Emperia może się połączyć z Polomarketem

Sieci sklepów Stokrotka i Polomarket mogą nawiązać współpracę kapitałową – dowiedziała się „Rzeczpospolita”

Publikacja: 15.02.2012 01:26

Rosną przychody supermarketów

Rosną przychody supermarketów

Foto: Rzeczpospolita

W grze o sieć detaliczną Emperii zostały już tylko dwa podmioty: Mid Europa Partners oraz Polomarket – wynika z nieoficjalnych informacji „Rz". Osoba zbliżona do Emperii potwierdziła tę informację. W przypadku Polomarketu negocjacje nie dotyczą sprzedaży biznesu, ale połaczenia sieci sklepów. Zarząd Emperii nie potwierdza ani nie zaprzecza. – Nie chcemy komentować spekulacji i plotek rynkowych – mówi tylko Artur Kawa, prezes Emperii. W podobnym tonie wypowiada się Marek Wojnowski, prezes Polomarketu. – Bez komentarza – ucina.

Właścicielem Polomarketu jest grupa osób fizycznych. Sieć została założona 15 lat temu. Zaczynała od 27 sklepów, teraz ma ich 350. Firma nie ujawnia wielkości zysku. Natomiast jej obroty systematycznie rosną. W 2011 r. wyniosły 3,3 mld zł.

Zdaniem ekspertów,  połączenie aktywów Emperii i Polomarketu miałaby sens. – Polomarket z siecią ponad 300 sklepów jest spółką większą i lepiej rozpoznawalną od Stokrotki, a oba koncepty reprezentują segment supermarketów o powierzchni 400 – 450 mkw. – komentuje Kamil Szlaga, analityk KBC Securities. Jego zdaniem ewentualne efekty synergii mogłyby się pojawić na poziomie zakupu produktów, logistyki i kosztów administracyjnych.

Emperia w grudniu 2011 r. sprzedała Eurocashowi dystrybucyjną spółkę Tradis. Wartość transakcji sięgnęła 1,1 mld zł. Segment detaliczny jest wart, zdaniem zarządu, minimum 900 mln zł. Tworzą go sieci: Stokrotka, Delima, Maro Market i Społem Tychy. Kiedy pół roku temu zapadła decyzja o sprzedaży, zarząd informował, że transakcja obejmie 184 Stokrotki, osiem Delim, a także 24 placówki Społem Tychy i 19 Maro Marketów.

Początkowo władze Emperii zapowiadały, że transakcja zostanie przeprowadzona w I kwartale. Jednak pod koniec stycznia poinformowały, że negocjacje się wydłużą. Prezes Kawa zasygnalizował wtedy, że możliwa jest nie tylko sprzedaż detalu, ale również joint venture z wybranym inwestorem. Zapewne chodziło o Polomarket.

Można się jednak spodziewać zaciętej walki o sklepy Emperii. Funduszowi Mid Europa Partners (właściciel sieci Żabka) mocno na nich zależy. Otwarcie poinformował o swoich planach, składając (za pośrednictwem firmy Gemma Investments) do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek w sprawie przejęcia. – Postępowanie jest w toku – mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

Mówiło się, że o Stokrotkę będą też walczyć Tesco i Carrefour. Ta pierwsza firma nie odpowiedziała na nasze pytanie, a Carrefour dał odpowiedź wymijającą. – Ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa nie komentujemy informacji dotyczących potencjalnych transakcji tego typu – mówi Maria Cieślikowska, rzecznik Carrefour Polska.

W grze o sieć detaliczną Emperii zostały już tylko dwa podmioty: Mid Europa Partners oraz Polomarket – wynika z nieoficjalnych informacji „Rz". Osoba zbliżona do Emperii potwierdziła tę informację. W przypadku Polomarketu negocjacje nie dotyczą sprzedaży biznesu, ale połaczenia sieci sklepów. Zarząd Emperii nie potwierdza ani nie zaprzecza. – Nie chcemy komentować spekulacji i plotek rynkowych – mówi tylko Artur Kawa, prezes Emperii. W podobnym tonie wypowiada się Marek Wojnowski, prezes Polomarketu. – Bez komentarza – ucina.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową