Trwa niepewność, komu grożą wyższe cła w USA

W handlu USA-Kanada-Meksyk zagrożone wyższymi stawkami celnymi Trumpa są ropa naftowa, płody rolne i przetwory, samochody, materiały budowlane.

Publikacja: 05.02.2025 22:10

Trwa niepewność, komu grożą wyższe cła w USA

Foto: AFP

Prezydent Donald Trump odroczył o miesiąc wprowadzenie nowych stawek celnych w handlu z Kanadą i Meksykiem, jednak niektóre sektory muszą się obawiać i szukać rozwiązań zastępczych. Okazało się bowiem, że traktat o wolnym handlu USMCA, wynegocjowany na żądanie Trumpa i podpisany przez niego podczas pierwszej kadencji, nie stanowi wystarczającej gwarancji. Dziennik "La Tribune" wskazał branże, które mogą najbardziej odczuć zmiany.

Ropa naftowa

Stany Zjednoczone są największym na świecie dostawcą ropy naftowej, ale importują rocznie 324,9 mln ton tego surowca, w tym 59 proc. z Kanady i 30 mln baryłek z Meksyku. Kanadyjską ropę przerabiają rafinerie w Midwest oraz w Teksasie, z czego 70 proc. z 4 mln baryłek dziennie trafia do pierwszego z tych regionów. Spodziewając się wyższych stawek, amerykańskie rafinerie zwiększyły na początku stycznia import kanadyjskiej ropy o 700 tys. baryłek dziennie. Jeśli nowe cła wejdą w życie, cena benzyny produkowanej z tego surowca może wzrosnąć o 20–70 centów na galonie (3,8 l).

Czytaj więcej

Wielka Brytania może zyskać na polityce handlowej USA

Meksykański gigant naftowy Pemex od 2018 r. realizuje krajowy plan rafinacji, częściowo przetwarzając własną ropę. W Dos Bocas, w stanie Tabasco na południowym wschodzie Meksyku, rozpoczął w 2019 r. budowę gigantycznej rafinerii, która ma przerabiać 340 tys. baryłek dziennie na ponad 160 tys. baryłek benzyny i 140 tys. baryłek innych produktów naftowych. Uruchomienie instalacji zaplanowano na pierwszy kwartał 2025 r.

W 2022 r. Meksykanie odkupili od Shella drugą połowę udziałów w jednej z 20 największych rafinerii w USA – Deer Park w Teksasie, w pobliżu Houston, o zdolności przerobu 340 tys. baryłek dziennie. Pemex inwestował w nią przez 30 lat jako partner spółki joint venture z koncernem Shell. Rafineria produkuje paliwa samochodowe, lotnicze, paliwa dla statków oraz surowce dla petrochemii. Pemex jest zadłużony na 97,3 mld dolarów i teoretycznie mógłby przenieść rafinację swojej ropy do Azji lub Europy.

Warzywa, owoce i alkohol

W finałowym meczu amerykańskiej ligi futbolowej NFL, który odbędzie się 9 lutego na stadionie w Nowym Orleanie, ponownie zmierzą się drużyny Kansas City Chiefs i Philadelphia Eagles. Poprzedni taki finał miał miejsce dwa lata temu i zakończył się zwycięstwem zespołu z Kansas, który teraz ma szansę zdobyć mistrzostwo po raz trzeci.

Czytaj więcej

Ryzyko wielkiej wojny handlowej nie zniknęło, ale nieco się oddaliło

Super Bowl to nie tylko wielkie wydarzenie sportowe, ale również okazja do wspólnego świętowania przy jedzeniu. Amerykanie spożywają wówczas ogromne ilości przekąsek, w tym popularne guacamole przygotowywane z meksykańskich awokado. Szacuje się, że w tym roku zostanie spożytych aż 8 milionów kilogramów tego sosu.

Choć wyższe cła nie wejdą w życie przed tegorocznym finałem, amerykański resort rolnictwa już ostrzegł, że ceny awokado z Meksyku mogą wzrosnąć w tym roku o 11,5 proc. Trudno przewidzieć dokładny wpływ, ponieważ owoce te mają ograniczoną trwałość. Stany Zjednoczone importują również z Kanady znaczną część pomidorów i pomidorków koktajlowych.

Wyższe cła wpłyną także na ceny meksykańskiego piwa produkowanego przez Grupo Modelo (marki Modelo, Corona, Victoria, Estrella, León, Montejo i Pacifico) oraz FEMSA (marki Tecate, Sol, Dos Equis, Carta Blanca, Superior, Indio, Bohemia), a także tequili. W 2023 r. import tych trunków do USA wyniósł 26 mld dolarów. Bank Wells Fargo szacuje, że nowe stawki celne mogą podnieść ceny piwa z Meksyku o 4,5 proc.

Czytaj więcej

Cła na Meksyk zawieszone na miesiąc. Meksyk wzmocni ochronę granicy

Przemysł motoryzacyjny

W ostatnich latach Meksyk stał się ważnym ośrodkiem produkcji pojazdów przeznaczonych na rynek amerykański. Zakłady uruchomiły tam m.in. Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota i Mazda. Negocjacje dotyczące drugiej wersji traktatu o wolnym handlu trwały długo z powodu trudności w określeniu wartości części pochodzących z trzech krajów objętych porozumieniem. W 2024 r. import pojazdów z Meksyku i Kanady do USA wyniósł 3,6 mln sztuk, co stanowiło 25 proc. całego amerykańskiego rynku motoryzacyjnego.

Materiały budowlane

Ostatnie pożary w Kalifornii uwidoczniły kruchość budownictwa mieszkaniowego, które opiera się głównie na drewnie. Ponad 90 proc. domów jednorodzinnych w USA ma drewnianą konstrukcję nośną, podobnie jak ściany działowe i schody. Chociaż Stany Zjednoczone posiadają duże zasoby leśne, aż 70 proc. drewna budowlanego importują z Kanady. Spory dotyczące jego ceny i subsydiowania producentów przez kanadyjskie władze trwają od 1981 r. Podczas pierwszej kadencji Donald Trump podniósł stawkę celną na ten surowiec o 14,5 proc.

Kanada eksportuje produkty leśne o wartości 6 mld dolarów, co stanowi 1,2 proc. jej PKB. Po pożarach Kalifornia będzie potrzebować znacznych ilości świeżego drewna, a dostawcy na razie mogą jedynie niepokoić się, jakie będą skutki ewentualnych ceł. Sektor budownictwa w USA importuje także gips i wapno – 70 proc. tych surowców pochodzi z Meksyku.

Prezydent Donald Trump odroczył o miesiąc wprowadzenie nowych stawek celnych w handlu z Kanadą i Meksykiem, jednak niektóre sektory muszą się obawiać i szukać rozwiązań zastępczych. Okazało się bowiem, że traktat o wolnym handlu USMCA, wynegocjowany na żądanie Trumpa i podpisany przez niego podczas pierwszej kadencji, nie stanowi wystarczającej gwarancji. Dziennik "La Tribune" wskazał branże, które mogą najbardziej odczuć zmiany.

Ropa naftowa

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Wielka Brytania może zyskać na polityce handlowej USA
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Handel
Chińskie cła na kopaliny z USA, Google pod lupą Pekinu. Kto zyskuje, a kto traci?
Handel
Znany polski producent zabawek ogłosił upadłość. Bo dzieci jest coraz mniej
Handel
Chiny odpowiadają USA cłami odwetowymi. Biją też w Google
Handel
Cła na Meksyk zawieszone na miesiąc. Meksyk wzmocni ochronę granicy