Karta Segregacji Medycznej (KSM), dokumentująca triaż pacjentów w szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR), może odegrać kluczową rolę w sprawach o błędy medyczne – uważają prawnicy.
Czytaj więcej
Trzeba rozszerzyć pojęcie produktu niebezpiecznego i towaru na gruncie unijnym. Tylko to usprawni dochodzenie odszkodowań za szkody wyrządzone błędami oprogramowania.
Kolory w poczekalni
W KSM znajdą się nie tylko dane pacjenta i podmiotu leczniczego, do którego trafia, ale informacje uzyskane w trakcie wywiadu medycznego, określenie poziomu świadomości i bólu, wartość parametrów krytycznych, takich jak zapis badania EKG, tętno, puls i częstość oddechów, ocenę stanu psychicznego oraz kategorię, jaką nada choremu triażysta. W karcie znajdziemy też datę i godzinę zakończenia triażu (segregacji medycznej), co pozwoli ustalić, czy lekarz zobaczył chorego przed upływem czasu przewidzianego dla danej kategorii pilności. Kategorie, oznaczone kolorami, określają, w jakim czasie pacjentem zajmie się lekarz. Kolor niebieski (wyczekujący) może oznaczać czekanie do sześciu godzin, zielony (pomoc odroczona) do czterech godzin, żółty (pomoc pilna) do 60 minut, pomarańczowy (pomoc bardzo pilna) do 10 minut, a czerwony (pomoc natychmiastowa) przeznaczony jest dla pacjenta, który zostanie przyjęty poza kolejnością.
Zdaniem mec. Jolanty Budzowskiej, radcy prawnego reprezentującej pacjentów w sprawach o błąd medyczny, KSM zwiększy możliwość monitorowania tego, co dzieje się z pacjentem od momentu, kiedy pojawi się na SOR.
– W sprawach o błąd medyczny zarzuty pacjentów często dotyczą opóźnienia i błędów w triażu oraz konsekwencji dla ich zdrowia i możliwości leczenia, np. w diagnostyce udarów niedokrwiennych przekroczenie okna czasowego powoduje, że pacjent jest zdyskwalifikowany z leczenia trombolitycznego – mówi mec. Budzowska.