Minister nie będzie już prokuratorem generalnym. Jest projekt resortu Bodnara

Ministerstwo Sprawiedliwości ogłosiło we wtorek, że gotowy jest zapowiadany projekt ustawy, rozdzielający stanowiska ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego.

Publikacja: 16.07.2024 17:26

Minister sprawiedliwości, prokurator generalny Adam Bodnar przed posiedzeniem rządu w KPRM w Warszaw

Minister sprawiedliwości, prokurator generalny Adam Bodnar przed posiedzeniem rządu w KPRM w Warszawie

Foto: PAP/Marcin Obara

mat

W komunikacie Ministerstwa Sprawiedliwości stwierdzono, że rozwiązania wprowadzone ustawą z 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze, unifikujące urząd ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego, były krokiem wstecz w funkcjonowaniu prokuratury. Jak podkreślono: zlikwidowały jej niezależność, podważając ustrojowe znaczenie.

Dalej zwrócono uwagę, że ustawa z 2016 r. zapewniła PG istotny wpływ na bieżącą działalność prokuratury. Pozwoliła zapoznawać się z prowadzonymi postępowaniami, uzyskiwać informacje o zamierzeniach prokuratorów, a także wpływać na ich decyzje, a nawet na rozstrzygnięcia procesowe. Co więcej w opinii obecnego kierownictwa MS,
utworzenie funkcji prokuratora krajowego jako pierwszego z zastępców PG, które mogło zapewnić oddzielenie sfery politycznej od sfery merytorycznej działalności prokuratury, okazało się niewystarczające.

Kto będzie mógł zostać prokuratorem generalnym i jak będzie wybierany

Zgodnie z projektem MS, prokuratora generalnego będzie powoływał bezwzględną większością głosów Sejm, za zgodą Senatu. Kandydatów na to stanowisko będzie mogło zgłosić co najmniej 35 posłów lub co najmniej 15 senatorów, Krajowa Rada Prokuratury, Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz organizacje pozarządowe, których zadania statutowe obejmują ochronę demokratycznego państwa prawnego, praworządności i praw człowieka.

Na stanowisko PG będzie mogła zostać powołana osoba, która spełnia łącznie trzy ustawowe przesłanki. Po pierwsze, jest prokuratorem powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury w stanie czynnym albo prokuratorem Instytutu Pamięci Narodowej w stanie czynnym. Po drugie, posiada co najmniej 20-letni staż na stanowisku prokuratora lub sędziego, w stanie czynnym. A po trzecie, zajmowała stanowisko prokuratora przez okres 10 lat bezpośrednio poprzedzających dzień zgłoszenia kandydatury na stanowisko Prokuratora Generalnego. Do stażu zaliczać się będzie również zatrudnienie na stanowisku asesora prokuratury lub asesora sądowego.

Czytaj więcej

Recepta na niezależność prokuratury: nie tylko rozdział stanowisk, ale i sposób wyboru jej szefa

Powstanie Rada Społeczna

Projekt zakłada ustanowienie Rady Społecznej przy Prokuratorze Generalnym. Jak przekonuje MS, zapewni ona przedstawicielom społeczeństwa obywatelskiego udział w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości. Do zadań Rady będzie należało wyrażanie stanowisk w istotnych sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania prokuratury.

W skład Rady wejdzie po jednej osobie wskazanej przez: Naczelną Radę Adwokacką, Krajową Radę Radców Prawnych, Rzecznika Praw Obywatelskich, Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego; dwie osoby wskazane przez Radę Dialogu Społecznego oraz trzej przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazani przez Radę Działalności Pożytku Publicznego.

Kadencja Rady będzie trwała 4 lata i rozpocznie się od pierwszego posiedzenia Rady.

Krajowa Rada Prokuratury — czym będzie

Nowym rozwiązaniem będzie również wprowadzenie Krajowej Rady Prokuratury. Członkami Rady, zgodnie z proponowanymi przepisami będą: prokurator wybrany przez zebranie prokuratorów Prokuratury Generalnej, prokuratorzy wybrani przez zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach regionalnych – po jednym z każdej prokuratury regionalnej, przedstawiciel wybrany przez zebranie prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej oraz przedstawiciele Prezydenta, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i Ministra Sprawiedliwości.

Do zadań Rady będzie należało m.in. opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących prokuratury, wysłuchiwanie informacji Prokuratora Generalnego o działalności prokuratury, wypowiadanie się o stanie i rozwoju kadry prokuratury oraz kierunkach szkolenia.

W komunikacie podkreślono, że istotnym rozwiązaniem jest wprowadzenie niezależności budżetowej prokuratury. Projekt dochodów i wydatków powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, PG będzie przekazywał ministrowi finansów w celu włączenia go do projektu ustawy budżetowej.

Planowany termin przyjęcia projektu ustawy przez Radę Ministrów to czwarty kwartał 2024 r. MS zaznacza, że projekt zostanie poddany szerokim konsultacjom publicznym, które mogą wpłynąć na jego ostateczny kształt.

Czytaj więcej

Panel prawników

To pierwszy krok do przywrócenia niezależności prokuraturze. Eksperci oceniają pomysł Bodnara

W komunikacie Ministerstwa Sprawiedliwości stwierdzono, że rozwiązania wprowadzone ustawą z 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze, unifikujące urząd ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego, były krokiem wstecz w funkcjonowaniu prokuratury. Jak podkreślono: zlikwidowały jej niezależność, podważając ustrojowe znaczenie.

Dalej zwrócono uwagę, że ustawa z 2016 r. zapewniła PG istotny wpływ na bieżącą działalność prokuratury. Pozwoliła zapoznawać się z prowadzonymi postępowaniami, uzyskiwać informacje o zamierzeniach prokuratorów, a także wpływać na ich decyzje, a nawet na rozstrzygnięcia procesowe. Co więcej w opinii obecnego kierownictwa MS,
utworzenie funkcji prokuratora krajowego jako pierwszego z zastępców PG, które mogło zapewnić oddzielenie sfery politycznej od sfery merytorycznej działalności prokuratury, okazało się niewystarczające.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Podatki
Od 1 października nie dodzwonimy się do swojego urzędu skarbowego
Prawo dla Ciebie
Prawo na czas powodzi. Kary za odmowę ewakuacji, ale i pomoc państwa
Prawo karne
Powódź 2024. Szaber to kradzież zasługująca na szczególne potępienie