Polaków kusi biznes sprzedaży bezpośredniej

Do prawie miliona wzrosła w 2016 r. liczba osób współpracujących z firmami, które stawiają na bezpośrednią dystrybucję swoich produktów. Pomogło to zwiększyć obroty branży.

Aktualizacja: 09.05.2017 07:27 Publikacja: 08.05.2017 20:14

Dla polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej miniony rok był rekordowy. Dowód? Najwyższe w historii przychody, które zbliżyły się do 3,2 mld zł, oraz rekordowa liczba 980 tys. osób współpracujących z firmami tej branży. Było ich o 25 tys. (2,6 proc.) więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), do których dotarła „Rzeczpospolita". O ile w przeszłości wzrost liczby sprzedawców miał zwykle miejsce w okresie gorszej koniunktury, gdy sprzedaż bezpośrednia była sposobem ucieczki przed bezrobociem, o tyle w ostatnich dwóch latach chętnych do współpracy z firmami tej branży wyraźnie przybywa pomimo dobrej sytuacji na rynku pracy.

Firma bez pieniędzy

– Mamy atrakcyjne produkty i dobrą ofertę dla tych, którzy chcą spróbować swoich sił w biznesie i mogą to robić z dowolnego miejsca. Dajemy gotowy pomysł, wsparcie szkoleniowe i nie wymagamy inwestycji – podkreśla Anna Pietrzak, dyrektor naczelna Amway Polska, jednej z najbardziej znanych firm tej branży i globalnego lidera sprzedaży bezpośredniej.

Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB, twierdzi, że coraz więcej osób docenia fakt, że sprzedaż bezpośrednia daje możliwość bezpiecznego sprawdzenia się w biznesie; praktycznie bez inwestycji finansowych można założyć i nauczyć się prowadzić własną firmę. – Ta możliwość przyciąga wiele osób, które potem zmieniają branżę, mając już doświadczenie – twierdzi Luboń. Zaznacza, że ci, którzy utrzymują się ze sprzedaży bezpośredniej albo uzyskują z niej swoje główne dochody, na całym świecie stanowią ok. jednej czwartej wszystkich osób współpracujących z firmami tej branży. Pozostali traktują to jako sposób na dodatkowe przychody albo szansę tańszych zakupów produktów (głównie kosmetyków) dla siebie i bliskich.

- Oferujemy kobietom możliwość dorobienia, a nasz model biznesu oparty na elastyczności i niezależności bardzo dobrze wpisuje się w aktualne trendy społeczne, w tym w potrzeby młodego pokolenia, choć starsi też sobie cenią niezależność – twierdzi Ewa Kudlińska-Pyrz, dyrektor generalna firmy kosmetycznej Mary Kay, która mówi o dwucyfrowym wzroście liczby konsultantek w ubiegłym, udanym dla spółki roku.

Szefowa Mary Kay nie podaje dokładnej liczby swoich konsultantek, ale zaznacza, że w tym miesiącu spółka wypłaciła rekordową w swej historii prowizję – jedna z pań zarobiła w ciągu miesiąca 93 tys. zł.

Zdaniem Mirosława Lubonia rozwojowi branży sprzyja też jej rosnąca rozpoznawalność, która zwiększa możliwości dotarcia do klientów. W zeszłorocznym badaniu przeprowadzonym dla PSSB przez IBRiS na reprezentatywnej próbie ponad tysiąca Polaków niemal dwie trzecie ankietowanych stwierdziło, że korzysta z oferty sprzedaży bezpośredniej.

Kosmetyki na czele

Jak wynika z danych PSSB, kosmetyki nadal zapewniają większość przychodów, chociaż w minionym roku ich udział spadł z 69 do 60 proc. przy wzroście znaczenia suplementów diety i sprzętu AGD. Badanie IBRiS dowodzi też, że Polacy najczęściej kojarzą tę branżę z firmami mającymi silne marki kosmetyczne: Avon, Oriflame i Amway.

Istotna część ubiegłorocznego wzrostu liczby sprzedawców to zasługa Amway Polska, z którą współpracowało w 2016 r. średnio ponad 85 tys. osób, o 7 tys. ( i ok. 8 proc.) więcej niż rok wcześniej. W podobnym, ponad 8-proc. tempie rosły w ubiegłym roku przychody spółki, które sięgnęły 147 mln zł.

- Naszą siłą są przedsiębiorcy. Rośniemy, gdy zwiększa się liczba przedsiębiorców lub liczba sprzedanych przez nich produktów, albo jedno i drugie. Tak właśnie było w zeszłym roku – mówi Anna Pietrzak.

Kierowana przez nią spółka, która zasięgiem obejmuje też kraje bałtyckie, w tym roku obchodzi 25-lecie działalności w Polsce. Zaczynała ją od sprzedaży produktów chemii gospodarczej, która teraz ma 22-proc. udział w przychodach spółki. Obecnie dominuje kategoria wellness, czyli dodatki żywieniowe i kosmetyki (zapewniły prawie 67 proc. sprzedaży w ub.r.).

Na jubileuszowy rok Amway Polska prognozuje podobne tempo wzrostu jak w 2016 r. , przy zwiększeniu do 90 tys. liczby współpracujących z firmą osób. Jak dodaje, są one nie tylko główną siłą firmy, ale też jedną z jej największych inwestycji. W ubiegłym roku spółka, a konkretnie jej jednostka szkoleniowa Amway Academy, przeprowadziła 314 kursów (w tym online) dla 53 tys. osób. W tym roku, dzięki rozbudowie oferty internetowej, zamierza przeszkolić niemal 60 tys. osób.

Dla polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej miniony rok był rekordowy. Dowód? Najwyższe w historii przychody, które zbliżyły się do 3,2 mld zł, oraz rekordowa liczba 980 tys. osób współpracujących z firmami tej branży. Było ich o 25 tys. (2,6 proc.) więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), do których dotarła „Rzeczpospolita". O ile w przeszłości wzrost liczby sprzedawców miał zwykle miejsce w okresie gorszej koniunktury, gdy sprzedaż bezpośrednia była sposobem ucieczki przed bezrobociem, o tyle w ostatnich dwóch latach chętnych do współpracy z firmami tej branży wyraźnie przybywa pomimo dobrej sytuacji na rynku pracy.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie