– Biorąc pod uwagę potencjał polskiego rynku cydrów w tym roku chcielibyśmy zwiększyć sprzedaż o 50 proc. – mówi „Rz" Grzegorz Bartol, prezes firmy Bartex-Bartol, właściciel marki Desire Cydr.
Na znaczny wzrost popytu przygotowuje się Ambra, lider polskiego rynku wina, producent Cydru Lubelskiego. Dzięki inwestycjom, które prowadzi w zakładzie w Biłgoraju, jeszcze przed sezonem letnim będzie w stanie produkować o 25 proc. więcej cydru niż obecnie.
Krajowe cydry zaczęły zalewać rynek w ubiegłym roku. Oprócz Ambry i Barteksu zadebiutowały wówczas Kompania Piwowarska z Green Mill Cider oraz Warwin z Warką Cider (firma sprzedaje także Warkę Perry, czyli lekki alkohol z gruszek). Jesienią dołączyła do nich spółka Jantoń z Cydrem Dobrońskim.
Moda na – do niedawna prawie nieznany u nas – cydr – to m.in. efekt obniżenia stawki akcyzy. Od 1 stycznia 2013 r. wynosi ona 97 zł na 1 hl cydru o zawartości alkoholu do 5 proc. Wcześniej było to 158 zł.
Bez reklam trudniej
Wyniki są obiecujące.