Dla start-upów pozyskanie wiedzy staje się dziś równie cenne jak zdobycie finansowania – wynika z opublikowanego właśnie raportu „Portret kompetencyjny polskiego przedsiębiorcy technologicznego AD 2025”. Badanie, które przeprowadzono na 125 założycielach spółek technologicznych (zadano im 57 pytań, dodatkowo przeprowadzono 47 pogłębionych wywiadów), wyraźnie pokazuje, że przedsiębiorcy oczekują od inwestorów wsparcia w kompetencjach sprzedażowych, negocjacyjnych czy finansowych. Co ciekawe, pokrywa się to ze zidentyfikowanymi lukami kompetencyjnymi w ekosystemie start-upowym nad Wisłą, gdzie szczególne braki widoczne są w obszarach sprzedaży, komunikacji marketingowej oraz zarządzania zespołem. Analizy pokazują, że brakuje również wiedzy z zakresu prawa i administracji oraz finansów.
Warto przy tym dodać, iż umiejętności w zakresie programowania czy marketingu nie są już dziś tak mocno cenione. Dlaczego? Respondenci przewidują, że to sztuczna inteligencja zastąpi je w pierwszej kolejności.
Rysa na fundamentach edukacyjnych
„Portret kompetencyjny polskiego przedsiębiorcy technologicznego AD 2025” rzuca więcej światła na rodzimych start-upowców. To pierwszy taki raport dotyczący rodzimego ekosystemu start-upowego. Owocem kilkunastu miesięcy pracy jest unikatowy obraz faktycznego stanu środowiska młodych przedsiębiorców i innowatorów, a zwłaszcza kompetencji, jakie posiadają. Ten swoisty portret kompetencyjny przedsiębiorców technologicznych ukazuje mieszankę imponującego potencjału i kluczowych wyzwań, które determinują przyszłość innowacyjnej gospodarki.
Jednym z kluczowych wniosków raportu przygotowanego przez Mentors4Starters jest zaskakująco wysoki poziom wykształcenia polskich start-upowców. Ponad 91 proc. badanych deklaruje wykształcenie wyższe, a dominującym stopniem jest magisterium (62 proc.). Należy zauważyć, iż ten imponujący wynik znacząco przewyższa średnią krajową. Jak tłumaczy dr Maria Belka, przedsiębiorczyni i jedna z autorek raportu, „kapitał intelektualny, szczególnie jego ludzki komponent, stał się najcenniejszym aktywem start-upów”.
– To właśnie kompetencje przedsiębiorców, ich zdolność do adaptacji, kreatywnego myślenia i sprawnego zarządzania, decydują o przewadze konkurencyjnej. W świecie, w którym technologia jest coraz bardziej dostępna, to umiejętność jej mądrego wykorzystania i łączenia z potrzebami rynku stanowi o sukcesie – komentuje Maria Belka.