Komentarz do KP: rozdział XI Konsultacje w zakresie bhp

Redakcyjny komentarz "Rzeczpospolitej" do kodeksu pracy stan prawny: maj 2011 r.

Publikacja: 20.05.2011 03:00

Art. 237 

11a

. Konsultacje w zakresie bhp

§ 1. Pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności dotyczące:

1) zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i ich mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,

2) oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,

3) tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

4) przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,

5) szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 2. Pracownicy lub ich przedstawiciele mogą przedstawiać pracodawcy wnioski w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych.

§ 3. Pracodawca zapewnia odpowiednie warunki do przeprowadzania konsultacji, a zwłaszcza zapewnia, aby odbywały się w godzinach pracy. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w konsultacjach pracownicy lub ich przedstawiciele zachowują prawo do wynagrodzenia.

§ 4. Na umotywowany wniosek pracowników lub ich przedstawicieli dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników inspektorzy pracy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole oraz stosują środki prawne przewidziane w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy.

§ 5. U pracodawcy, u którego została powołana komisja bezpieczeństwa i higieny pracy, konsultacje, o których mowa w § 1, mogą być prowadzone w ramach tej komisji, natomiast uprawnienia, o których mowa w § 2 i 4, przysługują pracownikom lub ich przedstawicielom wchodzącym w skład komisji.

§ 6. Pracownicy lub ich przedstawiciele nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla nich konsekwencji z tytułu działalności, o której mowa w § 1, 2 i 4. Dotyczy to również pracowników lub ich przedstawicieli, o których mowa w § 5.

Komentarz:

• Przepis nakłada na pracodawców wymóg konsultowania z pracownikami bądź ich przedstawicielami wszelkich działań wpływających na stan bhp., m.in. zapewnienia w zakładzie warunków do przeprowadzania konsultacji i zagwarantowania pracownikom wynagrodzenia za czas poświęcony na ich przeprowadzenie. Przepis wskazuje sytuacje, w których niezbędne są konsultacje z załogą, ale jest to katalog przykładowy.

• Do przedstawicieli pracowników stosuje się art. 237

13a

kodeksu pracy

. Oznacza to, że powinni być oni wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli nie ma ich w firmie, przedstawicieli wybierają sami pracownicy.

• Pracownik lub jego przedstawiciel ma prawo żądać od pracodawcy podjęcia konsultacji w każdej sprawie z zakresu bhp. Przepis nie określa jednak trybu wnioskowania ani terminu, w którym pracodawca powinien podjąć odpowiednie kroki. Nie wypełnia on w całości postanowień prawa unijnego, bo prawidłowe ich wdrożenie wymaga zapewnienia gwarancji prawnych jej skuteczności.

Podobnie przedstawia się skuteczność wniosków składanych przez pracowników lub ich przedstawicieli o eliminację lub ograniczenie zagrożeń zawodowych. Przepis nie wskazuje terminu i sposobu załatwienia takiego wniosku ani nie wprowadza obowiązku ustosunkowania się przez pracodawcę do postulatów załogi.

Realizacja tych uprawnień pracowniczych w dużej mierze zależy od dobrej woli zatrudniającego. Jeśli próby wyeliminowania zagrożeń zdrowia i życia w drodze wniosków kierowanych do pracodawcy są bezskuteczne, personel może wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organów PIP.

• U pracodawców, u których funkcjonuje komisja bhp, konsultacje z pracownikami (przedstawicielami) mogą odbywać się w tej komisji. Obowiązek jej utworzenia spoczywa na zatrudniających ponad 250 pracowników, choć może ona funkcjonować też w mniejszych zakładach.

• Pracownicy i ich przedstawiciele nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji w związku z udziałem w konsultacjach czy składaniem wniosków do pracodawcy bądź organów PIP. Nie jest to jednak równoznaczne ze szczególną ochroną trwałości stosunku pracy takich pracowników.

Art. 23712. Powołanie komisji bhp

§ 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej komisją bhp, jako swój organ doradczy i opiniodawczy.

