Firmy spożywcze zabiegają o gastronomię

Producenci i dystrybutorzy żywności zabiegają o segment gastronomiczny. Chcą być gotowi na Euro 2012

Publikacja: 08.11.2011 15:12

Firmy spożywcze zabiegają o gastronomię

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

- Do końca marca przyszłego roku zamierzamy rozpocząć współpracę z kolejnymi 50-100 lokalami gastronomicznymi, aby wykorzystać boom związany z Euro2012 – mówi „Rz" Paweł Wyszyński, prezes i udziałowiec Waspolu, czołowego dystrybutora alkoholi i napojów w Polsce. Od początku tego roku spółka pozyskała około 250 pubów, restauracji i klubów i obecne dostarcza produkty do niemal 400 placówek. Większość z nich jest w Warszawie, ale Waspol dociera także do Lublina oraz na Mazury i Pomorze.

120 – 130 Piwiarnie Warki chce mieć w przyszłym roku Grupa Żywiec. Obecnie w ramach prowadzonej przez nią sieci franczyzowej działa ok. 90 lokali. - Warunkiem przystąpienia do sieci jest posiadanie lokalu własnego lub wynajmowanego o pow. 150-250 m kw. w miejscowości przekraczającej 20 tys. mieszkańców, w reprezentacyjnej części miasta. Kapitał na adaptację i zatowarowanie lokalu oscyluje w granicach 120-450 tys. zł – wyjaśnia Marcin Górski, krajowy kierownik ds. rozwoju HoReCa w Grupie Żywiec.

Euro2012 to tylko początek

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w 2012 r. Polacy wydadzą w restauracjach, barach i kawiarniach łącznie ok. 7,4 mld euro, czyli ponad 30 mld zł. To o prawie 2 mld zł więcej niż w 2011 r.

- Euro2012 będzie z pewnością pozytywnym impulsem dla gastronomii w Polsce. Jej rozwój to jednak proces rozłożony na lata – uważa Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods, dystrybutora herbat Dilmah w Polsce. Aby wykorzystać potencjał drzemiący w branży gastronomicznej Gourmet Foods w październiku tego roku w Warszawie otworzyła pierwszy T-Bar specjalizujący się w serwowaniu herbat.

Rozwoju segmentu gastronomicznego także po 2012 r. spodziewa się także Paweł Wyszyński.  – Nawet jeżeli jego tempo osłabnie w najbliższym czasie z powodu kryzysu to i tak stopniowo będziemy zmniejszać dystans do Europy Zachodnie, gdzie wydatki w gastronomii są znacznie wyższe niż u nas – uważa szef Waspolu .

- Polaków nie trzeba już przekonywać do odwiedzania restauracji. Jedyne co ich przed tym powstrzymuje to dochody niższe niż w krajach starej Unii. Jeżeli więc zasobność portfeli będzie w naszym kraju rosła, to wraz z nią będzie przybywać gości w restauracjach – uważa Tomasz Witomski

Wysokie marże, ale i duża konkurencja

Umocnienie pozycji w kanale HoReCa (czyli hotelach, restauracjach i cateringu) planuje także Polski Koncern Mięsny Duda. Dariusz Formela, członek zarządu PKM Duda powiedział „Rz", że w tym roku przychody grupy z tego kanału mają wynieść ok. 50 mln zł. W przyszłym roku powinny wzrosnąć do 75 mln zł, a za dwa lata sięgnąć 100 mln zł.

Tylko w III kwartale 2011 r. wartość sprzedaży PKM Duda do kanału gastronomicznego była o 40 proc. wyższa niż rok wcześniej. – Wyniki są lepsze niż się spodziewaliśmy – mówi Dariusz Formela.

Rekordowy był sierpień tego toku. Wartość sprzedaży do kanału HoReCa urosła w PKM Duda o prawie 92 proc. rok do roku.

Restauracje, puby i kluby są dla dystrybutorów żywności i napojów coraz bardziej atrakcyjne m.in. ze względu na wysokie marże. – W lokalach gastronomicznych, szczególnie tych w stolicy, sprzedajemy przede wszystkim drogie wina, szampany, whisky czy koniaki. Te ostatnie nawet za 6 tys. złotych za butelkę – przyznaje Paweł Wyszyński.

Ale dystrybutorzy i producenci dostrzegają także minusy. Dariusz Formela wymienia dużą konkurencję między dostawcami i wysokie wymagania odbiorców.

- Do końca marca przyszłego roku zamierzamy rozpocząć współpracę z kolejnymi 50-100 lokalami gastronomicznymi, aby wykorzystać boom związany z Euro2012 – mówi „Rz" Paweł Wyszyński, prezes i udziałowiec Waspolu, czołowego dystrybutora alkoholi i napojów w Polsce. Od początku tego roku spółka pozyskała około 250 pubów, restauracji i klubów i obecne dostarcza produkty do niemal 400 placówek. Większość z nich jest w Warszawie, ale Waspol dociera także do Lublina oraz na Mazury i Pomorze.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku