Zabrakło kilku centymetrów do miana ciężarówki

Pikapy to pojazdy osobowe ?i podlegają akcyzie – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Publikacja: 26.03.2014 09:25

Zabrakło kilku centymetrów do miana ciężarówki

Foto: www.sxc.hu

Red

Choć ładowność pikapów przemawia za uznaniem ich za ciężarówki, to jednak dla celów akcyzowych liczą się noty wyjaśniające do klasyfikacji towarowej CN (tzw. Nomenklatrury Scalonej). A te uzależniają uznanie pikapa za ciężarówkę od jego wyglądu i wymiarów przestrzeni ładunkowej.

Wyrok był finałem dziewięciu połączonych spraw dotyczących tego, czy samochody Mitsubishi L200 i Nissan Navara są pojazdami osobowymi czy ciężarowymi. Wszystkie sprowadziła w latach 2009–2010 z krajów UE spółka Auto Handel Kanama z Chojnic. Pojazdy miały zagraniczną homologację ciężarową i wówczas nikt nie domagał się od nich akcyzy. Dwa lata później, pod koniec 2012 r., pomorscy celnicy doszli do wniosku, że to jednak osobówki i nałożyli akcyzę. Argumentowali, że w wyjaśnieniach do CN opisano pikap jako pojazd, w którym długość skrzyni ładunkowej przekracza 50 proc. rozstawu osi. W spornych pojazdach nie przekraczała. Brakowało kilku centymetrów.

W tej sprawie Departament Polityki Celnej MF instruował izby celne, że trzeba uznawać pikapy za ciężarówki (sygn. PC-ST-8640/48/EG/ 2007/2400 z 20 sierpnia 2007 r.). Opinia Ministerstwa Finansów nie miała dla NSA znaczenia.

Sędzia Barbara Stukan-Pytlowany, uzasadniając wyrok, stwierdziła, że nie ma ono charakteru interpretacji ogólnej. Zauważyła, że do celów akcyzy stosuje się przede wszystkim noty wyjaśniające do CN, a nie przepisy o homologacji ciężarowej.

NSA (sygn. akt I GSK 1303/12) nie uwzględnił też dołączonej do akt sprawy tzw. Wiążącej Informacji Taryfowej dotyczącej pikapów, uznającej je za ciężarówki klasyfikowane do kodu CN 8704.

– Gdy ukaże się pisemne uzasadnienie wyroku, rozważymy skierowanie skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka – zapowiada radca prawny Rafał Szczerbicki. Jego zdaniem gdy urzędy celne i sądy zignorowały kryteria ładowności pojazdu, a na dodatek przedsiębiorcy działali w zaufaniu do ministerialnych pism, nastąpiła sytuacja niepewności prawnej, szkodliwa dla przedsiębiorców.

– Na dodatek sąd w ustnym uzasadnieniu nie powiedział, dlaczego właściwie nie można brać pod uwagę cechy ładowności pojazdu – dodaje pełnomocnik spółki.

Wyrok może mieć znaczenie dla wielu podobnych postępowań, ponieważ celnicy w całym kraju sięgają w przeszłość i znajdują sprowadzone z zagranicy pikapy i terenówki, od których nie zapłacono akcyzy. Stowarzyszenie Niezależnych Dealerów Samochodowych ocenia, że w całym kraju trwa ok. 40 tys. spraw.

Choć ładowność pikapów przemawia za uznaniem ich za ciężarówki, to jednak dla celów akcyzowych liczą się noty wyjaśniające do klasyfikacji towarowej CN (tzw. Nomenklatrury Scalonej). A te uzależniają uznanie pikapa za ciężarówkę od jego wyglądu i wymiarów przestrzeni ładunkowej.

Wyrok był finałem dziewięciu połączonych spraw dotyczących tego, czy samochody Mitsubishi L200 i Nissan Navara są pojazdami osobowymi czy ciężarowymi. Wszystkie sprowadziła w latach 2009–2010 z krajów UE spółka Auto Handel Kanama z Chojnic. Pojazdy miały zagraniczną homologację ciężarową i wówczas nikt nie domagał się od nich akcyzy. Dwa lata później, pod koniec 2012 r., pomorscy celnicy doszli do wniosku, że to jednak osobówki i nałożyli akcyzę. Argumentowali, że w wyjaśnieniach do CN opisano pikap jako pojazd, w którym długość skrzyni ładunkowej przekracza 50 proc. rozstawu osi. W spornych pojazdach nie przekraczała. Brakowało kilku centymetrów.

Praca, Emerytury i renty
Nie wszyscy uprawnieni dostaną 13. emeryturę w tej samej wysokości. Od czego zależy kwota?
Prawo karne
Rośnie przestępczość obcokrajowców. Potrzebna nowa strategia
Zawody prawnicze
Państwo nie chce już płacić milionów komornikom za przymusową emeryturę
Sądy i trybunały
Prawnicy kojarzeni z poprzednią władzą jednoczą siły. Inicjatywa wyszła z TK
Konsumenci
Jest pierwszy „polski” wyrok dotyczący sankcji kredytu darmowego