Wkrótce Komitet Stały Rady Ministrów wobec braku odpowiedniej ustawy regulującej kwestie wsparcia dla dużych inwestorów ma zarekomendować rządowi – przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki – zmodyfikowany system wspierania inwestycji zagranicznych. Zmienione reguły dotyczące uchwalania programów wieloletnich musi zaakceptować rząd. Przyjęcie dokumentu będzie pozytywnym sygnałem dla inwestorów zagranicznych, którzy rozważają nowe inwestycje w naszej części Europy.
System wsparcia napływu inwestycji zagranicznych to finansowy instrument wsparcia nowych inwestycji z tytułu kosztów inwestycji oraz zatrudniania nowych pracowników. Dofinansowanie jest zgodne z prawem udzielania pomocy publicznej. Reguluje je ustawa o finansach publicznych z 2005 r. i europejskie wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007 – 2013. Dotacja podlega notyfikacji przez Komisję Europejską. Wsparcie przyznawane jest w formie: gotówki, zwolnień podatkowych, preferencyjnych kosztów gruntu etc., na podstawie dwustronnej umowy zawartej pomiędzy ministrem gospodarki a inwestorem, na podstawie uchwały podjętej przez rząd o ustanowieniu programu wieloletniego wsparcia z tytułu realizacji inwestycji. Umowa określa warunki i harmonogram wypłaty dotacji z zachowaniem zasady, że subwencja jest proporcjonalna do poziomu realizacji zobowiązań, a wpływy do budżetu wielokrotnie przekraczają wysokość wsparcia.
Z biznesowej praktyki wynika, że inwestorzy tworzą więcej miejsc pracy, inwestują więcej, niż zadeklarowali, oraz reinwestują 100 proc. zysków. Wydaje się, że wspieranie istotnych projektów to dobry interes z punktu widzenia przychodów do budżetu państwa. 35 programów wieloletnich realizowanych od 2005 r. przewiduje utworzenie ok. 35 tys. nowych miejsc pracy oraz zainwestowanie w Polsce ponad 11 mld zł. Łączne wsparcie z budżetu państwa to prawie 862 mln zł. Do 2012 r. powinno przynieść to wpływy z tytułu podatków: PIT, CIT i VAT na poziomie prawie 15 mld zł, a do budżetów jednostek samorządu prawie 2,5 mld zł.
Ten system daje też możliwość kontroli realizacji programów wieloletnich, m.in. poprzez kontrolę sprawowaną przez resort gospodarki. W przypadku niewywiązywania się przez inwestora z zobowiązań zawartych w umowie będzie on musiał zwrócić pomoc wraz z odsetkami.
Wsparcie dużych przedsięwzięć inwestycyjnych jest często decydującym kryterium podejmowania decyzji o lokalizacji. Ten system to skuteczne narzędzie w przyciąganiu największych projektów. Daje rządowi możliwość kształtowania najbardziej pożądanej struktury napływu inwestycji oraz jasnego określenia priorytetów. Obecna modyfikacja jest trzecim dokumentem określającym zasady i procedury udzielania wsparcia. Pierwszy przyjęty w grudniu 2004 r. nie był konkurencyjny do obowiązującego w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Kosztowało to Polskę utratę kilku prestiżowych projektów, głównie w branży motoryzacyjnej, na rzecz południowych sąsiadów. Skuteczne narzędzie wsparcia rząd zatwierdził 29 czerwca 2005 r. Przyczyniło się to do pozyskania m.in. największych w historii inwestycji: IBM, HP, MAN oraz LG-Philips.