Kolejne rakiety NSM Kongsberga dla obrony Wybrzeża

Armia kupiła rakietowy oręż dla drugiego już nadbrzeżnego dywizjonu wchodzącego w skład Morskiej Jednostki Rakietowej. Do firm z offsetem trafią unikalne technologie.

Publikacja: 19.12.2014 13:59

rakieta przeciwokrętowa Naval Strike Missile, Konsberg

rakieta przeciwokrętowa Naval Strike Missile, Konsberg

Foto: ROL

Koszt zamówionych właśnie 24 pocisków NSM ( Navale Strike Missile) norweskiego Kongsberga i niezbędnego sprzętu towarzyszącego, to 800 mln zł. Taka będzie też wartość inwestycji offsetowych, które skandynawski koncern wykona w Polsce. Po trudnych negocjacjach Norwegowie zgodzili się podzielić unikalnymi technologiami związanymi z kierowanymi pociskami NSM z Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi w Zielonce pod Warszawą. Polska firma ma serwisować norweskie superpociski i zyska wyjątkowe kompetencje w dziedzinie najnowszych precyzyjnie naprowadzanych rakiet – zapewniał w piątek po podpisaniu kontraktu Czesław Mroczek wiceminister obrony narodowej

Osłona od Kaliningradu

Rakiety NSM mogą precyzyjnie trafiać wrogie okręty, a także neutralizować ważne cele lądowe na odległość ponad 200 kilometrów. - To oznacza iż w zasięgu polskich, mobilnych baterii , będą m.in. instalacje wojskowe Obwodu Kaliningradzkiego – twierdzi Tadeusz Wróbel z „Polski Zbrojnej".

- To już drugi etap wzmacniania bezpieczeństwa od strony Bałtyku i tworzenia zapowiadanych jeszcze przez premiera Tuska „kłów" polskich sił zbrojnych – mówił w piątek wicepremier i szef resortu obrony Tomasz Siemoniak.

W zeszłym roku gotowość bojową osiągnął pierwszy nadbrzeżny dywizjon rakietowy. W jego wyposażaniu oprócz Kongsberga uczestniczyły polskie spółki: obecny PIT – Radwar, Jelcz (z grupy Huta Stalowa Wola) i prywatny, elektroniczno-łącznościowy, warszawski Transbit. Koszt tworzenia pierwszego NDR z bazą w Siemirowicach zamknął się kwotą 900 mln zł. W ramach tamtego kontraktu wojsko kupiło m.in. 50 pocisków NSM ( w tym 2 ćwiczebne). Szacuje się, że jedna rakieta może być warta ok.10 mln zł.

Manewrujące pociski

Najważniejszym elementem morskiej tarczy są rakiety NSM (Naval Strike Missile) o zasięgu ponad 200 km. Te ważące niemal 400 kilogramów, prawie czterometrowe, manewrujące pociski, są naprowadzane na cel unikalną, pasywną głowicą wykorzystującą GPS i wyrafinowane systemy lokalizujące na podczerwień. NSM jest dziś najnowszym pociskiem o cechach stealth na rynku, niezwykle trudnym do wykrycia. System obserwacyjny głowicy zawiera bazę danych o okrętach, która pozwala identyfikować cele i zapobiegać pomyłkom i eliminować zakłócenia.

Skandynawski oręż dla przeciwlotniczej tarczy „Narew"

Harald Aannestad, prezes Kongsberg Defence&Aerospace podkreśla że rakiety NSM jako oręż fregat i okrętów patrolowych zamówiła już norweska marynarka a Amerykanie (Lockheed Martin) wybrali ją dla swego myśliwca najnowszej generacji F- 35 Joint Strike Fighter.

Konsberg nie tylko sprzedaje w Polsce broń morską, oferuje również przeciwlotnicze rakietowe systemy krótkiego zasięgu NASAMS dla powietrznej tarczy „Narew". - Bardzo poważnie traktujemy polski, przeciwlotniczy przetarg – zaznaczył w piątek prezes Aannestad.

Koszt zamówionych właśnie 24 pocisków NSM ( Navale Strike Missile) norweskiego Kongsberga i niezbędnego sprzętu towarzyszącego, to 800 mln zł. Taka będzie też wartość inwestycji offsetowych, które skandynawski koncern wykona w Polsce. Po trudnych negocjacjach Norwegowie zgodzili się podzielić unikalnymi technologiami związanymi z kierowanymi pociskami NSM z Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi w Zielonce pod Warszawą. Polska firma ma serwisować norweskie superpociski i zyska wyjątkowe kompetencje w dziedzinie najnowszych precyzyjnie naprowadzanych rakiet – zapewniał w piątek po podpisaniu kontraktu Czesław Mroczek wiceminister obrony narodowej

Biznes
Cypryjski bank ostrzega: Polska wśród głównych celów cyberprzestępców
Biznes
Na polską zbrojeniówkę spadnie deszcz pieniędzy. Kto może zyskać?
Biznes
NIK wykryła potężne nieprawidłowości w Poczcie Polskiej. Sprawa trafi do prokuratury i CBA
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Małe firmy w Polsce zmagają się z rosnącymi kosztami
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Materiał Partnera
Kluczowe elementy przy tworzeniu ROP
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje