Amerykańska awantura o Poland Spring

Konsumenci z USA pozwali do sądu koncern Nestle - producenta wody o nazwie Poland Spring. Woda zamiast „źródlanej”, jak głosi nalepka, jest w rzeczywistości zwykłą kranówą.

Aktualizacja: 21.08.2017 11:45 Publikacja: 21.08.2017 11:41

Amerykańska awantura o Poland Spring

Foto: Facebook - Poland Spring Natural Spring Water

Pozew został złożony w Sądzie Okręgowym stanu Connecticut przez 11 konsumentów, którzy chcą, by sąd rozpatrzył to jako pozew grupowy przeciwko koncernowi, podała agencja Don Jones za The Wall Street Journal. Pozywający twierdzą, że woda o marce Poland Spring nie spełnia federalnej norny „wody źródlanej”.

Nestle ją reklamuje jako „w 100 procentach woda źródlana”, wykorzystując widoki czystych górskich i leśnych źródeł i odpowiednio do tego podnosząc cenę napoju.

Nestle określił pozew jako nieuzasadniony, a działania konsumentów jako „oczywistą próbę manipulowania prawem dla korzyści osobistych”.

Pozew został złożony przeciwko północnoamerykańskiemu oddziałowi Nestle, który wodę produkuje. W pozwie konsumenci piszą, że „firma eksploatuje lojalność swoich klientów i nadużywa zaufania, aby zapewnić sobie znaczne i nieuzasadnione zyski”. Zdaniem konsumentów Poland Spring nie jest wodą źródlana, ale „zwykłą wodą gruntową ze studni wywierconych w miejscach, gdzie woda znajduje się kilka metrów pod powierzchnia”. Taka woda nie odpowiada normom Food and Drug Administration US (FDA).

Tymczasem zgodnie w normami FDA „za wodę źródlana uważa się wodę czerpaną w podziemnych źródeł, z których ona w naturalny sposób wydostaje się na powierzchnię ziemi”. Nestle odpiera zarzuty, twierdzi, że „woda Poland Spring w 100 proc. odpowiada normom FDA”. Tymczasem zdaniem skarżących, ani jeden z ośmiu odwiertów w stanie Maine, z których jakoby ma pochodzić Poland Spring, nie zawiera wody źródlanej.

To nie pierwszy pozew zbiorowy o Poland Spring. Nestle w 2003 r. zapłaciła 12 mln dol. konsumentom, którzy udowodnili, że Poland Spring jest mechanicznie pompowana, a nie uzyskiwana z naturalnie bijących źródeł.

Nestle to największy producent pakowanej żywności na świecie, od pewnego czasu coraz mocniej stawia na produkcję napojów. W USA ma 50 marek napojów w tym wody - Poland Spring, Ice Mountain, Perrier, San Pellegrino i Buxton. Ten zyskowny biznes w 2016 r. dał koncernowi 8,2 mld dol. zysku.

Przemysł spożywczy
Kolejne trunki w wersji bezalkoholowej?
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Przemysł spożywczy
To będzie hit. Oreo stworzyło limitowaną serię ciastek z Post Malone
Przemysł spożywczy
Maleje sprzedaż szampana, bo nie ma czego świętować
Przemysł spożywczy
Masło jest wciąż drogie i może być droższe. A promocji ubyło
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Przemysł spożywczy
Grozi nam tanie mięso. Polska boi się jego zalewu z Niemiec
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego