NSA: bank nie może przetwarzać danych osobowych na zapas

Ewentualne przyszłe roszczenia ze strony byłego klienta nie uzasadniają przetwarzania danych osobowych przez bank, gdy stron nie wiąże umowa – uznał Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku dotyczącym Banku Millennium.

Publikacja: 15.01.2025 18:03

NSA: bank nie może przetwarzać danych osobowych na zapas

Foto: Adobe Stock

dgk

W wyroku z 8 stycznia 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną banku i potwierdził stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który wydał decyzję administracyjną nakazującej usunięcie przez Bank Millenium danych małżeństwa, które poskarżyło się organowi nadzorczemu na tego administratora.

Po co bankowi dane byłych klientów?

Bank przetwarzał dane swoich byłych klientów, mimo że ich rachunki zostały zamknięte, a dodatkowo wyrazili oni sprzeciw na przetwarzanie tych danych w celach marketingowych. Wyszło to na jaw, gdy wysłał do nich korespondencję marketingową. Bank tłumaczył, że przetwarzał dane osobowe  w celu obrony przed ewentualnymi roszczeniami.

- Wskazana przez bank przesłanka dotyczy sytuacji już istniejącej, której celem wynikającym z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora jest konieczność udowodnienia, potrzeba dochodzenia lub obrony przed roszczeniem istniejącym, nie zaś sytuacji, gdy dane są przetwarzane w celu zabezpieczenia się przed ewentualnym roszczeniem. Organ nadzorczy uznał więc, że bank przetwarza dane skarżących wyłącznie „na zapas”, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi przyszłymi i niepewnymi roszczeniami. W uzasadnieniu decyzji Prezes UODO podkreślił też, że przetwarzanie danych osobowych w celu uchylenia się od negatywnych skutków w przypadku zgłoszenia w przyszłości ewentualnego i nieokreślonego roszczenia, mogłoby prowadzić do przetwarzania tych danych permanentnie, bez konieczności ich usunięcia – stwierdził Prezes UODO.

Uznał on, że bank nie wykazał, by między nim a osobami, których dane przetwarza, toczyłby się jakikolwiek spór, który uzasadniałby cel przetwarzania tych danych. 

Czytaj więcej

Czy banki mogą kserować dowody osobiste klientów? Eksperci odpowiadają

Dane osobowe przetwarzane na wszelki wypadek

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (II SA/Wa 607/20), zgodziły się z Prezesem UODO.  Argumenty organu nadzorczego potwierdził też NSA, który rozpatrując skargę kasacyjną zaznaczył, że przetwarzanie na podstawie uzasadnionego interesu administratora, a więc zastosowanie art. 6 ust. 1 lit. f RODO jest uzasadnione, gdy łącznie spełnione są trzy przesłanki:

1) po stronie administratora istnieją cele, dla osiągnięcia których przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne;

2) cele te wynikają z „prawnie uzasadnionych interesów” realizowanych przez administratora;

3) „prawnie uzasadnione interesy” realizowane przez administratora mają charakter nadrzędny wobec interesów lub podstawowych praw i wolności osoby, której dotyczą przetwarzane dane.

W tej sprawie jako podstawę przetwarzania danych osobowych Bank wskazywał zabezpieczenie swoich interesów w przypadku dochodzenia przez wnioskodawców ewentualnych roszczeń, podczas gdy nie zostało wykazane, by wnioskodawcy wystąpili wobec strony skarżącej kasacyjnie z jakimkolwiek roszczeniem - stwierdził w uzasadnieniu orzeczenia NSA.

Sąd przypomniał też, że zgodnie z zasadą rozliczalności to administrator danych ma wskazywać podstawy prawne przetwarzania danych osobowych, gdyż to na nim spoczywa ciężar dowodowy w zakresie przestrzegania zasad przetwarzania danych.

„W razie sporu z osobą, której dane dotyczą, albo z organem nadzorczym, administrator powinien być w stanie przedstawić dowody na to, że przestrzega zasad” – podkreślił NSA w uzasadnieniu wyroku. Zdaniem Sądu w tej sprawie skarżący nie wykazał, by mógł przetwarzać dane byłych klientów, po tym jak wycofali zgody na ich przetwarzanie.

sygn., akt. III OSK 4868/21

W wyroku z 8 stycznia 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną banku i potwierdził stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który wydał decyzję administracyjną nakazującej usunięcie przez Bank Millenium danych małżeństwa, które poskarżyło się organowi nadzorczemu na tego administratora.

Po co bankowi dane byłych klientów?

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w Polsce
Sprawa dotacji dla PiS. Czy PKW wybrnie z impasu?
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego