O co klienci najczęściej pytają doradców mieszkaniowych? Z czym mają największe problemy?
Katarzyna Grabowska:
O ile wygląd nieruchomości, lokalizacja i jej rozkład są elementami poddanymi ocenie subiektywnej klienta, o tyle status prawny mieszkania, domu lub działki jest zazwyczaj trudny do oceny. Klienci najczęściej proszą o fachową pomoc i opinię na temat księgi wieczystej, potwierdzenia stanu własności nieruchomości oraz innych niezbędnych dokumentów, takich jak np. pozwolenie na budowę, wypis z ewidencji gruntów.
Która ze sfer doradztwa jest najbardziej skomplikowana – gdzie porady udzielić jest najtrudniej ze względu chociażby na niejednoznaczne przepisy?
W zasadzie każdy przypadek zakupu nieruchomości jest inny. Każdą transakcję kupna należy traktować odrębnie. Doradztwo w zakresie zakupu nieruchomości i jego finansowania każdorazowo wymaga przeanalizowania wszystkich dostępnych informacji, również przepisów prawa, oraz ich interpretacji. W zależności od stopnia skomplikowania transakcji rolą doradcy jest wykorzystanie wszystkich możliwych narzędzi i informacji, aby klient mógł bez obaw podjąć decyzję o zainicjowaniu transakcji.