Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „Michałówka" w Hrubieszowie zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie akt administracyjny, jakim było zatwierdzenie przez starostę hrubieszowskiego projektu stałych zmian organizacji ruchu na ulicy Michałówka w Hrubieszowie. Wytknęła, że projekt przyjęto bez uzgodnienia z komendantem powiatowym policji; nie określono parametrów geometrii drogi, a umieszczenie znaku B-19 – zakazu wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż 3,5 tony – ogranicza wywóz owoców z sadów.
Czytaj także: Zmiana ruchu drogowego na osiedlowej ulicy
Starosta wyjaśnił, że zdecydowały o tym badania nośności drogi, a zmiany w organizacji ruchu miały na celu zapobieżenie jej degradacji.
Mimo to, sąd stwierdził nieważność zaskarżonego aktu. W 2017 r. WSA w Lublinie orzekł bowiem o nieważności uchwały Rady Powiatu Hrubieszowskiego z 2003 r. w punkcie zaliczającym ul. Michałówka do kategorii dróg powiatowych. Ulica przebiega bowiem częściowo po prywatnej nieruchomości, a droga, która nie jest w całości własnością powiatu, nie może być drogą powiatową. Utrata kategorii drogi powiatowej powoduje, że starosta nie mógł zatwierdzić projektu stałej organizacji ruchu na tej drodze (sygn. III SA/Lu 431/17). Obecnie ul. Michałówka jest drogą gminną.
Ochrona przed dewastacją
W sytuacjach kolizyjnych, zasada bezpieczeństwa ruchu przeważa nad prawem do prowadzenia działalności gospodarczej – podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie. Zgodził się tym samym ze starostą powiatu ostródzkiego, który zdecydował o ustawieniu znaków B-5 z oznaczeniem „18 t", w całym ciągu jednej z dróg powiatowych oraz na odcinku drugiej. Znak zakazu wjazdu samochodów ciężarowych o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 18 ton zamontowano z powodu niekorzystnych zmian, spowodowanych na wąskich mazurskich szosach przez znaczny wzrost natężenia ruchu ciężkich pojazdów, transportujących kruszywo – wyjaśnił starosta. Ustawa o drogach publicznych zobowiązuje zarządcę drogi do przeciwdziałania niszczeniu dróg.