Ministerstwo Infrastruktury chce zmienić nie najlepsze statystyki dotyczące rowerzystów. W 2018 r. zginęło ich 284, tj. o 64 więcej niż rok wcześniej. W tym samym okresie liczba rannych wzrosła aż o 400 osób, do poziomu 4200. Resort wydał więc wytyczne bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Chce, aby wskazówki te były stosowane przez wszystkich zarządców dróg i ulic, projektantów infrastruktury drogowej oraz inwestorów jako standard.
Dzięki ministerialnym wytycznym przedstawiciele zarządców dróg mogą skorzystać z gotowych pomysłów na budowę, eksploatację i utrzymanie w należytym stanie technicznym infrastruktury rowerowej.
Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego powstały m.in. w wyniku badań przeprowadzonych w 80 różnych lokalizacjach na terenie całego kraju. Badania te objęły 16 różnych typów istniejącej infrastruktury przeznaczonej dla ruchu rowerowego, głównie pod kątem jej czytelności, wygody użytkowania i bezpieczeństwa ruchu.
Zbadano także parametry ruchu rowerowego, takie jak natężenie i prędkość ruchu, widoczność, przejezdność w obrębie skrzyżowań itp.
W trakcie realizacji zamówienia prowadzone były m.in. badania ankietowe wśród użytkowników infrastruktury rowerowej, a także kierowców innych pojazdów (aut), pieszych oraz zarządców dróg.