To był dobry rok. Rok, w trakcie którego mówiono o kryzysie, ale nie wpłynęło to zasadniczo na kształt rynku teleinformatycznego. Rok, w którym po trudnych latach 2009 – 2010 uwolniono w końcu część budżetów przeznaczonych na zakupy i wdrożenia systemów informatycznych, co spowodowało dwucyfrowy wzrost rynku medialnego i teleinformatycznego.
Rok, w którym, po dość burzliwej dyskusji, regulator rynku telekomunikacyjnego ustalił rozsądne tempo obniżki hurtowych stawek rozliczeniowych na rynku telefonii komórkowej, co pozwoliło na zachowanie małego – ale jednak – wzrostu rynku telekomunikacyjnego. To był w końcu rok dwóch megatransakcji. Pierwszej, zapowiadanej od lat sprzedaży Polkomtelu, oraz drugiej, sprzedaży udziałów w TVN (w dużym uproszczeniu, bo struktura tej ostatniej transakcji była skomplikowana i trudno nazwać ją po prostu sprzedażą, jak w przypadku Polkomtelu). W wyniku tych transakcji po jednej stronie rynku powstała grupa telekomunikacyjno-medialna obejmująca Polkomtel, Polsat oraz Polsat Cyfrowy, a po drugiej mariaż Canal+, telewizji „n", TVN oraz związanej z tym konglomeratem umową o strategicznej współpracy Telekomunikacji Polskiej SA.
Rok konsolidacji
Te dwa wydarzenia nie powinny jednak usuwać w cień innych wydarzeń w obszarze przejęć i fuzji. Rok 2011 otworzył bowiem konsolidację sektora telewizji kablowych, a to dzięki transakcji nabycia telewizji Aster przez UPC. Pytanie tylko, czy określenie „telewizja kablowa" ma jeszcze jakikolwiek sens, skoro to właśnie te firmy dostarczają obecnie Internet dla ponad 4 milionów użytkowników. Nabycie Telefonii Dialog i spółki Crowley Data Poland przez Netię to kolejny z dawna zapowiadany i zrealizowany w końcu w roku 2011 projekt.
Netia, firma, która na początku ubiegłej dekady stała nad krawędzią, dzięki przemyślanej strategii w obszarze marketingu i przejęć potwierdziła swoje aspiracje do stworzenia prawdziwie ogólnopolskiego, dysponującego własną, nowoczesną siecią operatora, dostarczającego nie tylko telefonię i Internet, ale od niedawna także ofertę telewizyjną. Kolejne przejęcie – potentata na rynku nadawania sygnału telewizyjnego TP Emitelu przez fundusz inwestycyjny Montagu – wywołało wiele emocji, a to głównie z uwagi na warunki finansowe tej transakcji (1,7 mld zł). Montagu udowodnił jednak niejednokrotnie w przeszłości, że agresywna strategia przejęć może iść w parze z rachunkiem ekonomicznym, a zamknięcie prac legislacyjnych i uchwalenie ustawy o telewizji cyfrowej oraz podpisanie umów na obsługę wszystkich możliwych dzisiaj kanałów naziemnej telewizji cyfrowej, może przynieść TP Emitelowi rynkowy sukces.
Rok smartfonów i telewizji internetowej
Rok 2011 był jednak nie tylko rokiem korporacyjnych przetasowań. Zawirowania nie ominęły bowiem rankingów i zestawień technologii oraz ich dostawców. Swój triumfalny pochód kontynuują smartfony (według IDC w tym roku do tej kategorii trzeba będzie zaliczyć co drugi sprzedany na świecie telefon komórkowy), stając się prawdziwymi mobilnymi centrami komunikacyjno-informacyjnymi. O netbookach – modzie sprzed dwóch lat – nikt już chyba nie pamięta, do czego przyczyniły się nie tylko smartfony, ale także nowa kategoria produktów – ultrabooki stanowiące połączenie solidności laptopów z estetyką i wymiarami tabletów.