Dec: Mercedes w cenie syrenki

Trudno budować trwały biznes na założeniu, że towar może kosztować połowę rynkowej ceny. Moda na zakupy grupowe przemija

Publikacja: 28.10.2012 18:36

Dec: Mercedes w cenie syrenki

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

Moda na zakupy grupowe przemija między innymi dlatego, że zbyt wielu fanów okazyjnych zakupów przekonało się, że aż tak okazyjne to one znowu nie mogą być.

Spryciarz, który chce prawdziwego roleksa w cenie swatcha, tkwi w każdym z nas. Na tym od dziesiątków lat oparte są strategie promocyjne producentów i usługodawców, którym – wbrew podszeptom zdrowego rozsądku – nieodmiennie ulegamy. Zresztą – czasami naprawdę jest taniej, kiedy dostawca jest gotów obniżyć cenę, aby przyciągnąć uwagę klienta.

W wirtualnym świecie zakupów grupowych dotarcie do klienta jest szczególnie łatwe, ogłoszenie chwytliwej promocji szczególnie kuszące, więc i promocyjne wpadki szczególnie częste. Użytkownicy tych serwisów, jak mało gdzie, mogą się przekonać, że polowanie na okazje bywa frustrujące.

Coraz modniejsze kluby zakupowe działają w bezpieczniejszej formule, bo zbierają zamówienia klientów i dopiero zamawiają przeceniony towar.

Trudniej tu o przypadek cukierni, która sprzedała grupowe kupony na taką ilość ciastek, która kilkadziesiąt razy przekraczała jej możliwości produkcyjne.

Ale i kluby zakupowe są dla dostawców tylko narzędziem promocji produktów i marek. Nikt nie chce sprzedawać swoich produktów o kilkadziesiąt procent poniżej rynkowej ceny. Mimo legendarnych w powszechnym mniemaniu marży w świecie mody czy gastronomii, musiałby pójść z torbami. Ceny zawsze regulują popyt, podaż i konkurencja. A nie promocje.

Moda na zakupy grupowe przemija między innymi dlatego, że zbyt wielu fanów okazyjnych zakupów przekonało się, że aż tak okazyjne to one znowu nie mogą być.

Spryciarz, który chce prawdziwego roleksa w cenie swatcha, tkwi w każdym z nas. Na tym od dziesiątków lat oparte są strategie promocyjne producentów i usługodawców, którym – wbrew podszeptom zdrowego rozsądku – nieodmiennie ulegamy. Zresztą – czasami naprawdę jest taniej, kiedy dostawca jest gotów obniżyć cenę, aby przyciągnąć uwagę klienta.

Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości