„Udar” nie jest jak „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego zapisem konkretnych wydarzeń z udziałem bohemy i śmietanki towarzyskiej. Z pewnością jednak daleki potomek Tadeusza Boya-Żeleńskiego mógłby napisać o „Udarze” plotkę w takim znaczeniu, w jakim Żeleński pisał „Plotkę o »Weselu« Wyspiańskiego” – wskazując związki bohaterów sztuki lub scenariusza z rzeczywistymi postaciami z kręgu autora. Tym razem w Warszawie.
Mamy w serialu tropy, która pozwalają sądzić, że Paweł Demirski pokazał dzisiejszą Warszawę, gdzie koncentrują się najważniejsze tendencje i napięcia naszego społeczeństwa, zastanawiając się co by było, gdyby syn Karwowskich, symbolu rodziny czasów PRL, po transformacji ustrojowej okazał się gejem. Ale też symbolem sukcesu nowych czasów, napędzających życie innych czterdziestolatków, heteryków, gejów. I nastolatków, którzy chcą dokonać zmiany płci.
Paweł Demirski i Maciej Nowak
Paweł Demirski, jeden z najbardziej wpływowych, jeśli nie najbardziej wpływowy dramatopisarz po 1989 r., oraz współautor głośnych premier Moniki Strzępki, wychodząc od autentycznego wydarzenia, czyli udaru Macieja Nowaka, inspirował się także kryzysem w związku ze Strzępką. Z dzisiejszej perspektywy można napisać, że przez wiele lat tworzył z nią najważniejszy progresywny duet w polskim teatrze. To już bowiem historia. Serial jest tego potwierdzeniem.
Paweł Demirski Maciejem Nowakiem opiekował się w czasie jego choroby, tak jak Nowak zaopiekował się talentem Demirskiego podczas swojej dyrekcji w Teatrze Wybrzeże (2000–2006), gdzie zaczynała polska sceniczna czołówka ówczesnego pokolenia – poza Demirskim, również Jan Klata i Michał Zadara, Wojciech Klemm, Grzegorz Wiśniewski.
Oczywiście nie z tego najbardziej znany jest Maciej Nowak tym, którzy w teatrze bywają od święta. Nowak to od lat recenzent kulinarny „Gazety Wyborczej” i juror w programie „Top Chef” w Polsacie. Byłoby jednak niesmaczne nie wspomnieć o tym, że jego daniem głównym był w latach 2003–2013 r. Instytut Teatralny, którym kierował jako pierwszy dyrektor i pomysłodawca. Obecnie jest dyrektorem artystycznym w Teatrze Polskim w Poznaniu. Wcześniej stworzył i kierował gazetą „Goniec Teatralny” oraz „Ruchem Teatralnym”. Słowem: Maciej Nowak to najbardziej wpływowy teatralny kucharz.