Rynek usług stomatologicznych rozrasta się w tempie 5,8 proc. rocznie, a Polacy mogą wybierać z pośród 22 tysięcy gabinetów – wynika z danych GUS. Już co piąty otwierany gabinet lekarski, to gabinet stomatologiczny – podaje GUS. ?Największy wybór mają Warszawiacy. W stolicy jest aż 3,5 tys. gabinetów. To również 3,5 tys. pracodawców, zatrudniających blisko 25 tys. osób.
Dentyści zatrudniają marketingowców, a nawet florystów
Gabinety stomatologiczne stają się znaczącymi pracodawcami w Polsce. Dziś średni gabinet zatrudnia przeciętnie od 5 do 10 osób. Duże kliniki, znacznie więcej - od 15 do 30 osób. Coraz częściej, wśród personelu pojawiają się także osoby nie związane bezpośrednio z branżą medyczną. Pracę u dentysty znajdują opiekunowie klienta, którzy dbają o pobyt pacjenta w klinice, specjaliści ds. turystyki, jeśli gabinet zajmuje się turystyką stomatologiczną, przedstawiciele handlowi, marketingowcy, graficy, architekci, masażyści, kosmetolodzy, floryści, a nawet rzecznicy prasowi.
- W każdej klinice pracują asystentki stomatologiczne, recepcjonistki oraz protetycy. Coraz częściej jednak kliniki zatrudniają specjalistów nie kojarzonych do tej pory ze stomatologią – mówi dr n. med. Mariusz Duda, właściciel Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Duda Clinic w Katowicach. – Przez wiele lat to dentyści sami zarządzali swoimi gabinetami i klinikami. Dziś zajmują się tym managerowie, którzy coraz częściej zastępują dentystów w kwestiach organizacji sprzedaży, HR, wizerunku czy finansów. Inna sprawa, że wiele gabinetów to dziś sprawnie zarządzane przedsiębiorstwa, które podobnie jak inne firmy, wymagają wsparcia specjalistów z różnych dziedzin – dodaje.
Dziś gabinet stomatologiczny zatrudnia często własnego managera lub dyrektora placówki. Wymagania jednak są wysokie. Gabinety poszukują osób wyższym wykształceniem, z min. 2-letnim doświadczeniem w zarządzaniu placówkami medycznymi i znajomością specyficznego rynku usług stomatologicznych. - Manager najczęściej zajmuje organizacją pracy całego gabinetu, dba o zaopatrzenie i finanse, planuje działania wizerunkowe i odpowiada za politykę kadrową. Odpowiada także za strategię rozwoju i sprzedaży kliniki – przekonuje Aneta Zapart, dyrektor Duda Clinic w Katowicach.
Przestają także dziwić inne profesje spotykane u dentysty. Coraz częściej gabinety poszukują architektów wnętrz i plastyków. – Właściciele klinik i gabinetów uzmysłowili sobie, że branżą stomatologiczną, jak każdą inną, rządzą prawa rynku. Dlatego każdy chce zachęcić klientów estetycznym i przyjaznym wnętrzem, nie kojarzącym się z borowaniem i wyrywaniem zębów. Gabinety więc chętnie korzystają ze wsparcia specjalistów z takich dziedzin, jak marketing, wnętrzarstwo, a nawet aromamarketing – mówi Małgorzata Wasio-Malinka, dyrektor marketingu firmy Dental Depot Wasio z Wrocławia.