W skład komisji bhp wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, oraz przedstawiciele pracowników, w tym społeczny inspektor pracy.

§ 2. Przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym – społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.

Komentarz

• Komisja bhp to organ doradczy i opiniodawczy pracodawcy w sprawach z zakresu bhp. Nie jest uprawniona do podejmowania samoistnych decyzji w stosunku do pracodawcy, jak i załogi. Powołując komisję, pracodawca określa jej liczebność, uwzględniając konieczność zachowania równowagi między własnymi przedstawicielami a reprezentantami załogi. Określa czas trwania kadencji członków komisji i termin pierwszego posiedzenia.

• Przepis określa szczegółowy skład komisji stanowiąc, że jej przewodniczącym jest pracodawca lub jego przedstawiciel, wiceprzewodniczącym społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników, a skład uzupełniają w równej liczbie ze strony pracodawcy pracownicy służby bhp i lekarz profilaktyk, a ze strony pracowników ich przedstawiciele.

Powinni ich wskazać funkcjonujące w zakładzie związki zawodowe, a w razie ich braku – załoga przedsiębiorstwa zgodnie z art. 237

13a

k.p.

Art. 23713. Zadania i tryb funkcjonowania komisji bhp

§ 1. Zadaniem komisji bhp jest dokonywanie przeglądu warunków pracy, okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 2. Posiedzenia komisji bhp odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach komisji bhp pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

§ 3. Komisja bhp w związku z wykonywaniem zadań wymienionych w § 1 korzysta z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.

Komentarz

• Do zadań komisji bhp należy m.in. przegląd warunków pracy i okresowa ocena stanu bhp w zakładzie. Częstotliwość tych zadań należy dostosować do wyników oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk w zakładzie, a dokładniej do prawdopodobieństwa wystąpienia szkód i ich rozmiarów.

Aby zapewnić ciągłość prac komisji, słuszne byłoby powierzyć jej obowiązek prowadzenia z pracodawcą konsultacji w sprawach bhp. W takim wypadku prace komisji będzie regulował art. 237 

11a

k.p., przez co będzie musiała być ona zwoływana w każdym przypadku, gdy niezbędne okaże się przeprowadzenie konsultacji.

W przeciwnym razie posiedzenia komisji muszą mieć miejsce nie rzadziej niż raz na kwartał, co może wpływać na małą efektywność jej prac.

• Pozostałe zadania komisji sprowadzają się do opiniowania nowo wprowadzonych środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowania wniosków dotyczących poprawy warunków pracy i współdziałania z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.

• Za czas trwania posiedzeń członkowie komisji bhp zachowują prawo do wynagrodzenia. Przysługuje ono wyłącznie przedstawicielom pracowników, bo dla pracowników służby bhp i przedstawicieli pracodawcy udział w posiedzeniach komisji mieści się w zakresie obowiązków i będzie zaliczony do czasu pracy.

W uzgodnionych z pracodawcą przypadkach komisja ma prawo korzystać z ekspertyz specjalistów zewnętrznych, których koszty ponosi firma na podstawie umowy zawartej z pracodawcą.

Art. 23713a. Reprezentacja pracowników

Przedstawiciele pracowników, o których mowa w art. 237

11a

i art. 237

12

, są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli u pracodawcy takie organizacje nie działają – przez pracowników, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.

Komentarz

• Jeśli w zakładzie funkcjonują organizacje związkowe, to do nich należy wybór reprezentantów pracowników w kwestiach bhp. Jeśli jest ich kilka, tryb wyboru przedstawicieli muszą uzgodnić wspólnie.

Gdy w firmie nie ma związków, to pracodawca określa – po uzyskaniu zgody załogi – sposób, w jaki wybierze ona reprezentantów do składu komisji oraz pracowników wyznaczonych do konsultowania z pracodawcą spraw związanych z bhp.

Do czasu wyłonienia przedstawicieli pracowników pracodawca powinien uzgadniać wszelkie kwestie związane z bhp z całą załogą.

 

 

 

 

Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce