Od ponad dwóch lat funkcjonuje w polskim systemie prawnym ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (dalej: uksc). W ocenie projektodawcy nadszedł już czas, aby na podstawie zebranych doświadczeń w okresie obowiązywania przepisów tej ustawy wprowadzić niezbędne zmiany. Co istotne, będą one miały także wpływ na rynek zamówień publicznych na dostawy sprzętu lub oprogramowania, nabywanych w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa.
Geneza procedowanej nowelizacji
Przepisy uksc wprowadzono do polskiego porządku prawnego w 2018 r. Miało to na celu zapewnienie odporności systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność oraz autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług.
Czytaj także: Jak COVID-19 zmienia podejście do bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni
Szczególne regulacje znajdują w tym zakresie zastosowanie do podmiotów działających w sektorach krytycznych z punktu widzenia funkcjonowania państwa (np. energetyka, transport, zdrowie).
Planowane zmiany
W związku z sygnalizowanymi przez rynek potrzebami zmian w przepisach uksc, mającymi w szczególności podnieść skuteczność obowiązujących rozwiązań prawnych, projektodawca przygotował obszerny projekt ustawy nowelizującej. Projekt ten został udostępniony na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego 8 września 2020 r. Od tej pory wywołał sporo dyskusji na temat planowanych rozwiązań, szczególnie w kontekście oceny ryzyka dostawcy sprzętu lub oprogramowania istotnego dla cyberbezpieczeństwa.