Waspol to dystrybutor piwa i napojów. W ubiegłym roku przejął 830 sklepów Eden. Nie ujawnił za ile. W 2010 r. sieć wypracowała 750 mln zł obrotów.
Jak ustaliła „Rz", sprzedaż sieci sklepów nie jest jedynym scenariuszem branym pod uwagę przez Waspol. Spółka rozmawia także o potencjalnej fuzji z innym inwestorem branżowym. Decyzja, na którą opcję się zdecyduje, ma zapaść w ciągu najbliższych kilku tygodni. Paweł Wyszyński, prezes i udziałowiec Waspolu, nie komentuje tych informacji, nazywając je „spekulacjami rynkowymi". Także Dariusz Śmiejkowski, wiceprezes Delko, ucina: – Żadnych komentarzy.
Delko zajmuje się dystrybucją chemii gospodarczej. Kończy restrukturyzację, która ma się przełożyć na poprawę wyników grupy. Kilka dni temu zarząd poinformował, że firma rezygnuje z budowy własnej sieci sklepów detalicznych i że będzie rozwijać sieć franczyzową. Może to mieć związek z planowaną transakcją. Jak oceniają ją analitycy?
– W przypadku przyłączenia sieci Eden Delko mogłoby zwiększyć sprzedaż własnego asortymentu do tej sieci o kilkadziesiąt milionów złotych. Z drugiej strony Waspol może nie chcieć sprzedawać samej sieci, gdyż prawdopodobnie utraciłby silnego partnera handlowego do dystrybucji własnego asortymentu – mówi Kamil Szlaga z KBC Securities.
Dodaje, że ponieważ każda z firm sprzedaje inne produkty, nie widać oczywistych korzyści płynących z połączenia spółek. – Wspólną ofertę trudno będzie sprzedawać do tych samych klientów. Nie oczekiwałbym także lepszych warunków handlowych od producentów. Można jedynie oczekiwać synergii wynikających z większej skali – mówi.