Generalnie można powiedzieć, że przepis ten nakłada na organy administracji publicznej obowiązek każdorazowego zbadania czy niezapewnienie stronie udziału na pewnym etapie postępowania administracyjnego mogło skutkować odmiennym rozstrzygnięciem sprawy administracyjnej. Jakkolwiek wykazanie, że uchybienie takiemu obowiązkowi skutkowało wydaniem aktu administracyjnego odmiennej treści niż oczekiwana jest obowiązkiem strony (zob. wyrok NSA z 3 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1260/17, LEX nr 2648433).
Ordynacja podatkowa
Podobnie rzecz ma się w sprawach prowadzonych przez organy podatkowe – Krajową Administrację Skarbową, ministra finansów albo jednostki samorządu terytorialnego w wypadku podatków lokalnych. Na gruncie o.p. o jej znaczeniu świadczy orzecznictwo sądów administracyjnych: „Znaczenie zasady czynnego udziału strony w każdym stadium postępowania, wyrażonej w art. 123 § 1 o.p. jest fundamentalne.
Przepis ten nakłada na organy podatkowe obowiązek zapewnienia stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji nakazuje umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań." (wyrok WSA w Łodzi z 27 lutego 2019 r., sygn. I SA/Łd 658/18, LEX nr 2636730).
Z powyższego wynika, że organy administracji publicznej zobowiązane są zawsze do zapewnienia czynnego udziału strony w taki sposób, by nie miał on charakteru pozornego. Strona postępowania administracyjnego (zarówno ogólnego jak i podatkowego) musi mieć zagwarantowaną możliwość wypowiedzenia się co do całego materiału sprawy po zapoznaniu się z nim. Niedopuszczalna jest sytuacja w której organ umożliwia np. wgląd do akt sprawy, jednakże czyni to w warunkach uniemożliwiających przedstawienie stronie własnych twierdzeń i wniosków po dokonaniu takiej czynności (wyrok WSA w Łodzi z 24 kwietnia 2018, sygn. I SA/Łd 114/18, LEX nr 2493715). Z drugiej strony zasada czynnego udziału strony nie powinna być nadużywana przez stronę. Nie wynika z niej na przykład obowiązek organu by ten na żądanie udostępniał akta sprawy zawsze i w każdych okolicznościach (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 kwietnia 2018, sygn. III SA/Gl 203/18, LEX nr 2507763).
Odmienność regulacji ogólnej i podatkowej
Niezależnie od wspólnych punktów wiążących się ze stosowaniem tej zasady w procedurze ogólnej i podatkowej ustawodawca zdecydował się na odmienne jej uszczegółowienie w obu postępowaniach. Poza odmiennym określeniem sytuacji w których możliwe jest odstąpienie od stosowania takiej zasady, ujęte jest odpowiednio w art. 10 § 2 k.p.a. i art. 123 § 2 o.p. – należy wskazać zwłaszcza na art. 79a k.p.a. i art. 200 o.p.
Artykuł 79a k.p.a. został wprowadzony do kodeksu na skutek jego dużej nowelizacji, która miała miejsce w kwietniu 2017 r. Przepis zawarty w art. 79 § 1 k.p.a. odnosi się tylko do postępowań wszczętych na wniosek strony i nakłada obowiązek na ograny administracji publicznej polegający na tym, że organ musi wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania informacji spełnione lub wykazane, co może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z jej żądaniem. Konsekwencją obowiązywania zawartej w nim normy prawnej jest konieczność wskazania stronie terminu w jakim może ona wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, a także przedłożyć dodatkowe dowody celem wykazania spełnienia takich przesłanek.