Dania zmienia przepisy dotyczące ruchu statków i zaostrza kontrole tankowców przewożących rosyjską ropę naftową przez swoje cieśniny – poinformował w środę na swojej stronie internetowej Duński Urząd Morski.
Według danych śledzenia statków zebranych przez Bloomberg i cen Argus Media, w 2024 roku przez wąskie, kręte Cieśniny Duńskie przetransportowano rosyjską ropę naftową o wartości około 33 mld dolarów, co stanowi około 42 proc. całkowitej wartości rosyjskiego eksportu ropy drogą morską.
Cieśniny Duńskie – kluczowy szlak dla rosyjskiej ropy
Zaostrzenie kontroli ma na celu ochronę środowiska i zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi. Działania te są odpowiedzią na wzmożony ruch starszych tankowców przewożących ropę przez Cieśniny Duńskie.
System przejść wodnych pomiędzy Półwyspem Skandynawskim a Jutlandzkim łączy Morze Bałtyckie z Morzem Północnym. Obejmuje cieśniny Mały Bełt, Wielki Bełt, Oresund, a także Kattegat i Skagerrak. To kluczowy szlak morski dla portów bałtyckich, a dla Rosji główna trasa eksportu ropy z portów Ust-Ługa (pod Petersburgiem) i Primorsk (obwód królewiecki).
Duński Urząd Morski rozpocznie kontrole tankowców zakotwiczonych poza portem Skagen – miastem na północnym krańcu Półwyspu Jutlandzkiego, u ujścia Morza Bałtyckiego do Morza Północnego. Inspekcje będą koncentrować się na jednostkach, które mogą stanowić zagrożenie dla środowiska. Szczególną uwagę zwrócono na tankowce, ponieważ ich uszkodzenia lub awarie mogą mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa, zdrowia publicznego i ekologii.