Polacy ruszyli na luksusowe zakupy

W tym roku rynek tego typu produktów ma być warty już 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr. Największą jego część stanowią samochody, ale mocno rosną hotele i SPA.

Publikacja: 11.12.2024 13:34

Polacy ruszyli na luksusowe zakupy

Foto: Adobe Stock

Udział aut premium i luksusowych w rynku to 65 proc., a wartość tego segmentu szacowana jest na 36 mld zł czyli 34,8 proc. wzrostu rdr - wynika z 15. edycji raportu KPMG.

Przybywa bogatych i rośnie luksus

Firma podaje, że stale rośnie grono potencjalnych nabywców dóbr i usług luksusowych – liczba osób bardzo bogatych, uzyskujących dochód powyżej 1 mln zł brutto rocznie powiększyła się o 11 proc. rdr i szacowana jest obecnie na 73,5 tys.

Wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA wzrosła w 2024 r. 16,7 proc., do 7,8 mld zł. Wzrost ten wspierany jest przez turystykę przyjazdową, a liczba hoteli pięciogwiazdkowych wzrosła o 4,3 proc.

Wartość rynku nieruchomości premium i luksusowych wzrosła w 2024 r o 6,7 proc., do 3,5 mld zł. Rekordowe transakcje odnotowano w Gdańsku i Warszawie, gdzie ceny za metr kwadratowy sięgnęły 62,6 tys. zł.

Czytaj więcej

Młodzi pokochali luksus. Producenci dóbr luksusowych nie mają powodów do obaw

Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w Polsce osiągnął w 2024 roku wartość 3,5 mld zł (+2,8 proc. rdr). Dynamika rozwoju tej części rynku dóbr luksusowych wyraźnie zwolniła. Z kolei segment luksusowych alkoholi wzrósł w 2024 roku o 4,2 proc. do 1,5 mld zł. Największy udział w rynku miała whisky, generująca 900 mln zł przychodu. Dynamicznie rozwija się segment szampanów, który odnotował wzrost o 9,1 proc.

Polski rynek luksusowych kosmetyków i perfum osiągnął w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (+5,8 proc.). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. sprzedaży.

– Kluczowe trendy, takie jak personalizacja, świadomość ekologiczna czy rosnąca popularność dóbr luksusowych z drugiego obiegu, są zgodne z tym, co obserwujemy na rynku europejskim, co świadczy o rosnącej pozycji Polski na globalnym rynku dóbr luksusowych – komentuje Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Milionerów coraz więcej

Firma podaje, że liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie, a ich wynagrodzenia sukcesywnie się zwiększają. W 2023 r. liczba osób o rocznych dochodach powyżej 120 tys. zł wzrosła o 34 proc. rdr do 2,5 mln osób. – Dane dotyczące podatników osiągających roczne dochody przekraczające pierwszy próg podatkowy wskazują na istotny wzrost liczby Polaków o wysokich zarobkach w ciągu ostatnich 15 lat. Rozwój gospodarczy w tym okresie opierał się m.in. na stabilnym umacnianiu sektora usług, ekspansji przedsiębiorstw, także eksportowych, oraz rosnącej innowacyjności firm technologicznych – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Jubileuszowa edycja raportu KPMG uwzględnia rynek sztuki w Polsce jako osobną kategorię dóbr luksusowych. W 2023 roku wartość rynku sztuki w Polsce osiągnęła 567,7 mln zł, z czego 350,6 mln zł pochodziło ze sprzedaży dzieł na aukcjach. Dominującą kategorią w tym segmencie było malarstwo, które stanowiło 83 proc. całkowitej wartości sprzedaży dzieł sztuki.

– Po osiągnięciu pewnego statusu majątkowego, w takich obszarach jak nieruchomości, samochody czy klasyczne dobra luksusowe, coraz więcej majętnych Polaków odkrywa wartość inwestowania w sztukę. To nie tylko inwestycja materialna, ale inwestycja przynosząca swoistą dywidendę emocjonalną, która odpowiada na potrzebę piękna, rozwoju osobistego i obcowania z kulturą wyższą – mówi Andrzej Marczak.

Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity
Handel
Kolejne podwyżki w sklepach. Co najbardziej podrożało? Ale są też obniżki