właśnie słabnący popyt na wódkę, na którą przypada nadal około 80 proc. rynku mocnych alkoholi, ciągnie w dół całą branżę. Sprzedaż maleje już od kilku lat, ale spadki pogłębiła podwyżka akcyzy o 15 proc., która weszła w życie od 1 stycznia 2014 r. W tym roku, jak szacuje IWSR, sprzedaż wódki liczona w litrach może być w naszym kraju o prawie 7 proc. mniejsza niż przed rokiem.
Olej roślinny produkowany przez białoruską państwową firmę nie przejedzie już tranzytem przez Litwę. Dziennikarze z Litwy, Ukrainy i Białorusi ustalili, że powstaje on z rzepaku skradzionego Ukrainie. Litewskie koleje wstrzymały więc transporty i wszczęły śledztwo.
Roślinne zamienniki są zdecydowanie w odwrocie, mięso i wędliny odrabiają straty. Tylko w ostatnim roku Polacy wydali na nie 34 mld zł, czyli o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Francja wprowadza obowiązek informowania konsumentów w lokalach gastronomicznych o pochodzeniu mięsa podawanego w potrawach. To samo dotyczy sklepów. Przewiduje to dekret premiera Francois Bayrou.
Tylko 4 proc. Polaków zupełnie nie kupuje produktów mięsnych, choć jednocześnie już 39 proc. ogranicza takie zakupy - wynika z badania zleconego przez branżę mięsną.
Rosyjski Związek Producentów Mleka alarmuje, że na rynku gwałtownie rośnie ilość podrabianego nabiału, głównie mleka i serów. Zamiast z samego mleka są one robione z dodatkiem tłuszczów roślinnych, a nawet wieprzowych i wołowych.
Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe wybrała konsorcjum składające się z banku BNP Paribas France i firmy KPMG Advisory na doradcę, który wesprze ją w pozyskaniu finansowania dłużnego dla pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.
W tym roku rynek tego typu produktów ma być warty już 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr. Największą jego część stanowią samochody, ale mocno rosną hotele i SPA.
Na polskim rynku nieustannie maleje popyt na samochody ciężarowe. Spadki jednak tracą dynamikę.
Co dwunasty papieros wypalany w 2023 r. w Unii Europejskiej pochodził z nielegalnych źródeł. Niezapłacone podatki od wyrobów tytoniowych to 11,6 mld zł. W Polsce szara strefa tytoniowa była rekordowo niska, ale mocne podwyżki akcyzy mogą to zmienić.
Średnia premia oferowana w wezwaniach ogłaszanych na warszawskiej giełdzie w ostatnich czterech latach wynosi mniej niż 14 proc. Jest o połowę niższa niż na Zachodzie. Jest też niższa niż w przeszłości, mimo iż rynek przejęć jest rozgrzany.
Polacy w 2023 r. na towary i usługi z najwyższej półki wydali w sumie 42,4 mld zł, co oznacza wzrost o 12,2 proc. rdr. Najmocniej rosną hotele i SPA, które odrobiły już straty wywołane pandemią.
Wartość rynku w 2022 roku wzrosła o blisko 19 proc., w końcu odrabiając z nawiązką pandemiczne straty. Największą część rynku dóbr luksusowych stanowią samochody.
Amerykański nadzorca twierdzi, że odkrył istotne braki w audycie spółek z siedzibą w Chinach i Hongkongu, które są notowane na amerykańskich giełdach.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas